یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۲
اسماعیلی:باید منویات مقام معظم رهبری را در حوزه کتاب محقق کنیم

مراسم تودیع و معارفه علی آقاغفار و محمدمهدی انصاری به عنوان سردبیر جدید خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) و نشریه کتاب هفته امروز (24 دی) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد. علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به این که کتاب یادگار ماندگار است،گفت: خبرگزاری کتاب ایران باید دغدغه‌های حوزه کتاب مقام معظم رهبری را در نظر داشته باشد و برای تحقق منویات ایشان بکوشد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اسماعیلی در این مراسم هدف از تغییر در حوزه مدیریتی را بهبود و ارتقای کیفی مجموعه و سازمان مورد نظر دانست و اظهار کرد: نگاه ما به مسوولیت‌ها یک نگاه عبادتی، تکلیفی و امانتی است. ما توفیق این را داریم که در نظام جمهوری اسلامی ایران به صورت مقطعی وظیفه‌ای را بر دوش بگیریم اما باید در تمام وظایفی که بر عهده می‌گیریم، عزممان را جزم کنیم تا بتوانیم یک اثر ماندگار از خود به جا بگذاریم.

وی ادامه داد: در ابتدای ورودم به حوزه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این‌که خبرگزاری کتاب ایران در  مدت شش سال فعالیت خود، بدون مجوز و بدون هویت و شناسنامه فعالیت می‌کرد، متعجب شدم. بنابراین، کوشیدیم تا با صدور مجوز برای این نهاد فرهنگی زمینه‌های ایجاد انگیزه در خبرنگاران آن را فراهم کنیم.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هر یک از خبرنگاران خبرگزاری کتاب ایران در پیشبرد اهداف این خبرگزاری سهمی دارند. این سهم را محمدمهدی انصاری، سردبیر جدید خبرگزاری کتاب ایران و نشریه کتاب هفته با تصمیم‌گیری‌های خود تعیین می‌‌کند.

اسماعیلی با بیان این‌که پیشرفت‌های خبرگزاری کتاب ایران با این تشکیلات عظیم فرهنگی مرهون زحمات علی آقاغفار است، ادامه داد: همه ما باید به محمدمهدی انصاری، سردبیر جدید خبرگزاری کتاب ایران و نشریه کتاب هفته و علی شجاعی‌صایین، مدیر عامل موسسه خانه کتاب کمک کنیم.

وی با بیان این‌که وظیفه ما انجام هرگونه فعالیت در راستای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتاب و کتابخوانی است افزود:علی آقاغفار میراث فرهنگی خوبی از خود به یادگار گذاشت. حفظ، حراست و پیشبرد این میراث فرهنگی به عهده محمدمهدی انصاری است.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که مدیر اثربخش کسی است که از کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای رسیدن به اهداف استفاده کند اظهار کرد: خبر گران‌ترین کالای فرهنگی است بنابراین، خبر باید با محتوا و با کیفیت بهتری عرضه شود.

اسماعیلی از تشکیل شورای سیاستگذاری خبرگزاری کتاب ایران خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این شورا فعالیت‌های خبرگزاری کتاب ایران ارزیابی و از خرد جمعی برای پیشبرد اهداف این خبرگزاری استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: کار خبرنگاران کتاب یک کار تخصصی است که هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد اما لازم است تا خبرنگاران با هدف کیفی‌سازی خبرها در دوره‌های آموزشی شرکت کنند. همچنین از وارد شدن به حاشیه‌ها و کلیشه‌سازی پرهیز شود.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که باید از تمام توانمان در راستای اطلاع‌رسانی خوبی‌های نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد گفت: رسالت تمام خبرگزاری‌ها و مطبوعات اطلاع‌رسانی است نه خبررسانی.

اسماعیلی عنوان کرد: خبرنگاران باید بکوشند خبری را تولید کنند که منطبق با واقعیات باشد. خبرنگاران می‌توانند از سوژه‌ها و ایده‌های موجود در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند طرح همیار کتاب برای تولید خبر استفاده کنند.

وی در پایان سخنانش از توسعه خبرگزاری کتاب ایران در سطح کشور و همچنین در سطح بین‌الملل خبر داد.

علی شجاعی‌صایین، مدیر عامل موسسه خانه کتاب سخنران دیگر این مراسم بود. وی عنوان کرد: بیش از 25 سال است علی آقاغفار را می‌شناسم و جز سابقه خیر در امور فرهنگی از وی چیز دیگری سراغ ندارم. مطمئنم از این پس نیز هرجا باشند با موفقیت از عهده مسوولیت‌ها برمی‌آیند.

وی در ادامه سخنانش گفت: امیدوارم محمدمهدی انصاری نیز با سابقه خوب فرهنگی و تحصیلاتی عالی که از وی سراغ داریم، بتواند فعالیت‌های خبرگزاری کتاب ایران و نشریه کتاب هفته را پیش ببرد.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب افزود: در تمام سال‌های فعالیتم در موسسه خانه کتاب همواره از حمایت‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار بودم. امیدوارم همچنام این همراهی‌ها و همکاری‌‌ها با رفع نواقص و تهیه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای خبرگزاری کتاب ایران و نشریه کتاب هفته ادامه داشته باشند.

شجاعی‌صایین تودیع علی آقاغفار و معارفه محمدمهدی انصاری را به عنوان سردبیر جدید خبرگزاری کتاب ایران و نشریه کتاب هفته تنها یک مسیر طبیعی اداری دانست و گفت: امیدوارم محمدمهدی انصاری در این مسیر وضعیت بهتری را هم در خبرگزاری کتاب ایران و هم در نشریه کتاب هفته رقم بزنند.

سپس علی آقاغفار، سردبیر سابق خبرگزاری کتاب ایران و نشریه کتاب هفته در این مراسم خود را فرد خوش‌شانسی تلقی کرد و گفت: از این جهت خوش شانسم که برایم مراسم تودیع برگزار می‌شود البته این مراسم به معنای احترام به من نیست بلکه احترام به اهالی فرهنگ است تا با یک قوت قلب بیشتر به فعالیت در این حوزه بپردازند.

وی از متولیان برپایی این مراسم تشکر کرد و گفت: از دکتر محسن پرویز که سال 1386 به من اعتماد کرد و مسوولیت این مجموعه را به من سپرد نیز تشکر می‌کنم. همچنین تشکر ویژه می‌کنم از علی شجاعی‌صایین، مدیرعامل موسسه خانه کتاب که زمینه‌های شکوفایی و جهت‌دهی به این اعتماد را در من فراهم کرد.

آقاغفار در ادامه سخنانش از علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تشکر ویژه کرد و گفت: در طول مدت فعالیتم در خبرگزاری کتاب ایران همواره آرزو داشتم تا این مجموعه با مجوز رسمی بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. خوشبختانه با انتصاب علی اسماعیلی به عنوان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مجوز صادر شد.

این نویسنده در پایان با آرزوی موفقیت برای محمدمهدی انصاری در پیشبرد اهداف اظهار کرد: درست است که هر تغییری در ابتدا خوشایند نیست اما تردید نداشته باشید که این تغییرات و جابه‌جایی‌ها با هدف بهبود و ارتقای وضعیت فعلی انجام می‌شوند.

وی با بیان این‌که اکنون اخبار در خبرگزاری کتاب ایران به پنج زبان زنده دنیا منتشر می‌شوند گفت: تمام موفقیت‌های خبرگزاری کتاب ایران با تلاش و کوشش خبرنگاران آن محقق شده‌اند. 

آقاغفار سخنان خود را با سروده‌ای از وحشی بافقی به پایان رساند.

محمدمهدی انصاری، سردبیر جدید خبرگزاری کتاب ایران و نشریه کتاب هفته سخنران دیگر این مراسم بود. وی ضمن قدردانی از علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی شجاعی‌صایین، مدیرعامل موسسه خانه کتاب گفت: امیدوارم اعتمادی را که این دو بزرگوار به من دارند و به سبب همین اعتماد مسوولیت سردبیری خبرگزاری کتاب ایران و نشریه کتاب هفته را به من واگذار کرده‌اند تا آخرین لحظه بتوانم این وظیفه را با همکاری دوستان در مجموعه خبرگزاری کتاب و نشریه کتاب هفته به نحو احسن انجام دهم.

وی با بیان این‌که باید در راستای کیفی‌سازی محتوای خبرگزاری کتاب ایران و نشریه کتاب هفته گام برداریم، گفت: می‌کوشیم تا با برگزاری دوره‌های آموزشی برای خبرنگاران در راستای ارتقای دانش رسانه‌ای گام برداریم.

سردبیر جدید خبرگزاری کتاب ایران و نشریه کتاب هفته احیای حقوق خبرنگاران خبرگزاری کتاب ایران را از دیگر برنامه‌های در دستور کار خود دانست و گفت: تلاش خواهیم کرد تا فضا برای شناخته شدن خبرنگاران کتاب فراهم شود. البته فراهم شدن این فضا به همکاری و دلسوزی همکاران مجموعه خبرگزاری کتاب ایران و نشریه کتاب هفته وابسته است.

علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اهدای لوح تقدیر خانه کتاب از زحمات چندین ساله علی آقاغفار قدردانی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها