سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۷
گشايش بزرگترين نمايشگاه كتاب اسپانيايي زبان با اهدای مدال فوئنتس

در مراسم افتتاحیه بزرگترين نمايشگاه كتاب اسپانيايي زبان جهان که از 24 نوامبر در گوادالاخارا مكزيك آغاز شده و تا 2 دسامبر ادامه خواهد داشت، مدال فوئنتس به فرانزن اهدا شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از گلوبال پست، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه بین المللی کتاب 9 روزه، علاوه بر جاناتان فرانزن نویسنده آمریکایی و دریافت کننده این مدال، ريكاردولاگوس نخست وزير پيشين شيلي و ليائو يو نويسنده مخالف دولت چين هم حضور داشتند.

مدال یادبود کارلوس فوئنتس از این پس هر سال به نویسنده میهمان افتتاح کننده سالن ادبی این نمایشگاه تعلق می گیرد.  

امسال در بيست و ششمين نمايشگاه بين المللي كتاب گوادالاخارا که پس از نمایشگاه فرانکفورت، بزرگترین رویداد فرهنگی جهان محسوب می شود، بيش از 40 كشور حضور دارند و کشور شيلي ميهمان افتخاري آن محسوب مي شود. 

پيش بيني مي شود در مدت 9 روز برگزاری این نمایشگاه، بيش از 660 هزار بازديدكننده به اين نمايشگاه مراجعه کنند و احتمالا 90 هزار نفر از این آمار،كودك خواهند بود. در این رویداد فرهنگی، هزاران ناشر، كتابفروش، توزيع كننده كتاب، آژانس ادبي، خبرنگار و روزنامه نگار حضوري فعال دارند. غرفه داران تلاش می کنند با ارایه کتاب های مختلف، فرهنگ و توانمندی های کشور خود را در این نمایشگاه اسپانیایی زبان نمایش دهند. 

امسال«ملاني وات»، نويسنده كانادايي كتاب هاي كودك و«النا پونياتوسكا» روزنامه نگار و مفسر اجتماعي مكزيكي هم در نمایشگاه حضور دارند. 

ده ها هزار جلد رمان و كتاب در عرصه هاي گوناگون چون اقتصاد، سياست، حوزه سلامت و اجتماعي به زبان اسپانيايي در غرفه های مختلف ارایه شده است و دوستداران کتاب می توانند با هر سلیقه ای، کتاب مورد نظر خود را بیابند. البته با وجود محبوبيت جهاني اين نمايشگاه كتاب، به نظر مي رسد مردم اين كشور از خواندن كتاب لذت چنداني نمي برند و به مطالعه علاقه چندانی ندارند. تحقيقات نشان مي دهد مكزيكي ها به طور متوسط سالانه كمتر از 2 جلد كتاب مطالعه مي كنند و بيشتر كتاب ها نيز توسط دولت خريداري مي شود. تحقيقات موسسه ملي فرهنگ و هنر اين كشور نشان مي دهد میزان کتابخوانی در ایالت های مختلف مکزیک متفاوت است و به عنوان مثال، 76 درصد مردم ايالت جاليسكو در سال گذشته مطالعه يك جلد كتاب را هم به پايان نرسانده اند و بيش از 26 درصد آن‌ها حتي يك جلد كتاب هم در خانه خود ندارند. 

«يوهان دومينگو»، نويسنده مكزيكي و منتقد ادبي نیز مي گويد دسته اي از مردم مكزيك هم كه كتاب مي خوانند آن را تنها يك تفريح مي دانند و تنها در حوزه كتاب هاي سياسي و يا مواد مخدر وارد می شوند. به اعتقاد وی، مسوولیت افزودن تعداد كتابخوان ها و مشتاقان مطالعه در مكزيك، مستقيما متوجه ناشران است زيرا آنان بايد در بخش ديجيتال و كتاب هاي الكترونيك نقش بيشتري ايفا كنند و دست از مقاومت و دفاع بي مورد از كتاب هاي چاپي بردارند. این نویسنده مکزیکی معنقد است: جوانان حالا ديگر با كامپيوتر و لپ تاپ هاي شخصي خود انس گرفته‌اند و شايد تنها از اين راه بتوان آن ها را كتابخوان كرد. 

اين نمايشگاه از سال 1987 هرسال توسط دانشگاه گوالاداخارا در شهرهاي گوادالاخارا، مكزيك و جاليسكو برپا مي شود. سال گذشته نيز آلمان ميهمان افتخاري اين نمايشگاه بود و تاكنون كشورهايي همچون كلمبيا، برزيل، آرژانتين، اسپانيا و پرو ميهمان افتخاري این رویداد فرهنگی بوده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها