سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۹
طرحی موثر با چند شرط مکمل

حذف تعرفه گمرکی واردات کاغذ برای کاهش نسبی قیمت این کالا در 29 شهریور سال جاری در هیات دولت به تصویب رسید. در این باره با برخی ناشران شهرستانی درباره میزان تاثیر این اقدام گفت‌وگوهایی انجام داده‌ایم. بیشتر آن‌ها اعتقاد دارند اگر حذف تعرفه گمرکی با نظارت مسوولان همراه باشد، می‌تواند موثرتر واقع شود._

 خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)_ 11 ناشر شهرستانی عواملی نظیر افزایش قیمت ارز و حضور دلالان در بازار کاغذ را بر بالا رفتن قیمت کاغذ موثر می‌دانند و عقیده دارند حذف تعرفه گمرکی کاغذ چندان موثر نیست، مگر این‌که با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسوولان ذی‌ربط همراه باشد.

حسین متقی‌زاده، مدیر انتشارات «ملینا» در استان قم عنوان کرد: حذف تعرفه گمرکی واردات کاغذ تغییری در قیمت این کالا ایجاد نکرده است، بلکه قیمت‌ آن روز به روز بیشتر هم می‌شود. اوایل سال جاری قیمت هر بند کاغذ 230 هزار ریال بود و اکنون به حدود یک میلیون ریال رسیده است.

به عقیده متقی‌زاده، اگر قیمت کاغذ اندکی در این روزها پایین آمده، به دلیل استقبال کم ناشران از خرید کاغذ است.

علی شیخیان ثابت، مدیر انتشارات «یاقوت» قم هم به بازار جهانی کاغذ اشاره کرد و گفت: قیمت این کالا در سراسر دنیا افزایش یافته اما در ایران قیمت‌ها اندکی بیشتر از کنترل خارج شده است.

وی با اشاره به حذف تعرفه گمرکی واردات کاغذ افزود: این اقدام می‌تواند موثر باشد؛ البته اگر مراحل رسیدن کاغذ به دست ناشر کوتاه شود و دولت با تجار هماهنگی و همکاری کند. در این صورت است که حذف تعرفه گمرکی می‌تواند تا حدودی بهای کاغذ را کاهش دهد.

حیدر شمسی‌زاده، مدیر انتشارات «اعتدال» از استان قم کوتاه کردن دست دلالان را از بازار کاغذ، عامل اصلی کاهش قیمت این کالا دانست و درباره حذف تعرفه گمرکی واردات کاغذ هم گفت: این اقدام اگر با دخالت مستقیم وزارت ارشاد نباشد، نمی‌توان به آن امیدوار بود.

شمسی‌زاده همچنین بر تاثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و قیمت بالای ارز بر افزایش قیمت کاغذ تاکید کرد و گفت: با وجود این عوامل، حذف تعرفه گمرکی به تنهایی نمی‌تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

در حالی که عبدالهادی اشرفی، مدیر تولید انتشارات «بوستان کتاب» معتقد است چون نظارت بر روی بازار کاغذ ضعیف است، این اقدام و اقدامات مشابه تاثیر چندانی بر روی بهای این کالا نخواهد داشت، غضنفر خاوری، مدیر انتشارات «معبود» قم گفت: اصلی‌ترین ضربه ناشی از گرانی کاغذ به دانش‌آموزان و دانشجویان وارد می‌شود، چرا که آن‌ها خریداران دایمی کتابند و باید برای کاهش قیمت کاغذ اقدام جدی صورت گیرد. حذف تعرفه گمرکی نیز چندان نمی‌تواند موثر باشد، زیرا افزایش قیمت ارز مشکل ایجاد کرده است.

علی‌اکبر کاظمی، مدیر انتشارات «ژکان» در استان قم هم به افزایش قیمت دلار به عنوان اصلی‌ترین عامل افزایش قیمت کاغذ اشاره کرد و گفت: برای کاهش قیمت کاغذ باید مانند گذشته، این کالا یارانه‌ای شود.

گرچه کاظمی نظر مشخصی را درباره تاثیر حذف تعرفه گمرکی واردات کاغذ بیان نکرد، «صفا امیری» مدیر انتشارات «براق» در استان قم  گفت: حذف تعرفه گمرکی می‌تواند تا 10 درصد بهای کاغذ را کم کند اما بیشتر از این درصد نمی‌توان برای نقش تعرفه گمرکی در قیمت کاغذ رقمی را متصور بود، زیرا عوامل دیگر از جمله دلالان و بهای دلار هم در قیمت کاغذ موثرند.

وی افزود: این اقدام تا حدودی راه را برای واردکنندگان هموار می‌کند اما عرضه کاغذ باید مستقیم صورت بگیرد تا قیمت‌ کنترل شود.

محمد احمدی، مدیر انتشارات «افلاک» لرستان نیز در این باره عنوان کرد: تعرفه گمرکی کاغذ چندان زیاد نبوده است که با برداشتن آن، قیمت این کالا کاهش یابد. موارد مهم‌تری از جمله بازار ارز تاثیر مستقیم و فراوانی روی کاغذ دارند که باید کنترل شوند.

از نگاه حسن شکری پیوندی، مدیر انتشارات «نیلوفرانه» قم، علاوه بر قیمت ارز که تاثیر مستقیمی بر قیمت همه کالاهای وارداتی دارد، یکی از دلایل عمده بهای بالای کاغذ، می‌تواند احتکار این کالا باشد. اگر کنترل لازم بر بازار صورت بگیرد، می‌تواند تاثیر مناسبی داشته باشد. البته حذف تعرفه گمرکی کاغذ هم می‌تواند تا حدودی تاثیر داشته باشد اما این تاثیر اندک است و حداکثر تا 10 درصد می‌تواند بهای کاغذ را کاهش دهد.

رحمان علی‌زاده،مدیر انتشارات «عصر جوان قم» گفت:گرچه تاکنون حذف تعرفه گمرکی کاغذ تاثیری بر قیمت این کالا نداشته است اما امیدواریم در آینده و در درازمدت این اقدام تاثیر لازم را بر کاهش قیمت کاغذ بگذارد.

به گفته علی‌زاده، توزیع کالا در کنترل قیمت آن می‌تواند بسیار موثر باشد و اگر وزارت ارشاد دخالت مستمر و مستقیم داشته باشد و کاغذ را بی‌واسطه به دست ناشران فعال برساند، می‌توان امیدوار بود که بهای کاغذ تا حدودی کاهش یابد.

رسول سعادتمند، مدیر انتشارات «تسنیم» نیز در این باره عنوان کرد: حذف تعرفه گمرکی چندان نمی‌تواند بر قیمت کاغذ موثر باشد، بلکه باید کاغذ به قیمت ارز مرجع وارد و کنترل نسبی بر آن اعمال شود، زیرا تهیه کاغذ از بازار آزاد برای ناشران بسیار دشوار است.

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هیات دولت در  29 شهریور اعلام کرد که حذف تعرفه گمرکی کاغذ زمینه‌های تسهیل واردات کاغذ و به مراتب کاهش بهای کاغذ را فراهم می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها