سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۴
«لحظه‌های انقلاب» اثري كاربردي براي روزنامه‌نگاران است

ابراهيم زاهدي مطلق، نویسنده و روزنامه‌نگار در مراسم رونمایی از بازنشر کتاب «لحظه‌های انقلاب» گفت: این اثر شیوه‌ای از گزارش‌نویسی است و لحظه‌های انقلاب را به معنای واقعی کلمه روایت می‌کند و می‌تواند اثری کاربردی برای یک روزنامه‌نگار باشد. گزارش‌های این کتاب در صحنه نوشته شده‌ و داستان‌های آن به شدت به واقعیت نزدیک است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از بازنشر کتاب «لحظه‌های انقلاب» اثر زنده‌یاد محمود گلابدره‌‌ای ظهر امروز (سه شنبه 24 بهمن ماه) با حضور علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نویسندگان اکبر خلیلی، علی‌الله سلیمی، کامران پارسی‌نژاد، ابراهیم زاهدی مطلق، غلامرضا امامی و محمد حسنی مدیر بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان، در سالن کنفرانس اين بنیاد برگزار شد.

غلامرضا امامی در آغاز اين مراسم درباره «لحظه‌های انقلاب» گفت: چند سال پیش بخش‌هايی از كتاب را خوانده بودم و بخش‌هایي را هم كه در برخی روزنامه‌ها انتشار یافت مطالعه كرده‌ام، اما چاپ جديد كتاب را نديده بودم، بنابراین داور‌ي‌ام درباره اثر نمی‌توانست دقیق باشد.

وی ادامه داد: به همين دليل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان یک نسخه از کتاب را در اختیارم قرار داد. این اثر در 452 صفحه به چاپ رسیده و از نظر فنی و چاپ بسیار کتاب زیبا و جالبی است. در صفحه اول کتاب عکس خندان محمود گلابدره‌ای را دیدم و از گرافیک کتاب لذت بردم.

امامي با بيان اين مطلب كه هنرمند وظیفه به تصویرکشیدن جهان را دارد و تفسیر آن بر عهده فلسوفان و تغيير آن وظيفه اندیشمندان، سیاستمداران و پیامبران است گفت: وظيفه هنرمند تصویر جهان است جهانی که هست و جهانی که آرزو دارد باشد.

وی در ادامه به سابقه آشنایی خود با محمود گلابدره‌‌ای در سال 1350 اشاره کرد و گفت: زمانی که در کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان ویراستار بودم با محمود گلابدره‌ای آشنا شدم. وی در کتابی از مجموعه «فرهنگ اسلامی» وظیفه پژوهش اثر را بر عهده داشت. اولین کتاب او با عنوان «سگ کوره پز» منتشر شد. پیشنهاد من آن بود که فصولی از اين کتاب را حذف کند و بخش‌هایی را به آن بیفزاید. وی بعدها کتاب دیگری را منتشر کرد که به واقع زیبا بود اما پرگویی‌های فراوانی داشت. بنده و چند نویسنده دیگر به وی پیشنهاد بازنگری كتاب را داديم، اما وی به پیشنهادهاي ما توجهی نداشت و کار خود را انجام می‌داد. محمود گلابدره‌ای فردی مهربان و تکرو بود و دلش می‌خواست به تنهایی بار تاریخ را به دوش بکشد. وی کمتر توصیه‌ای را می‌پذیرفت.

اين نويسنده درباره کتاب «لحظه‌های انقلاب» به یادداشت‌ برداري محمود گلابدره‌‌ای در سال 1357 اشاره کرد و گفت: شاهد یادداشت‌برداری محمود از حوادث انقلاب بودم و پیشنهادم به ایشان آن بود که راوی انقلاب باشد و نظر خود را در اثر اعمال نکند. در این کتاب دو نقش از محمود را دیدم؛ یکی نقش راوی و دیگری نقش قاضی. وی نقش راوی را به خوبی در کتاب اجرا کرده است، شاخک‌های حسی تیزی داشته و چشمانی باهوش و قلمی روان، اما کارش را به عنوان قضاوت نمی‌پسندم زیرا در کار هنر فقط باید جهان را تصویر کرد. او در این کتاب راوی شادی‌ها و غم‌ها‌ی قوم خود است. تصویرسازی کتاب ما را به دوردست‌ها می‌برد. محمود آرزو داشت از كتابش فيلمي ساخته شود اما اين آرزو محقق نشد.

امامی در ادامه انتخاب عنوان رونمایی برای این نوع مراسم‌ را نادرست خواند و گفت: بهتر است برای آن عنوان معرفی کتاب بگذاریم زیرا «لحظه‌های انقلاب» بارها تجدید چاپ شده است و اکنون نیازمند نقد و معرفی است. 

زاهدی مطلق هم در ادامه، سخن امامی را درباره وظیفه هنر به عنوان وسیله‌ای فقط روایت حوادث، رد کرد و گفت: وظیفه هنرمند و کسی که قلم به دست می‌گیرد قضاوت کردن است در غیر این صورت باید شاهد آثار موزه‌ای باشیم. مرحوم گلابدره‌ای به دلیل قضاوت خود مورد توجه یا بی‌اعتنایی افراد قرار گرفته است. کتاب «لحظه‌های انقلاب» شیوه‌ای از گزارش‌نویسی است. این کتاب لحظه‌های انقلاب را به معنای واقعی کلمه روایت می‌کند و می‌تواند اثری کاربردی برای یک روزنامه‌نگار باشد. 

اين نويسنده اظهار كرد: گزارش‌های این کتاب در صحنه نوشته شده است و داستان‌های آن به شدت به واقعیت نزدیک‌ است هرچند در آن اغراق‌ هم وجود دارد. وظیفه نویسنده ثبت وقایع روزگار است. وظيفه‌اي كه مرحوم گلابدره‌‌ای به خوبي آن را انجام داده است اما امروز بسیاری از نویسندگان جوان ما از وقايع روزگار خود غافلند.

وی درباره طراحی جلد کتاب گفت: در سال 1356 کتاب‌های زیادی با جلد سفید منتشر می‌شد. ناشر کتاب بسیار عالمانه و با طراحی زیبا این کتاب را با جلد سفید منتشر کرده است و فضای آن دوران را به شاهدان وقایع منتقل مي‌كند و يك داستان‌نویس با خواندن کتاب «لحظه‌های انقلاب» به راحتی لحظه‌های نویسندگی را در كتاب درمی‌یابد. اين کتاب پر از تذکر و قضاوت نویسنده است.

علی خلیلی، مسوول حفظ و انتشار آثار مرحوم گلابدره‌ای هم در این مراسم ضمن تشکر از ناشران کتاب به توصیه گلابدره‌ای اشاره کرد و گفت: ایشان خواندن این کتاب را به نسل سومی‌ها توصیه می‌کرد. این اثر قرار بود در سال 1360 توسط انتشارات سروش به زبان عربی منتشر شود اما با گذشت حدود 32 سال از آن روزها هنوز این قرارداد اجرا نشده است. کتاب در چاپ جدید بدون هیج حذفی چاپ و با پنج بار ویراستاری منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها