شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۴
شیب ۹۳ درجه در بازار کتاب کودک و نوجوان

دومین هفته از آذر امسال، ۹۳ عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان به بازار کتاب آورد که نسبت به هفته نخست آذر رقم کمتری است. این در حالی است که براساس این آمار تعداد آثار تالیفی این حوزه همچنان بیش از ترجمه است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آغاز هفته دوم آذر، خبر خوبی برای بازار کتاب کودکان و نوجوان نداشت و تنها ۹۳ عنوان کتاب در این هفته برای کودکان و نوجوانان منتشر شدند. این در حالی است که در آمار قبلی اعلام شده، ۲۰۳ عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده بود. این هفته کتاب‌های کودک و نوجوان، همچون هفته گذشته، در جدول کلی تعداد کتاب‌ها، از سه حوزه عقب بودند و جایگاه چهارم را از آن خود کردند. 

کتاب‌های آموزشی و کمک درسی، کتاب‌های علوم اجتماعی و علوم عملی به ترتیب با ۱۹۷، ۱۴۶ و ۱۳۸ عنوان کتاب، سه حوزه بالای جدول چاپ کتاب‌های هفته را به خود اختصاص دادند.

تالیف همچنان پیشتاز است

با وجود کاهش چشمگیر در تعداد کتاب‌های چاپ شده این هفته، همچنان تالیف از ترجمه پیش است. این هفته ۶۶ کتاب از مولفان فارسی زبان در کنار ۲۷ ترجمه برای بچه‌ها به بازار آمد. در آمار هفته گذشته،  ۱۴۵عنوان تالیف و ۵۸ عنوان ترجمه بودند. در حالی که در ماه‌های اخیر تنها یکبار کتاب‌های ترجمه از تالیف پیشی گرفته‌اند.

تجدید چاپ سوار بر چاپ نخست آمد

این هفته ۶۹ کتاب برای چندمین بار به زیر چاپ رفتند. در مقابل کتاب‌های تجدید شده، ۲۴ کتاب برای نخستین بار منتشر می‌شدند که نسبت به ۳۸ کتاب چاپ نخست دو هفته قبل، رقمی خوبی به شمار می‌آید. با توجه به این که مجموع کتاب‌های چاپ شده، این هفته از نصف کتاب‌های چاپ شده در دو هفته قبل، هم کمتر بود، تعداد کتاب‌های چاپ نخست این هفته، تنها 36 درصد کاهش داشتند.

تهران ۸، سایر شهرها یک

ساکنان شهر دود و  ازدحام همچنان سهم بیشتری در کتاب‌های کودک و نوجوان دارند. این هفته ناشران تهرانی ۸۱ کتاب برای کودکان منتشر کردند. در کنار تهرانی‌ها ناشران سایر شهرهای کشور، تنها با ۱۲ کتاب در ۹۳ کتاب این هفته سهم داشتند که رقم کوچکی محسوب می‌شود. این نسبت در هفته مشابه پیشین، ۴ به یک بود، ولی این هفته این نسبت  ۸ به یک شد.

متوسط صفحات رکورد شکست

این هفته میانگین، صفحات کتاب‌های کودک و نوجوان، رکورد شکست و برای نخستین بار در ماه‌های اخیر به بیش از ۱۰۰ صفحه رسید. میانگین صفحات کتاب‌های این حوزه، در بیشتر مواقع از ۴۰ تا ۸۰ صفحه در نوسان است و این هفته میانگین صفحات به ۱۰۹ صفحه رسید. البته شمارگان متوسط با دو هزار و ۵۲۰ صفحه نیز از متوسط خود یک هزار نسخه پایین‌تر آمد. 

ترین‌ها

ارزان‌ترین کتاب این هفته «خرگوش کوچولو و ابر مهربان» بود. این کتاب با ۱۲ صفحه و بهای یک هزار تومان وارد بازار کتاب شد. در مقابل گران‌ترین کتاب‌ این هفته با بهای ۴۵ هزار تومان کتاب «۱۱۰ قصه» اثر هانس کریستن اندرسن بود که نشر قدیانی آن را منتشر کرد.

کتاب «رنگین کمان» برای پنجاه و ششمین بار در این هفته منتشر شد. از این نظر این کتاب بیشترین نوبت چاپ را در میان کتاب‌ها داشت. «رنگین کمان» اثر الهه ستوده است و نشر مدرسه برهان آن را به چاپ رسانده. 

بیشترین شمارگان کتاب‌های این هفته، مربوط به کتاب «let 's go » از نشر رهنما بود که با چاپ ۱۰۰ هزار نسخه این لقب را از آن خود کرد. کمترین شمارگان این هفته، ۵۵۰ نسخه و مربوط به کتاب «قله‌های هولناک» بود.

چاق‌ترین کتاب این هفته، ۸۵۰ صفحه داشت. این کتاب «۶۶ قصه» از هانس کریستین اندرسن بود که از سوی نشر قدیانی منتشر شد.  با ۱۲ صفحه، کتاب «پرنده‌ها و کرم خاکی»نوشته «سیلوی ژیرارده» لاغرترین کتاب این هفته بود.

بیش‌فعالان 

پرکارترین مولف این هفته، با ۶ اثر، لیلا بابا‌خانی بود. در کنار باباخانی، حسین فتاحی با دو ترجمه، می‌تواند فعال‌ترین مترجم هفته لقب بگیرد. 

همچنین انتشارات «پیک فدک» با پنج کتاب این هفته بیشترین کتاب‌های چاپ اول را منتشر کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط