شنبه ۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹
خداحافظی پاییز با انتشار ۱۴۹ کتاب برای بچه‌ها در هفته آخر

هفته پایانی آخرین ماه فصل خزان، با انتشار ۱۴۹کتاب برای کودکان و نوجوانان همراه بود و 90 کتاب تالیفی برای بچه‌ها راهی بازار کتاب شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در آخرین هفته از پاییز، ۱۴۹ کتاب برای بچه‌های فارسی زبان منتشر شد. کتاب‌های کودک این هفته هم جایگاهی بهتر از جایگاه چهارم را در جدول رده‌بندی چاپ کتاب‌های گوناگون از آن خود نکردند. کتاب‌های کودک این هفته پس از کتاب‌‌های علوم عملی با ۲۵۲ عنوان کتاب، کتاب‌های آموزشی و کمک درسی با ۲۳۳ عنوان کتاب و کتاب‌های علوم اجتماعی با ۲۲۶ عنوان، چهارم شدند.

ترجمه‌ها دوبرابر شدند!

پس از سه هفته، تعداد عنوان کتاب‌های ترجمه شده به بیش از ۳۰ اثر رسیدند. کتاب‌های ترجمه این هفته ۵۹ کتاب از ۱۴۹ کتاب منتشر شده را تشکیل ‌دادند. با وجود این که کتاب‌های ترجمه دو برابر شده‌اند،‌ ولی همچنان تا کتاب‌های تالیف فاصله‌دارند. این هفته ۹۰ کتاب‌ تالیفی برای بچه‌ها منتشر شده بود.

تجدید چاپی‌ها همچنان می‌تازند

این هفته ۹۳ کتاب برای بار چندم بود که به سمت چاپ‌خانه‌ها رفتند و مرکب بر آن‌‌ها نشست و همراه با کتاب‌های چاپ نخست، ۵۶ عنوان کتاب برای نخستین بار بود که منتشر می‌شدند. سنت بازار کتاب کودک و نوجوان، این گونه است که تجدید چاپی‌ها در بیشتر موارد از چاپ اولی‌ها پیش بودند و این هفته هم این سنت را حفظ کردند،‌ ولی در بسیاری از مواقع نیز کتاب‌های چاپ نخست، سر پیچ از تجدید چاپی‌ها سبقت گرفته‌اند! هفته گذشته، از میان  ۱۲۲ کتاب چاپ شده در این حوزه، ۹۸ عنوان برای نخستین بار بود که بر قفسه کتابفروشی‌ها می‌نشستند. پیش بودن کتاب‌های چاپ اول از کتاب‌های تجدید یکی از ملاک‌ها تولید اندیشه‌های جدید در جامعه فرهنگی کشور می‌تواند قلمداد شود.

تهرانی‌ها ۱۰ برابر کتاب چاپ کردند

ناشران پایتخت، این هفته نیز روند همیشگی بازار را بهم نریختند. ساکنان شهر دود، این هفته ۱۳۶ عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان منتشر کردند تا در کنار ۱۳ عنوان کتاب چاپ شده توسط ناشران شهرهای دیگر، ۱۴۹ کتاب برای کودکان و نوجوانان چاپ کرده باشند. در صورتی که تهرانی‌ها روند حاضر را در هفته‌های آتی نیز پیگیری کنند، با فعال کردن ناشران سایر استان‌ها می‌توان حوزه کتاب کودک و نوجوان را در تعداد کتاب‌های چاپ شده، بسیار فعال‌تر دید.

متوسط‌ها!

شمارگان متوسط کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته سه هزار و ۴۷۲ نسخه بود. این میزان کتاب رقمی نرمال و در چارچوپ روند هفته‌های گذشته است. میانگین شمارگان کتاب‌ها همواره از سه تا سه هزار و ۵۰۰ نسخه در حال تغییر بوده است.

میانگین صفحات‌ کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته، رقم ۷۶ را لمس کرد. رقم ۷۶  برای میانگین صفحات نیز رقم مناسبی محسوب می‌شود.

ترین‌ها!

«پس من چی»، عنوان ارزان‌ترین کتاب این هفته بود. این کتاب با ۴۰ صفحه، و با بهای یک هزار تومان وارد بازار شده است. در مقابل این کتاب، «سیپتیموس هیپ» با ۶۷۲ صفحه از نشر افق، گران‌ترین کتاب این هفته بود. این کتاب ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بها دارد.

کتاب «رنگین کمان» این هفته برای بار شصت و دوم  زیر چاپ رفت. این کتاب نوشته الهه ستوده است و نشر مدرسه برهان آن را منتشر کرده است.

بیشترین شمارگان این هفته کتاب‌های کودک و نوجوان، مربوط به کتاب «بازی‌های هوش پیش دبستانی»، با ۲۵ هزار نسخه بود. در کنار این کتاب «خودآزمایی‌های علوم ترسناک و آزمایش‌های انفجاری» اثر «نیک آرنولد» با ۵۰۰ نسخه کمترین شمارگان این هفته را در بازار کتاب دارا بود.

قطورترین کتاب این هفته در بازار کتاب‌های کودک و نوجوان ۶۷۵ صفحه داشت و گران‌ترین کتاب این هفته «سیپتیموس هیپ» بود. کتاب کم ورق این هفته نیز با ۱۲ صفحه «دوازده امام مهربان» اثر ابوالفضل سبزی نام داشت.

بیش‌فعالان هفته

سمانه المعی، این هفته با سه کتاب تالیفی که از او منتشر پرکارترین مولف هفته بود. در بخش ترجمه هم مجید عمیق با پنج اثر فعال‌ترین نویسنده هفته لقب گرفت.

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این هفته با ۱۲ کتاب چاپ نخست، بیشترین عنوان کتاب را برای نخستین بار منتشر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط