سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۶
طرح رمان نوجوان امروز؛ از تهران تا مشهد مقدس

نویسندگان طرح «رمان نوجوان امروز» کانون پرورش فکری، در بخش‌هایی از نشست‌ها و جلسات صمیمی سفر چهار روزه خود به مشهد مقدس که از اواسط هفته گذشته آغاز شد، آثار سایر نویسندگان این طرح را نقد کردند. این سفر با حاشیه‌های دیگری نیز همراه بوده که از نگاه خبرنگار «ایبنا» دور نمانده و در گزارش پایانی این برنامه آمده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نویسندگان طرح «رمان نوجوان امروز» عصر سه‌شنبه، 17 بهمن، به سمت مشهد سفر کردند. این نویسندگان از سراسر کشور در مشهد مقدس گرد هم آمده‌ بودند تا در نشست‌ها و محافلی آثار جدیدی را که قرار است در راستای طرح رمان نوجوان امروز منتشر شوند، نقد کنند.

نخستین روز سفر

نخستین جلسه نقد آثار افتتاحیه شگفت‌انگیزی داشت. نوجوانان مشهدی، آثار نویسندگان این طرح را نقد کردند. این نوجوانان که بسیاری از آن‌ها از سایر هم‌سن و سال‌هایشان پا فراتر گذاشته بودند و آثار ادبی بزرگسالان را نیز خوانده بودند، به این طرح انتقادهای جدی داشتند. آن‌ها معتقد بودند که آثار این مجموعه مخاطب را دست کم گرفته است. برخی از این نوجوانان نیز از شیفتگان آثار هوشنگ مرادی‌کرمانی بودند و در عین حال آثاری از جمله «کوری» نوشته ژوزه ساراماگو و «صد سال تنهایی» اثر گابریل گارسیا مارکز را آثار محبوب خود توصیف کردند! 

دومین روز سفر

در این روز نویسندگان کودک و نوجوان، به آرامگاه فردوسی رفتند و پس از بازدید از آرامگاه سراینده شاهنامه، نویسندگان برای برگزاری دومین نشست حاضر شدند. دومین نشست نویسندگان در مرکز شماره هفت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. در این نشست، نویسندگان آثار دیگری از این مجموعه را نقد کردند. در همین جلسه، مساله تصویرگری رمان نوجوانان مطرح شد و نویسندگانی چون جمال‌الدین اکرمی، هدی حدادی،‌ مصطفی خرامان و محمدرضا یوسفی در این زمینه اظهار نظر کردند. برخی  نویسندگان بر این عقیده بودند که فقدان تصویرگری در تعدادي از آثار مجموعه «رمان نوجوان امروز» به چشم می‌خورد اما گروهي دیگر با تصویرگری رمان نوجوان به طور کلی مخالفت بودند.

سومین روز سفر

این روز سفر با بازدید نویسندگان از موزه‌های سکه و فرش آستان قدس رضوی و حرم مطهر امام رضا (ع) آغاز شد. پس از این سفر نویسندگان طبق دو روز گذشته به مراکزی از کانون رفتند و رمان‌هایی را نقد کردند. جلسه روز سوم نیز به دلیل طولانی شدن جلسات قبلی، کوتاه‌تر برگزار شد.

 نویسندگان ورزشکار در کوچه‌های مشهد!

شب سوم از سفر نویسندگان به مشهد بود که نویسندگان توپ در دست راهی کوچه‌ روبه‌روی هتل محل اقامت شدند. مصطفی خرامان، محمدرضا یوسفی، مهدی رجبی، محمدرضا بایرامی، محسن هجری،‌ نوید سید علی‌اکبر، شاهین رهنما و علی‌اصغر عزتی‌پاک از این نویسندگان بودند. البته دو نفر از اصحاب رسانه نیز در میان این نویسندگان حضور داشتند و به همراه آن‌ها تا پاسی از شب در کوچه‌های مشهد  فوتبال بازی کردند! 

دست‌آوردهای سفر

در این سفر نویسندگان این طرح از سراسر کشور گرد هم آمده بودند. تهران، ساری، گرگان، مشهد، تبریز از شهرهایی بودند که نویسندگان آن‌ها در این سفر حضور یافته بودند. در این برنامه انگیزه‌ها بر پایه آشنایی، دوستی و همدلی میان نویسندگان بنا شده بود اما مهم‌ترین دست‌آورد‌ این سفر و سفرهایی از این دست آن است که وقتی نویسندگان آثار خود را مقابل نویسندگان دیگر و کارشناسان این حوزه می‌‌خوانند، به دیدگاه‌های متفاوت‌تری آگاهی می‌یابند که می‌تواند از جنبه‌های گوناگون منجر به بهتر شدن کیفیت تولید و خلق اثر شود. ضمن آن که دیدار نویسندگان با مخاطبان خود در سایر شهرهای کشور سبب می‌شود که آثار از نگاه مخاطبان سراسر کشور نیز به ارزیابی برسند.

محمدرضا يوسفی، محمدرضا شمس، کاظم اخوان، مصطفی خرامان، نويد سيد علی‌اکبر، مهدی رجبی،​حسن احمدی، محمدرضا بايرامی، هادی خورشاهيان، ليلا عباسعلیزاده، هدی حدادی، تهمينه حدادی، بهناز ضرابی​زاده، شاهين رهنما، عبدالصالح پاک، جواد محقق، حميد​رضا شاه​آبادی، نقی سليمانی، جعفر توزنده​جانی، علی‌اصغر عزتی‌پاک، جمال​الدين اکرمی، محمدرضا اصلانی، عبدالمجيد نجفی، محسن هجری و احمد اکبرپور از نويسندگانی بودند که در اين سفر حضور داشتند.

نویسندگان طرح «رمان نوجوان امروز» شنبه ۲۱ بهمن به شهرهای خود بازگشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط