دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
حکیمی: مولفان و داستان‌نویسان باید از وحدت مسلمانان بنویسند

محمود حکیمی، پژوهشگر و نویسنده ادبیات حوزه کودک و نوجوان در نشست «پیامبر اکرم(ص) در آیینه ادبیات داستانی ایران» اظهار کرد: مولفان و داستان‌نویسان برای مقابله با هجمه‌های دشمنان اسلام نسبت به تشیع، باید از وحدت تمام مسلمانان سخن بگویند و بنویسند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست «پیامبر اکرم(ص) در آیینه ادبیات داستانی ایران» با حضور علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد اللهیاری، مدیر کل اداره کتاب این وزارتخانه عصر یکشنبه (21 آبان) در سرای داستان بنیاد ادبیات داستانی برگزار شد.

حکیمی در این نشست با بیان این که در دنیای بسیار شگرفی به سر می‌بریم که هم باعث شادی و هم باعث اندوه همگان شده است، اظهار کرد: این شادی به دلیل گرایش نخبگان علمی و مولفان به سوی اسلام راستین و  همچنین اندوه موجود به خاطر وجود هجمه‌های دشمنان اسلام به پیامبر اکرم (ص) است.

نویسنده ادبیات حوزه کودک و نوجوان افزود: گرایش به تشیع از 600 سال پیش با نفوذ متن عربی با کتاب «الغدیر» مرحوم علامه امینی در کشورهای عربی آغاز شده بود. مرحوم امینی در جلد دهم این کتاب، کذب و دروغین بودن احادیث و روایات متعدد درباره فضیلت معاویه را بررسی و تثبیت کرده است.

وی ادامه داد: کتاب «المراجعات» اثر علامه سیدمحسن امین و همچنین کتاب‌های «مانند چگونه هدایت شوم» و «اهل سنت واقعی» اثر استاد سیدمحمد تیجانی از  آثاری‌اند که گرایش به تشیع را فزونی داد.

حکیمی عنوان کرد: یهودیان، وهابیون و سکولارها از  گروه‌هایی بودند که از گرایش افراد به تشیع وحشت‌زده شدند. داستان‌نویسان و مولفان برای مقابله با تهاجم‌های دشمنان اسلام علاوه بر بیان وحدت موجود میان مسلمانان، باید مهرورزی‌ها و مهربانی‌های پیامبر اکرم(ص) را نقل کنند.

محمدرضا سرشار، نویسنده و منتقد ادبی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی در این نشست از کمبود ترجمه در حوزه ادبیات داستانی خبر داد و گفت: باید در جامعه نهضتی با هدف ترویج فرهنگ ترجمه در عرصه زندگی پیامبر اکرم(ص) و شناساندن قرآن کریم به جهانیان به وجود بیاید.

این نویسنده و منتقد ادبی با بیان این که نویسندگان باید بدانند که نوشتن زندگی پیامبر اکرم(ص) حدیث عشق است، عنوان کرد: نویسندگان نباید چنین تصور کنند که نگارش داستان در این حوزه کاری موازی و تکراری است بلکه این دریا به قدری وسیع و عمیق است و هیچ غواصی نمی‌تواند بگوید که دست پر و غنی از این دریا بازگشته است.

وی افزود: کودکان و نوجوانان زمانی می‌توانند از یک کتاب داستانی تاثیر بپذیرند که محتوای آن بر اساس اسناد محکم تاریخی و اصول داستان‌نویسی نوشته شده باشد.

سرشار با بیان این که پیامبر اکرم(ص) الگو و اسوه حسنه است، بیان کرد: امکان ندارد کسی از نزدیک با زندگی پیامبر اکرم (ص) آن هم در قالب یک اثر خوب آشنا شود اما مسلمان نشود.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان افزود: مورخان به قدری جزییات زندگی پیامبر اکرم(ص) را ثبت کرده‌اند که مخاطبان تصور نمی‌کنند تاریخ می‌خوانند بلکه تصور آن‌ها مطالعه یک کتاب داستانی است. از میان این آثار می‌توان به کتاب «سنن النبی» اشاره کرد.

وی با بیان این که داستان، ایده‌ها را از مرحله تجرد به مرحله درک می‌آورد و آن را برای همگان قابل فهم می‌کند، اظهار کرد: داستان‌نویسان باید با ساختار دراماتیک آشنا باشند تا متن آن‌ها بتواند بیشترین تاثیر را در مخاطبان بگذارد. همچنین باید زبان داستان و ادب را بدانند.

محمد میرکیانی، نویسنده و محقق نیز در این نشست حضور داشت. وی رمز ماندگاری یک اثر دینی را در پیدا کردن نایافته‌های زندگانی پیامبران و گره زدن این نایافته‌ها به زندگی هنرمندان دانست و گفت: کسانی که می‌خواهند در این حوزه قلم در دست بگیرند و آثار خوبی را تولید کنند باید با تاریخ اسلام، داستان و تلفیقی از این دو آشنا شوند تا به یک ارتباط حسی و کشف شهود برسند.

وی ادامه داد: نویسندگان باید در تولید اثر خوب به نتیجه آنی اثر خود فکر نکنند بلکه باید با دقت بیشتر به تولید آثار تاثیرگذارتر بپردازند.

این نویسنده و محقق بیان کرد: آثار دینی حوزه کودک و نوجوان هم قبل از انقلاب اسلامی و هم بعد از آن، جزو پرفروش‌ترین آثار محسوب می‌شوند. بنابراین، باید از این فرصت استفاده و حرف‌ها را به بهترین شکل بیان کرد.

میرکیانی عنوان کرد: گروهی از مورخان برای بیان جایگاه پیامبر اکرم(ص) اغلب از استنادات تاریخی استفاده کرده‌اند. این گروه از مورخان خیلی به دنبال بیان احساس‌هایشان نیستند. گروه دوم کسانی‌اند که داستان زندگی پیامبر اکرم(ص) را نوشته‌اند اما علاقه‌مند و شیفته آشنایی با شیوه زندگی وی بودند. این نوع آثار اغلب آثار یک سویه‌اند.

وی در پایان گفت: از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم تا کمک کنند ناشران حرفه‌ای که نگاه حرفه‌ای به حوزه ادبیات داستانی کودک و نوجوان دارند، وارد این عرصه شوند. 

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست، کتابخانه تخصصی بنیاد ادبیات داستانی را افتتاح و ابراز امیدواری کرد تا با افتتاح کتابخانه‌های متعدد، زمینه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی فراهم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها