دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۳
ترویج فرهنگ کتابخوانی مستلزم عزم جدی همه دستگاه‌های کشور است

طرح ملی ایستگاه‌های مطالعه امروز (16 بهمن) با حضور علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی پارک شهر افتتاح شد. اسماعیلی در این مراسم با بیان این که کتاب یکی از بهترین ابزار کمال بشری است گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه مستلزم عزم جدی و هماهنگ همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محمدجعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و منصور واعظی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از دیگر افرادی بودند که در آیین افتتاحیه طرح ملی ایستگاه‌های مطالعه حضور داشتند. 

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، طرح ملی ایستگاه‌های مطالعه را حرکتی پسندیده از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای ارتقای فرهنگ مطالعه، کتاب و کتابخوانی برشمرد و افتتاح آن را در ایام دهه فجر مبارک و شایسته دانست.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «کتاب دروازه‌‌های تمدن و پیشرفت بشر را می‌گشاید» اظهار کرد: کتاب باید در جامعه به یک نیاز تبدیل شود. زمانی که پدیده‌ای در انسان به نیاز تبدیل شود به‌یقین برای آن برنامه‌ریزی و در راستای آن حرکت می‌کند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: اوایل انقلاب اسلامی حدود یک هزار عنوان کتاب منتشر می‌شد که این آمار اکنون به 765 هزار عنوان رسیده است. 450 هزار از این 756 هزار عنوان کتاب در دولت نهم و دهم منتشر شده‌اند که بیانگر اهمیت ویژه این دولت‌ها به مطالعه، کتاب و کتابخوانی است.

اسماعیلی با بیان این‌که انس با کتاب و کتابخوانی باید در جامعه به فرهنگ تبدیل شود عنوان کرد: اگر هر فردی دقایقی از اوقات فراغت خود را در شبانه‌روز به مطالعه کتاب اختصاص دهد،به‌ویژه اگر خانواده‌ها به مطالعه کتاب در منزل اهمیت دهند، آن‌گاه شاهد افزایش سرانه مطالعه در کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد عناوین کتاب در منطقه رتبه نخست و در جهان رتبه دهم را دارد. البته تراز این نظام فراتر از این آمار‌ است و باید با برنامه‌ریزی مناسب به رتبه‌های بالاتر در حوزه کتاب ارتقا یابیم.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: کتاب همچنان با پیشرفت تکنولوژی و تنوع ابزار اطلاع‌رسانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های کتاب و همچنین برپایی ایستگاه‌های مطالعه به‌یقین به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک می‌کنند.

اسماعیلی تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش باید در مدارس زنگی را به عنوان زنگ کتاب اختصاص دهد. همچنین این وزارتخانه می‌تواند در بخشی از زنگ انشای مدارس، دانش‌آموزان را به مطالعه کتاب‌های مناسب ترغیب کند.

وی در پایان با بیان این‌که نباید هیچ مساله‌ای،جامعه را از ترویج فرهنگ مطالعه بازدارد، گفت: ما نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی، از هیچ‌گونه حمایتی اعم از خرید کتاب، تولید محتوای مناسب و صدور مجوز دریغ نمی‌کنیم.

محمدجعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی مطالعه را از جمله شاخص‌های توسعه فرهنگی کشور برشمرد و گفت: در جامعه‌ای که فرهنگ و مطالعه توسعه یابد به‌یقین گرایش به حق، عدالت، صلح، آزادی معنوی، فطرت انسان‌ها و تمام خوبی‌ها افزایش می‌یابد و به همان نسبت، زیبایی‌های عالم رشد می‌کنند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر کتاب و کتابخوانی در جامعه رواج یافت، روح تحقیق، پژوهش و مطالعه نیز رواج می‌یابد. اگر کتاب نبود روح تقلید جایگزین روح تحقیق می‌شد.

محمدزاده در این مراسم از برپایی نمایشگاه مجلات و نشریات تخصصی در اسفند ماه سال جاری خبر داد و گفت: یکی از مواردی که می‌تواند به توسعه طرح ملی ایستگاه‌های مطالعه کمک ‌کند، توجه به مجلات و نشریات تخصصی است. امیدوارم متولیان و دست‌اندرکاران طرح ملی ایستگاه‌های مطالعه برای ارایه مجلات و نشریات تخصصی در بخشی از قفسه‌های این ایستگاه‌های مطالعه تمهیداتی را بیندیشند. 

وی در پایان اظهار کرد: امیدورام در مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور، دین و علم به صورت همزمان در جامعه رواج یابند.

علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه سایر مسوولان حاضر در این مراسم از طرح ملی ایستگاه‌های مطالعه افتتاح کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط