شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۱
چاپ اولی‌ها از تجدید چاپی‌ها پیشی گرفتند

تازه‌های کتاب در سومین هفته آذر 1391 برای کودکان و نوجوانان ۹۸ عنوان بود. این در حالی است که این هفته در مجموع ۱۲۲ عنوان کتاب این حوزه به قفسه کتابفروشی‌ها راه یافته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ۱۲۲ عنوان کتاب در سومین هفته از آخرین ماه پاییز برای کودکان و نوجوانان ایرانی منتشر شد. این تعداد کتاب نسبت به هفته پيش از آن، ۲۹ عنوان افزایش یافته، ولی در بخش‌های دیگری همچون میانگین صفحات، کاهش چشمگیری دیده می‌شود. کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته در جدول کلی چاپ کتاب‌های کشور،‌ در جایگاه دوم قرار داشتند. کتاب‌های علوم عملی این هفته با ۱۶۹ کتاب بیشترین کتاب چاپ شده را از آن خود کردند. سومین گروه از نظر تعداد کتاب‌های چاپ شده، کتاب‌های دینی بودند و ۱۱۹ عنوان کتاب در این حوزه منتشر شد.

همچنان در هفته گذشته مولفان کتاب‌های بیشتری از مترجمان وارد بازار کتاب کرده‌اند. این هفته ۹۷ عنوان کتاب تالیفی و ۲۵ عنوان کتاب ترجمه برای کودکان و نوجوانان منتشر شد. هفته گذشته نیز ۶۶ عنوان کتاب تالیف در کنار ۲۷عنوان  ترجمه برای بچه‌ها منتشر شده بودند.

چاپ اولی‌ها شاخ تجدید چاپ را شکستند!

از میان ۱۲۲ عنوان کتاب منتشر شده این هفته، ۹۸ عنوان برای نخستین بار به چاپ رسیده. پیشی گرفتن چاپ نخست از کتاب‌های تجدید چاپ یکی از شگفتی‌های این هفته رقابت‌ها است. جدال تجدید چاپ و چاپ نخست، در ماه‌های اخیر کاملا به سود تجدید چاپی‌ها بوده است. هفته گذشته، ۶۹ عنوان کتاب تجدید چاپی و ۲۴ عنوان کتاب چاپ نخست به بازار راه یافتند. 

رقابت شهرهای دیگر با تهران 

ناشران سایر استان‌ها و شهرهای کشور، این هفته ۳۸ عنوان کتاب برای بچه‌ها منتشر کردند. این میزان در مقابل ۸۴ عنوان کتابی که تهرانی‌ها منتشر کرده بودند، رقم خوبی به نظر می‌آید. ناشران پایتخت همواره از ناشران سایر شهرهای کشور پیش بوده‌اند و  هم اکنون نیز این فاصله را حفظ کرده‌اند.

میانگین‌ها  

شمارگان متوسط این هفته،‌ سه هزار و ۵۲۹ نسخه بود. این میزان نسبت به هفته گذشته، افزایش داشته و به روند عادی خود بازگشته است. هفته گذشته، دو هزار و ۵۲۰ نسخه، میانگین کتاب‌های کودکان و نوجونان بود.

میانگین صفحات کتاب‌های هفته نسبت به هفته گذشته سقوط کرد. هفته گذشته، میانگین صفحات کتاب‌های چاپ شده در این حوزه، ۱۰۹ صفحه بود، ‌ولی این هفته به نصف این مقدار رسید. ۵۷ صفحه میانگین شمارگان متوسط کتاب‌های سومین هفته آذر ماه را رقم زد.

ترین‌ها!

«شیما و بازیافت» ارزان‌ترین کتاب این هفته بازار کتاب کودک و نوجوان بود. این کتاب با بهای ۵۰۰ تومان از نشر بهار امید وارد بازار شد. در مقابل این کتاب، کتاب «هفت سنگ(۱۴ بازی از بهترین‌ بازی‌های دنیا)» با بهای ۲۲ هزار تومان،‌ گران‌ترین کتاب هفته است این کتاب از سوی نشر پیشتاز منتشر شده است.

«رنگین کمان: انس با قرآن کریم در دوره‌ی پیش دبستان» از الهه ستوده، این هفته برای شصتمین بار طعم مرکب چاپ را چشید. این کتاب از موسسه فرهنگی مدرسه برهان وارد بازار کتاب شده است.
 
این هفته کتابی با نام «پرورش هوش و بینایی» از نشر قائد با ۱۵ هزار نسخه بالاترین شمارگان کتاب هفته را از آن خود کرد. «تخم مرغ‌های رنگی عید» از «مرسر مایر» نیز کمترین شمارگان کتاب کودک و نوجوان را در هفته اخیر داشت. این کتاب از نشر الهام قدبیگی با شمارگان ۵۰۰ نسخه منتشر شده.

پر ورق‌ترین کتاب هفته برای کودکان و نوجوانان نیز ۵۴۰ صفحه دارد نام این کتاب «جادوگر سرزمین» نوشته «لایمن فرانک باوم» است. سارا قدیانی این کتاب را ترجمه کرده و انتشارات قدیانی ناشر آن است.

و اما کم ورق‌ترین کتاب هفته در این حوزه، «اسب‌های مهربان» نوشته مرجان کاظمی است. این کتاب فقط ۱۰ صفحه دارد  و از سوی نشر «سایه گستر« منتشر شده است.

بیش‌فعالان!

پرکارترین نویسنده این هفته منوچهر شجاعی بود. از شجاعی در این هفته ۱۱ اثر برای نوجوانان منتشر شد و 9 درصد کتاب‌های این هفته را برای کودکان و نوجوانان آثار این نویسنده به خود اختصاص داد. 

مترجم فعال هفته، شبنم خانی با سه اثر است. او این عنوان را پیش از این نیز دریافت کرده است.

همچنین نشر «پیشتاز دانش» با ۱۱ اثر بیشترین کتاب‌های چاپ نخست را در هفته‌ای که گذشت،‌ برای بچه‌ها منتشر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط