یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۶
ادبیات و علوم انسانی در هندسه قدرت جهانی تحول‌آفرینند

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) در همایش «تبیین مکتب دفاعی انقلاب اسلامی در آرا و اندیشه‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری» و آیین رونمایی از 11 عنوان کتاب از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری گفت: نیازمند آنیم که ادبیات، علوم سیاسی، علوم انسانی و دیگر شاخه‌های علوم در راستای تاکید مقام معظم رهبری بر تشکیل هندسه قدرت جهانی در دانشگاه‌ها، وارد عمل شوند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، همایش دو روزه «تبیین مکتب دفاعی انقلاب اسلامی در آرا و اندیشه‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری» امروز (15 بهمن‌ماه 91) در سالن همایش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. 

در این همایش 11 عنوان کتاب از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری با عنوان‌های «اخلاق جوانان»، «اخلاق خانواده»، «توحید»، «جهاد»، «عدالت»، «مفاهیم اخلاق»، «نماز»، «بسیج در مجموعه بیانات مقام معظم رهبری از اوایل انقلاب اسلامی تا سال 1368»، «دفاع مقدس در مجموعه بیانات مقام معظم رهبری از اوایل انقلاب اسلامی تا سال 1368»، «سپاه پاسداران در مجموعه بیانات مقام معظم رهبری از اوایل انقلاب اسلامی تا سال 1368» و «مسیر پاسداری در زلال کلام فرمانده معظم کل قوا در دیدار با دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع)» رونمایی شدند.

همچنین در حاشیه همایش، نمایشگاهی از کتاب‌های منتشر شده و آثار علمی، درباره بیانات و دیدگاه‌های حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب برپا شد.

سردار حسین ظریف‌منش، فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) در آغاز همایش «تبیین مکتب دفاعی انقلاب اسلامی در آرا و اندیشه‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری» به ارایه گزارشی کوتاه از عملکرد دانشگاه امام حسین(ع) پرداخت و گفت: این همایش با همراهی تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و استادان کشور برگزار می‌شود و امیدوارم زمینه‌ای برای انجام کار‌های جدی‌تر و تخصصی‌تر درباره مکتب دفاعی انقلاب اسلامی باشد. 

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) به رویکرد‌های موجود در باره گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: «تجلیل و برپایی جشن و سرور» و «تبیین و مرور درس‌های انقلاب اسلامی» دو رویکرد با اهمیت در این روز‌ها هستند اما بازآفرینی دستاورد‌های انقلاب اسلامی به گونه‌ای که این انقلاب به عنوان الگویی برای همه جهانیان مطرح شود از اهمیت والایی برخوردار است و بیداری اسلامی یکی از نتایج این نوع بازآفرینی است. 

سردار ظریف‌منش در ادامه، انقلاب اسلامی را تحولی عمیق دانست که بر پایه مکتب اسلام، دنیا را متحیر ساخته و اضافه کرد: این انقلاب کارایی خود را با موفق سپری کردن دفاع مقدس و سپس با ایجاد ثبات در منطقه، پاسخ به نیاز فکری و بیداری اسلامی برای جهانیان اثبات کرده است. می‌توان نظام‌های مدیریتی، اجتماعی، اقتصادی و... را از نگاه انقلاب اسلامی استخراج و آن‌ها را با اندیشه‌های رهبری و امام خمینی (ره) تکمیل کرد. 

وی برگزاری همایش «تبیین مکتب دفاعی انقلاب اسلامی در آرا و اندیشه‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری» را ناشی از وجود فقر ادبی در زمینه شناخت سیاست‌های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب دانست و ادامه داد: نیازمند آنیم که ادبیات، علوم سیاسی، علوم انسانی و دیگر شاخه‌ها در راستای تاکید مقام معظم رهبری بر تشکیل هندسه قدرت جهانی در دانشگاه‌ها، وارد عمل شوند. این همایش نتیجه کوشش هشت‌ماه دانشگاه امام حسین (ع) است و امیدوارم در پنج سال آینده بتوانیم آن را بهتر به سامان برسانیم. 

در ادامه سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: برای پی بردن به عمق اندیشه‌های استراتژیک امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی باید به هشت سال دفاع مقدس توجه کنیم.

وی به سیر جنگ تحمیلی عراق علیه ایران پس از گذشت فقط یک سال و نیم از وقوع انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: بسیار طبیعی است نظامی که به تازگی انقلابی را پشت سرگذاشته و هنوز نیروی دفاعی منسجمی ندارد، در برابر دشمن ضعیف جلوه کند.

فرمانده کل سپاه پاسداران ادامه داد: نگاه مکتبی و الهی امام خمینی (ره) به جای منحل کردن ارتش، بر ماندگاری آن پس از انقلاب اسلامی تاکید داشت. ساختار ارتش حفظ شد اما در هنگام وقوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هنوز نیرو‌های سپاه و مردمی آمادگی لازم در زمینه دفاعی نداشتند. علاوه بر این، نظام مدیریتی ابوالحسن بنی‌صدر که در آن زمان رییس‌جمهور بود و فرماندهی کل قوا را هم بر عهده داشت، با نگاه انقلابی و مکتبی امام خمینی (ره) هم‌سو نبود. بنابراین مانع از حضور نیرو‌های مردمی در جنگ می‌شد. 

وی با اشاره به پیشنهاد مذاکره با دشمن بعثی از سوی بنی‌صدر یادآور شد: این پیشنهاد به دلیل بی‌اعتماد بودن بنی‌صدر به نیرو‌های مردمی در شرایطی به امام خمینی(ره) ارایه شد که تنها سه ماه از جنگ می‌گذشت. اما نگاه امام خمینی (ره) با نپذیرفتن آن و تاکید بر نیرو‌های مردمی، چهار عملیات موفقیت‌آمیز را پس از فرار بنی‌صدر رقم زد و سبب شد که عراقی‌ها از ما درخواست مذاکره صلح کنند. 

سرلشکر جعفری سپس به دلایل نپذیرفتن این پیشنهاد از سوی امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: امام خمینی (ره) می‌دانستند که این آتش‌بس فقط فرصتی را برای بازسازی به رژیم بعثی خواهد داد و آن‌ها با گذر مدت زمان اندکی باز هم به کشورمان تجاوز خواهند کرد. بنابراین دفاع مقدس با هدف شناسانده شدن دشمن تجاوزگر و حقانیت کشورمان ادامه یافت. 

وی از شهید سپهبد علی صیاد شیرازی به عنوان یکی از نیرو‌های مکتبی ارتشی یاد کرد که با توجه به فرمایش‌هاي امام خمینی(ره) در راس نیروی زمینی ارتش قرار گرفت و زمینه پیروزی‌های بزرگی را در دفاع مقدس رقم زد.

سرلشکر جعفری ادامه داد: نکته برجسته اندیشه‌های امام(ره) در دفاع این است که نباید به دشمن فرصت داد و قدرت آفندی را باید بر دشمن تحمیل کرد. این نگاه امام خمینی(ره) موضوعی است که امروزه در دانشگاه‌های نظامی دنیا تدریس می‌شود. 

فرمانده کل سپاه پاسداران از هوشمندی امام خمینی‌(ره) برای ایجاد امنیتی پایدار در مرز‌های کشور و تعقیب دشمن در خاک او به عنوان دیگر اندیشه‌های دفاعی و راهبردی امام خمینی (ره) در طول هشت‌سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یاد کرد و درباره اندیشه‌های دفاعی مقام معظم رهبری پس از فرماندهی کل قوا گفت: اجازه ندادن برای کوچک‌سازی نیروی دفاعی و ادغام ارتش و سپاه از مهم‌ترین اقدامات رهبر معظم انقلاب است. ایشان با اعتقاد بر این‌که ارتش و سپاه مکمل یکدیگرند بر توسعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کردند. 

وی تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ و ارتقای آمادگی دفاعی، خود اتکایی دفاعی در ارتش و سپاه، اشراف اطلاعاتی بر دشمن، پیگیری مستمر درس گرفتن از دشمن و  به‌روز نگه داشتن نیروها و اجتناب از روزمرگی نیرو‌های دفاعی را از دیگر اندیشه‌های دفاعی رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد.

همایش دو روزه «تبیین مکتب دفاعی انقلاب اسلامی در آرا و اندیشه‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری» را دانشگاه جامع امام حسین(ع) با همکاری دانشگاه‌ها، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار کرده و قرار است 12 مقاله در آن ارایه شوند.

برگزاری پنج نشست تخصصی مانند «مرجعیت علمی در افق 1404 با رویکرد دفاعی»، «انقلاب اسلامی و قدرت نرم در آرا و اندیشه‌های امام(ره) و رهبری»،‌ «اندیشه‌های دفاعی و تربیتی امام(ره) و مقام معظم رهبری» از دیگر برنامه‌های این همایش دو روزه خواهند بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها