چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۹
محمدی: طرح کتاب سال دانش‌آموزان سال آینده برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش در حاشیه مراسم اهدای کتاب به کتابخانه‌های مدارس شهر تهران که امروز(24 آبان‌ماه) در مدرسه ابتدایی زینبیه منطقه 6 به صورت نمادین برگزار شد گفت:برای حمایت از آثار نویسندگان دانش‌آموز و ترغیب آن‌ها به تولید آثار مطلوب، طرح کتاب سال دانش‌آموزان، سال آینده برگزار می‌شود._

به‌ گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم اهدای کتاب به کتابخانه‌های مدارس شهر تهران با حضور محمدابراهیم محمدی، مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش، رضا امانی، معاون پرورشی اداره کل آموزش‌و‌پرورش شهر تهران و جمعی از مسوولان آموزشی منطقه 6 برگزار شد. 

مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سرانه مطالعه غیردرسی دانش‌آموزان گفت: به صورت کلی آمار دقیقی از سرانه مطالعه غیردرسی دانش‌آموزان نمی‌توان اعلام کرد اما به صورت نمونه‌وار و بررسی در برخی از مدارس شهر تهران، این رقم به طور میانگین، روزانه 15 دقیقه است. 

محمدابراهیم محمدی افزود: این میزان مطالعه با توجه به سرانه کلی مطالعه در کل کشور که در سطح مناسبی نیست،رقم پایینی محسوب نمی‌شود اما با توجه به انتظارات ما، ظرفیت‌های دانش‌آموزان و نیز وزارت آموزش ‌و پرورش به عنوان یکی از متولیان اصلی تعلیم و تربیت، این میزان قابل قبول نیست. 

وی با بیان این‌مطلب که در سال‌های اخیر اقدامات خوب و موثری در حوزه کتاب و کتابخوانی در وزارت آموزش‌و‌پرورش صورت گرفته است گفت: تجهیز تمامی مدارس مقطع ابتدایی به کتابخانه و غنی‌سازی منابع کتابخانه‌های مدارس در کشور از جمله اقدامات موثری است که باعث ترغیب دانش‌آموزان به مطالعه و در نهایت رشد سرانه مطالعه در کشور شده است. 

محمدی افزود: همچنین اهدای کتاب به دانش‌آموزان به بهانه‌های مختلف از جمله این مراسم که با موضوع اهدا کتاب به کتابخانه‌های مدارس در هفته کتاب صورت گرفته است و نیز اجرای طرح کتابخانه‌های باز به جای کتابخانه بسته، می‌تواند در ایجاد انگیزه دانش‌آموزان به مطالعه نقش به‌سزایی داشته باشد. 

وی با اشاره به این مطلب که برای افزایش رشد سرانه نیازمند مدیریت جدی‌تر و برنامه‌ریزی دقیق‌تری هستیم گفت: علاوه بر تلاش و توجه روز‌افزون متولیان آموزشی، مربیان و عوامل اجرایی مدارس در امر کتاب و کتابخوانی در مدارس، خانواده‌ها و رسانه‌های جمعی می‌توانند در کنار امر آموزشی به عنوان یک مرجع اثرگذار در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند. 

مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه‌های آتی وزارت آموزش‌ و پرورش در حوزه کتاب گفت: اجرای طرح کتاب سال ویژه دانش‌آموزان به منظور حمایت و تشویق نویسندگان دانش‌آموز و نیز ترغیب آن‌ها به تولید آثار مطلوب و فاخر، از برنامه‌های مورد توجه وزارت آموزش وپرورش در سال آینده است. 

محمدی بیان کرد: همچنین برنامه بوفه‌ای کردن کتابخانه‌های مدارس، متناسب با ظرفیت‌های مکانی و محیطی با هدف تنوع‌پذیری آثار در  کتابخانه‌ها از دیگر برنامه‌های این سازمان در حوزه کتاب است.

سپس رضا امانی، معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به مراسم اهدای کتاب به کتابخانه‌های مدارس شهر تهران گفت: این مراسم در ادامه برنامه‌های بیستمین دوره هفته کتاب با عنوان «50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه» صورت گرفته است. 

وی افزود: در این برنامه که با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و غنی‌سازی کتابخانه‌های مدارس به اجرا گذاشته شده است، دانش‌آموزان در کنار مربیان و معلمان خود، کتاب‌های بدون استفاده خود را به کتابخانه‌های مدارس اهدا می‌کنند تا دیگر دانش‌آموزان نیز بتوانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. 

امانی گفت: این طرح برای نخستین‌بار است که به صورت برنامه‌ای جامع و ویژه در مدارس کشور به اجرا گذاشته شده است. طرح اهدای کتاب به کتابخانه‌های مدارس در سال‌های گذشته به صورت جزیی و در جشن کتاب مدارس صورت می‌گرفت که امسال به شیوه‌ای فراگیر در سراسر کشور انجام شده است. 

وی با یادآوری برنامه‌های دیگر وزارت آموزش و پرورش شهر تهران در هفته کتاب گفت: برپایی بیش از 600 نمایشگاه کتاب به صورت نمایشگاه‌های متمرکز و فرعی در مناطق و مدارس مختلف شهر تهران، از برنامه‌های اصلی سازمان در هفته کتاب است. 

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: این نمایشگاه‌ها که با همکاری موسسه منادی تربیت از کتاب‌های برگزیده و کارشناسی شده برپا شده است تا پایان سال جاری در مدارس شهر تهران برگزار می‌شوند. 

وی با اشاره به این مطلب که برجسته کردن عناوین هفته کتاب نقش ‌مهمی در آشناسازی مربیان آموزشی و در نهایت دانش‌آموزان با کتاب و مطالعه دارد، گفت: اجرای این برنامه‌ها در سطح وسیع مدارس می‌تواند به ترویج فرهنگ مطالعه در دانش‌آموزان کمک شایان کند. 

امانی ادامه داد: همچنین حمایت از دانش‌آموزان مولف در قالب جمع‌آوری و چاپ آثار آن‌ها در قالب کتاب از راه‌های دیگر ترغیب دانش‌آموزان و جذب آن‌ها به فعالیت در حوزه کتاب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها