پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۰
وزیر ارشاد:مشترکات دینی کتاب‌های آسمانی راهی برای پیوند ادیان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در «نشست احترام به پیامبران الهی از دیدگاه کتب آسمانی» که پنجشنبه (۲۵ آبان) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد گفت: توهین به ادیان به قصد ایجاد اختلاف و رویارویی آن‌ها با هم و از سوی تعدادی انگشت‌شمار صورت می‌گیرد و راه مقابله با آن تکیه بر مشترکات دینی است که در کتاب‌های آسمانی بیان شده است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست که با حضور نمایندگان اقلیت های دینی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: کتاب‌های آسمانی در قرآن به نور تعبیر شده‌اند که انسان‌ها را از تاریکی به نور هدایت می‌کنند. توهین به پیامبران الهی را نباید به‌پای دیگر ادیان نوشت، چرا که این مساله از جهل و نادانی عده‌ای اندک سرچشمه می‌گیرد.

وی افزود: عده‌ای با سواستفاده از ابزار رسانه و هنر برای پیشبرد اهداف غیراخلاقی تلاش می‌کنند، در حالی‌که هنر یک امر قدسی به‌شمار می‌آید. این عده اهانت‌های سلسله‌وار به ساحت پیامبر اسلام(ص) را با هدف پیشبرد منافع گروه‌هایی دنبال می‌کنند که قصدشان ایجاد اختلاف و نزاع میان پیروان ادیان مختلف است.

حسینی با اشاره به زندگی مسالمت آمیز ادیان مختلف در ایران، گفت: همه ادیان به‌ویژه اسلام به مساله احترام به حقوق همسایه و درنظر گرفتن آن اهمیت بسیاری می‌دهند. توجه به مشترکات دینی باعث خواهد شد تا با صبر، گذشت و تحمل، افراد بتوانند با عقاید مختلف در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مشکلات چاپ و نشر نیز توضیح داد: جلسه‌های بسیاری با رییس‌جمهوری، نمایندگان اتحادیه ناشران و دیگر افراد مرتبط برگزار و مشکلات انتقال داده شده است. تحریم‌هایی که به‌دلیل مخالفت دیگر کشورها با استقلال ایران صورت گرفته، باعث شده تا برخی مشکلات به‌وجود بیاید. در این شرایط باید با یاری یکدیگر مانند دوران دفاع مقدس از این وضعیت عبور کنیم.

علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با اشاره به هفته کتاب گفت: هفته کتاب فرصت مناسبی است تا با ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، تکریم نوشتن و مطالعه، همچنین احیای سنت اهدای کتاب و ارتقا جایگاه کتاب، به‌ویژه در ترویج نقش پیامبر اسلام(ص) بیشتر بکوشیم.

وی با قدردانی از علمای دیگر ادیان در محکومیت توهین به پیامبر اسلام(ص) بیان کرد: ضرورت برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی میان ادیان، دستیابی به نظری یکسان در مقابله با دین‌ستیزی و سیاست‌های سلطه‌جویانه دشمنان است. استفاده از ابزار رسانه و خبرگزاری‌ها در راستای شناساندن پیروان دیگر ادیان به یکدیگر در این زمینه مفید خواهد بود.

اسماعیلی افزود: وظیفه نهادهای مختلف در این شرایط علاوه‌بر ترویج نقش کتاب در معرفی جایگاه پیامبر اسلام(ص)، برگزاری همایش‌،استفاده از ابزار به‌ویژه هنر در به‌تصویر کشیدن چهره اسلام و پیامبر بزرگ آن و راه‌اندازی شبکه اجتماعی در ترویج صلح، دوستی و اتحاد میان پیروان ادیان به‌ویژه مسلمانان است.

در این نشست اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مخالفت ادیان با توهین به منزلت انسان‌ها و به‌ویژه شخصیت‌های بزرگ دیگر ادیان،گفت: برگزاری «نشست احترام به پیامبران الهی از دیدگاه کتب آسمانی» در هفته کتاب، فرصت مناسبی است تا به مشکلات چاپ و نشر نیز توجه شود.

وی ادامه داد: وضعیت چاپ و نشر کتاب‌ها و نشریه‌های ادیان مختلف با مخاطبان اندکی که دارند، بسیار نامناسب است. این نشریات علاوه بر مشکلاتی که برای انتشار دارند با مشکلات اقتصادی، مساله گرانی کاغذ و خدمات چاپ و نشر نیز روبه‌رو شده‌اند که این امر می‌تواند ادامه حیات آن‌ها را به خطر بیندازد. 

در ابتدای این نشست خاخام ماشاالله گلستانی‌نژاد، مرجع دینی رسمی کلیمیان ایران، با اشاره به چگونگی به پیامبری رسیدن حضرت موسی (ع)، اظهار کرد: تورات نخستین کتابی است که به دست انسان رسیده است و این نشان از اهمیت آن دارد.

محمدرضا وصفی، مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: ایران نمونه بازر آزادی و همزیستی ادیان مختلف در یک سرزمین با وحدت وجود به‌شمار می‌آید.

وی با اشاره به قوانینی که در مجلس تصویب می‌شوند بیان کرد: حضور نمایندگان دیگر ادیان در مجلس شورای اسلامی و قوانینی که برای پیروان دیگر ادیان تصویب شده‌اند، نشان‌دهنده الگو بودن جامعه ایرانی در برقراری برابری و آزادی برای دیگر ادیان است.

موبد پدرام سروش‌پور نیز با اشاره به اخلاق و آزادی در دین توضیح داد: اخلاق و آزاداندیشی ارکان ادیان الهی‌اند. اندیشه پاک نیز که به‌عنوان ودیعه در وجود انسان گذارده شده، باعث کرامت و انسانیت می‌شود و انسان را در مسیر پیشرفت و تکامل بشری قرار می‌دهد. معیار ارزش‌گذاری هر انسان اندیشه وی به‌شمار می‌آید. آزادی اندیشه نیروی محرک جامعه انسانی است.

وی افزود: سکوت کردن در برابر هر گونه بی‌حرمتی و بی‌احترامی غیراخلاقی است و در حیطه جهان نمی‌گنجد.

کشیش وانیا سرگیز، نماینده اقلیت های دینی آشوری ـ کلدانی نیز اظهار کرد: کتاب آسمانی انسان‌ها را به سوی محبت کردن به یکدیگر سوق می‌دهد. توهین به ادیان و مقدسات در هر دینی گناه شمرده می‌شود و جامعه آشوریان همسو با دیگر ادیان این مساله را نادرست و زشت می‌دانند.

کشیش گریگوری نرسیسیان، نماینده خلیفه ارامنه تهران و شمال ایران نیز با اشاره به زندگی در دهکده جهانی و پنهان نماندن مسایلی مانند توهین به دیگر ادیان، گفت: افرادی با رفتارهایی نادرست به تخریب ساختار ارزشی کشورها دست می‌زنند و می‌خواهند با بهره‌برداری از آن‌ها به اهداف غیراخلاقی خود برسند.

وی ادامه داد: آزادی یکی از صفات خداوند است که به انسان داده شده اما هیچ‌کس حق ندارد به بهانه آزادی، ایمان همسایه خود را تمسخر کند. آن‌چه موجب اتحاد و زندگی افراد مختلف در جامعه امروز می‌شود، این مساله است که همه با هم خواهر و برادریم. هر فردی که ایمان دارد، باید مروج صلح در دنیا باشد.

عبدالرحیم گواهی، رییس مرکز پژوهش ادیان جهان نیز با اشاره به آیه‌هایی از قرآن کریم اظهار کرد: احترام به پیامبران الهی و ادیان آسمانی در قرآن بسیار آشکار است. افرادی مانند آنه ماری شیمل، از شرق‌شناسان و اسلام‌شناسان مسیحی است که بیش از صدها مقاله و کتاب درباره اسلام نوشته و این نشان از ارتباط عمیق ادیان با یکدیگر است.

همایون سامیه، رییس انجمن کلیمیان تهران نیز در این نشست گفت: در این نشست‌ها که به‌منظور همدلی و اتحاد میان ادیان برپا شده است، باید درباره تشابه‌ها و اشتراکات ادیان صحبت کرد تا احترام میان آن‌ها دوچندان شود.

«نشست احترام به پیامبران الهی از دیدگاه کتب آسمانی» که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شده بود، با قرائت آیه‌هایی از کتاب‌های آسمانی هر یک از ادیان آغاز شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها