یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۵
حسینی: تالیفات زياد آیت‌الله تسخیری بیانگر اشراف وی به علوم اسلامی است

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش بین‌المللی «نکوداشت آیت‌الله تسخیری» که با حضور میهمانانی از ۲۰ کشور اسلامی در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، گفت: آيت‌الله تسخیری تالیفات بسیاری در حوزه‌های مختلف دارد که بیانگر آگاهی وی از علوم گوناگون اسلامی است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سیدمحمد حسینی در همایش بین‌المللی «نکوداشت آیت‌الله تسخیری» که با حضور اندیشمندان ۲۰ کشور اسلامی شنبه (۷ بهمن‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: آیت‌الله تسخیری، از شخصیت‌های بزرگ اسلام به‌شمار می‌رود که در همه قاره‌ها و کشورهای مختلف برای تقریب ادیان زحمات بسیاری کشیده و مصداق بارز داعیا الی الله است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آیت‌الله تسخیری برای دفاع از مبانی فکری اسلامی گام برداشته و با اشرافی که به علوم اسلامی، همچنین با شناختی که از فرهنگ‌های غربی و شرقی و دیگر ادیان دارد با بردباری در همایش‌های بسیاری شرکت کرده و فردی تاثیرگذار است.

وی گفت: این اندیشمند از شخصیت‌هایی به‌شمار می‌رود که از آرمان‌ها و اهداف والای اسلام دفاع کرده و هیچ‌گاه در گوشه عزلت نبوده است. ايشان تنها به بحث و تحقیق اهمیت نمی‌دهند بلکه از ابتدای انقلاب در سازمان‌ها و مسوولیت‌های مختلف ایفای نقش کرده اند.

حسینی افزود: دبیرکل مجمع تقریب مذاهب در مجمع فقه اسلامی، اتحادیه جهانی علمای اسلام و در مجامع مختلفی که فعالیت کرده در دفاع از اصول اسلامی، منشا خیر و برکات بسیاری بوده و در دفاع از اقلیت‌های دینی و اسلامی جدیت داشته است. وی الگویی برای افرادی است که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند، به‌ویژه آن‌هایی که در حوزه علمیه به تحصیل مشغولند و وظیفه آن‌ها دفاع از اصول اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: آیت‌الله تسخیری آثار متعدد تالیفی، کتاب‌ها و مقاله‌های بی‌شماری نوشته که گویای اشراف وی به مسایل مختلف است که در دنیای اسلام مشتاقان بسیاری دارد. وی انسانی زمان‌شناس، شجاع، مبلغ، مبارز، عالم و سختکوش است که مصداق بارز این سخن امام صادق(ع) است که می‌گوید: «بدن در رنج و عذاب است اما فرد منشا خیر و اثر است.»

در آغاز این همایش نیز علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آیت‌الله تسخیری در طول ۴۰ سال فعالیت در حوزه تقریب مذاهب، خدمات بزرگ و باارزشی را برای وحدت میان مسلمانان و دیگر ادیان انجام داد. 

وی با اشاره به وضعیت کنونی جهان اسلام گفت: در حال حاضر برخی فرقه‌گرایان با حرکت‌های تند و افراطی باعث شده‌اند تا نگاه به اسلام سطحی باشد، بنابراین امروزه بیش از پیش به افرادی مانند آیت‌الله تسخیری نیاز داریم تا با تقریب مذاهب و آگاه‌سازی ملت‌ها از اسلام واقعی راه را بر این کژاندیشی‌ها ببندیم.

وی در ادامه بیان کرد: استکبار با حمایت از گروه‌های افراطی و تجهیز آن‌ها با امکانات مادی و رسانه‌ای، می‌خواهند میان مسلمانان جهان تفرقه ایجاد کنند و پیوند میان آن‌ها را از بین ببرند. افرادی چون آیت‌الله تسخیری با صرف چند دهه از عمر خود تلاش کرد تا با افشای تفکر این گروه‌ها، مذاهب را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کند.

لاریجانی افزود: این جریان‌های افراطی در جهان اسلام گسترش یافته و موجب مزاحمت برای جهان اسلام شده است و باید ملت‌های مسلمان با بهره‌گیری از الگوی راستین اسلامی، توطئه‌های فرقه‌گرایان را خنثی کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت آیت‌الله تسخیری بر ادامه راه این عالم بزرگ برای نزدیک کردن مذاهب به یکدیگر در جهان اسلام تاکید کرد.

علی‌اکبر ولایتی نیز در این مراسم گفت: آشنایی من با آیت‌الله تسخیری به دوره وزارت در امور خارجه برمی‌گردد و هر گاه همایشی اسلامی برپا می‌شد، وی از افرادی بود که همیشه در آن‌ها حضور داشت و این دلیلی بر مراتب انسانی، ملکات اخلاقی، مراتب و فضایل علمی بالای وی به‌شمار می‌رود.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: در کنفرانس‌های اسلامی و سازمان ملل نیز هر کجا دچار مشکل می‌شدیم از وجود آیت‌الله تسخیری استفاده می‌کردیم. حتی در زمان جنگ و مسایلی که میان ایران و عراق وجود داشت، وی در کمیته‌ها و کمیسیون‌های مهم پاسخ برخی رفتارهای حامیان صدام را می‌داد.

وی افزود: آیت‌الله تسخیری در حوزه علم، عمل، فقه و سیاست از شاگردان ممتاز شهید آیت‌الله محمدباقر صدر به‌شمار می‌رفت و همیشه با وجود مشکلات جسمی در برابر مسایل ایستادگی می‌کرد.

در ابتدای این نشست همچنین رییس همایش، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد با ارایه گزارشی از برنامه‌ها و سپاسگزاری از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش گفت: آیت‌الله تسخیری در حوزه‌های دین، تفسیر، فقه، اصول، کلام، سیاسی و فرهنگی بیش از ۵۰۰ مقاله و ۸۰ کتاب تالیف کرده است و این نشان از ابعاد مختلف این شخصیت است که امیدوارم راه این عالم بزرگ برای نزدیک کردن مذاهب به یکدیگر در جهان اسلام ادامه داشته باشد.

آیت‌الله محمدعلی تسخیری نخستین، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هم‌اکنون ۶۸ سال دارد و در تیرماه امسال پس از ۲۲ سال فعالیت فرهنگی از دبیرکلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی کنار رفت و آیت‌الله محسن اراکی جایگزین وی شد. تسخیری در حال حاضر سمت مشاور عالی رهبر انقلاب در امور جهان اسلام را عهده‌دار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها