شنبه ۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۰
کتاب‌های کودک و نوجوان در جایگاه دوم حوزه‌های چاپ

در نخستین هفته از دی ماه، ۲۹۸ کتاب برای کودکان و نوجوانان منتشر شد تا این حوزه پس از حوزه کتاب‌های علوم عملی بیشتر کتاب‌ چاپ شده را در اختیار داشته باشد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در نخستین هفته از دی ماه، ۲۹۸ برای کودکان و نوجوانان سراسر كشور منتشر شد. با چاپ این میزان کتاب در این حوزه، بازار کتاب کودک و نوجوان، پس از بازار کتاب‌های علوم عملی، بیشترین ورودی را داشت. پس از علوم عملی با ۳۳۷ کتاب، کتاب‌های کودک و نوجوان با ۲۹۸، کتاب‌های حوزه علوم اجتماعی با ۲۰۰ عنوان کتاب جایگاه سوم را از آن خود کردند.

مترجمان غوغا کردند

این هفته بازار کتاب کودک و نوجوان، میزبان ۱۲۰ اثر ترجمه بود که در نوع خود یک رکورد به حساب می‌آید. در هفته‌های اخیر حتی زمانی که تعداد کتاب‌های چاپ شده در حوزه کودک و نوجوان، بیش از ۲۰۰ عنوان بود، کتاب‌های تالیفی به مرز ۱۰۰ کتاب هم نرسیدند اما این هفته ۱۲۰ کتاب ترجمه در کنار ۱۷۸ اثر تالیف شده، نشان دادند که مترجمان فعال‌تر از پیش شده‌اند. هفته گذشته، ۵۹ اثر از ۱۴۹ اثر منتشر شده ترجمه بودند.

یک گام بالاتر از ۱۰۰

از میان کتاب‌های این هفته، ۱۰۱ اثر برای نخستین بار بود که طعم مرکب را می‌چشیند. در کنار ۱۰۱ کتاب چاپ نخست این هفته، ۱۹۷ اثر بارها بود که قفسه کتابفروشی‌ها لمس کرده بودند. نسبت یک به دو کتاب‌های چاپ اولی به تجدید چاپی‌ها، یکی از اتفاقات خوب این هفته بود. تولید آثار جدید نشان از تولید اندیشه‌های جدید از طریق کتاب، در جامعه نشر است.

شهرستانی‌ها در تکاپوی نشر 

این هفته ناشران پایتخت ۲۲۷ عنوان کتاب برای بچه‌ها منتشر کردند. در کنار تهرانی‌ها، ۷۱ اثر از سایر شهرهای کشور نیز برای کودکان و نوجوانان منتشر شدند. صنعت نشر در ماه‌های اخیر، به صورت عمده در دست ناشران شهر دود بوده است. این اقدام ناشران سایر شهرهای کشور می‌تواند در آینده بسیار موثر باشد و روند صعودی را در چاپ کتاب‌های کودک و نوجوان به همراه داشته باشند. ناشران شهرستانی، هفته گذشته تنها ۱۳ عنوان کتاب منتشر کرده بودند.

متوسط‌ها یکی بالا و یکی پایین خط!

شمارگان متوسط کتاب‌های کودک و نوجوان، این هفته چهار هزار و ۹۴ جلد بود. این میزان از متوسط، میانگین‌های شمارگان کتاب‌های کودک و نوجوان، ۵۰۰ نسخه بالاتر است. شمارگان متوسط کتاب‌های کودک و نوجوان همواره میان رقم سه تا سه هزار و ۵۰۰ نسخه در حال تغییر است. 

میانگین صفحات این هفته به زیر خط متوسط خود در ماه‌های اخیر رسید. ۴۲ صفحه میانگین صفحات کتاب‌های این هفته بود. میانگین صفحات کتاب‌های کودک و نوجوان، در ماه‌های اخیر میان ۵۰ تا ۶۰ صفحه در حال نوسان بوده است.

ترین‌ها!

«حکمت‌هایی از نهج‌البلاغه» عنوان ارزانترین کتاب این هفته بازار کتاب بود. این کتاب با بهای ۴۰۰ تومان از نشر شوق وارد بازار شد. «انرژی در آینده» کتاب گران این هفته کودک و نوجوان بود. این کتاب با بهای ۱۵ هزار تومان از نشر مدرسه برهان وارد بازار شد. «کریس اکسلاد» این کتاب را نوشته و حسن سالاری آن را به فارسی ترجمه کرده است.

کتاب «رنگین کمان» این هفته به چاپ شصت و سوم رسید. این کتاب نوشته الهه ستوده است و نشر مدرسه برهان آن را منتشر کرده. 

پرشمارگان‌ترین کتاب این هفته، «حکمت‌هایی از نهج‌البلاغه» بود که لقب ارزانترین کتاب این هفته را نیز از آن خود کرده بود. این کتاب با شمارگان ۵۰ هزار نسخه وارد بازار شده بود. در کنار این کتاب، «شب دوازدهم»، نوشته «لوییس بردت» کم‌شمارگان‌ترین کتاب این هفته بازار بود. «شب دوازدهم» تنها در ۴۰۰ نسخه منتشر شده بود.

تپل‌ترین کتاب این هفته بازار کتاب‌های کودک و نوجوان، «۳۶۵ قصه برای شب‌های سال» از مژگان شیخی بود. این کتاب ۷۹۸ صفحه دارد. لاغر این هفته بازار کتاب کودک و نوجوان، «باد و خورشید» بود که تنها هشت صفحه داشت. «جولی لرنینگ» نویسنده این کتاب است و علی‌رضا عادلی آن را به فارسی ترجمه کرده است.

بیش‌فعالان هفته

فعال‌ترین نویسنده کتاب‌های این هفته کودک و نوجوان با چهار اثر منتشر شده، فاطمه قدیانی بود. مترجم فعال این هفته با ۱۱ آمنه امیرخانی بود.

انتشارات برف با ۱۱ اثر بیشترین کتاب‌های چاپ اول را منتشرکرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط