جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۷
قدرت نقد و منافع ملي بررسي شد

ساعت 16 سه‌شنبه سالن كافه نقد سراي دائمي اهل قلم ميزبان نشست نقد و بررسي كتاب «قدرت و منافع ملي» تأليف دكتر محمدرضا حافظ نيا بود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين نشست، دكتر محمدرضا حافظ‌نيا(مؤلف كتاب)، دكتر عزت‌الله عزتي، دكتر احمد نقيب‌زاده، كارشناسان، دانشجويان و علاقه‌مندان به نقد و بررسي كتاب «قدرت و منافع ملي» پرداختند.

در ابتداي اين نشست، دكتر احمد نقيب‌زاده، استاد علوم سياسي دانشگاه تهران، به نظريه «مورينتا» و «ارون» در مورد منافع ملي و قدرت اشاره كرد و افزود: منافع ملي و قدرت مفاهيمي نيست كه يك نفر قادر به بيان آن باشد، بلكه بايستي با گفت‌وگو و چانه‌زني‌هاي بسيار به آن رسيد. حتي اغلب بعد از گفت‌وگوهاي بسيار، به خاطر اختلاف‌نظرهاي افراد به تعريف واحد و جامعي نخواهيم رسيد.

در ادامه دكتر نقيب‌زاده ضمن اشاره به كتاب و مثالي در صفحه 46 به انتقاد از آن پرداخت و تصريح كرد: در اين بخش به عنوان نمونه اگر به تعريف «مفهوم قدرت ملي»، رجوع كنيد، مي‌بينيد كه اين تعريف و تعاريف ديگري كه در اين كتاب آمده گره‌اي از كار يك دانشجو نمي‌گشايد، من انتظار بيشتري از مؤلف كتاب داشتم.

وي خاطرنشان كرد: جملات تا حدود زيادي نامفهوم هستند و در بعضي پاراگراف‌ها، مجموع جملات نامفهوم‌تر مي‌شوند، به طور كلي من در اين كتاب نكته‌اي كه بتواند خواننده را روشن كند نديدم، با اين حال، در پايان عرايضم از دكتر حافظ‌نيا به خاطر تأليف كتاب تشكر مي‌كنم، چرا كه منابع زيادي در اين زمينه در دسترسمان نيست.

در ادامه نشست، دكتر عزت‌الله عزتي استاد دانشگاه تربيت مدرس از زاويه ديگري به قدرت و منافع ملي پرداخت و گفت: به كشور شوروي سابق نگاه كنيد، اين كشور در دو مقطع قابل بررسي است، قبل از فروپاشي و بعد از فروپاشي، قبل از فروپاشي وقتي در اين كشور صحبت از قدرت بود، تمام اهداف قدرت نظامي بود و افكار دولتمردان آن اين بود كه قدرت تنها موردي است كه مي‌توان با آن به مقابله با كشورها پرداخت، در حالي كه بعد از فروپاشي شوروي رهبران آن كشور به آن رسيدند كه قدرت نظامي، قدرت برتر نيست.

وي خاطرنشان كرد: در همه اسناد تعريف منافع ملي و قدرت شامل مجموعه منابع قابل رؤيت و غيرقابل رؤيت؛ وحدت، همبستگي ملت است. قرن بيستم قرن ملت‌محوري است و نه دولت‌محوري و اكثر كشورهاي قدرتمند در تلاشند تا قدرت واقعيشان را با منابع غيرقابل رؤيت به دست آورند.

دكتر عزتي، استاد دانشكده دفاع ملي، از جغرافياي سياسي به عنوان پايه و اساس همه منافع قدرتي جهاني ياد كرد و افزود: مزيت و وجه‌تمايز كتاب، اين است كه بر همين پايه تأليف شده‌است و بسيار با ارزش است.

بعد از صحبت‌هاي دكتر عزتي، دكتر حافظ‌نيا، ضمن تشكر از حضار به خاطر شركت در اين نشست، از كار سراي اهل قلم در برگزاري نقد و بررسي تأليفش قدرداني كرد.

وي در ادامه گفت: هيچ كتاب و اثر علمي بي‌عيب نيست، نقد، استراتژي تصحيح علم است و در بسياري از آثار ناخالصي وجود دارد، از اين رو كتاب بنده هم، مستثنا نيست.

دكتر حافظ‌نيا افزود: از نقد دكتر نقيب‌زاده بسيار استفاده كردم و تلاش مي‌كنم، مفاهيمي را كه ايشان تذكر دادند در چاپ بعدي اصلاح كنم. 

وي تصريح كرد: اين كتاب شايد امروز حرفي براي گفتن داشته‌باشد ولي به طور قطع چند دهه ديگر حرف‌هاي اين كتاب كشش لازم را ندارد و از رده خارج خواهد شد.

دكتر حافظ‌نيا خاطرنشان كرد: اندازه‌گيري قدرت ملي كار دشواري است ولي محال نيست، من يكي از نوآوري‌هايي كه در اين كتاب تأليف كردم نمودار بيش از 10 مورد اندازه‌گيري قدرت ملي است و وجه‌تمايز ديگر اين كتاب، ارائه يك تئوري جامع‌تر در مورد تئوري سرچشمه سيستماتيك در 9 مؤلفه است، كه مطمئن هستم در هيچ كتاب جهاني آن را پيدا نمي‌كنيد و به جرأت مي‌توانم بگويم در مباحث قدرت و منافع ملي اين كتاب در دنيا اول است.

وي در ادامه تأكيد كرد: اين كتاب در زمينه علوم سياسي، يك گام به جلو است، گام آخر نيست، چراكه علم در هر رشته‌اي آخر ندارد. اين كتاب اساسا بحث نظري قدرت و منافع ملي را بيان كرده، از اين رو سعي كردم از پرداخت به يك كشور خاص بپرهيزم، چون اگر اين پرهيز صورت نمي‌گرفت ارزش و ماهيت نظري كتاب پايين مي‌آمد.

در پايان دكتر حافظ‌نيا از كارشناسان، دانشجويان و علاقه‌مندان خواست تا پس از مطالعه اين كتاب، پيشنهادات و انتقاداتشان را بدهند تا بنده در چاپ بعدي كتاب نواقص و كاستي‌هاي آن را برطرف كنم.

اين نشست در ساعت 18 به اتمام رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها