چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۷

شصت و چهارمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت بهانه سفر به آلمان می شود. جای این نمایشگاه در جهان آنقدر باز و معروف شده که بسیاری را در نیمه دوم مهرماه به آنجا می کشاند، با این هدف که گزارش نشر بدهند به همه جهان و میهمانانی که می آیند./

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فرانکفورت : شصت و چهارمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت بهانه سفر به آلمان می شود. جای این نمایشگاه در جهان آنقدر باز و معروف شده که بسیاری را در نیمه دوم مهرماه به آنجا می کشاند، با این هدف که گزارش نشر بدهند به همه جهان و میهمانانی که می آیند و همکارانشان در زمینه چاپ و نشر کتاب. 

آرایش غرفه های ناشران در آستانه افتتاح نمایشگاه (بعد از ظهر هجدهم مهر) سرعت می گیرد. این آمادگی بر چند محور تمرکز دارد؛ یکی غرفه آرایی و استفاده از طراحی و گرافیک بر اساس جذب مخاطبان حرفه ای حوزه کتاب (ناشران،نویسندگان و مترجمان) و دیگر ایجاد فضای گفت و گو در غرفه ها برای آینده فعالیت هر ناشر، چه میزبان و چه میهمان. 

در این لحظه ها کتاب به دلربایی جهانی تبدیل می شود. بسته های تازه ترخیص شده کتاب از گمرک فرانکفورت باز می شوند و کتاب ها در قفسه ها جای می گیرند؛ با دقت. چرا؟ برای این که کتاب در این فضا، ارزش صادراتی و وارداتی و نشر آن موقعیت تجاری و صنعتی دارد. 

غرفه های سالنی که گزارش نشر کتاب ایران در آن عرضه شده، گویای ملیت و موقعیت نشر کشورها شده اند. نام ها نشانه می شوند و نشانه ها اعتبار سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را به رخ می کشند. غرفه های ایرانی با زبان فارسی شاخص می شوند و استعداد آن ها در آرایش برای مخاطب بر اساس میزان توانایی است که به کار گرفته اند. این توانایی خود به خود در محل مقایسه قرار می گیرد. برای این که اینجا یکی از بازارهای جهانی کتاب است و دیگران آمده اند به تماشای تجربه ها و نمایشگاه های کتاب آینده ،معرفی می شوند و الهام می گیرند.

غرفه موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و بعد از آن غرفه هایی مانند باغ کتاب تهران، رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، انتشاراتی های علمی و فرهنگی، مجمع ناشران دفاع مقدس، روایت فتح،  انتشارات ساقی و اندیشه ورزان دیده می شوند. جنب و جوش در برخي از این غرفه ها هم جاری است،برای این که نمایشگاه 64 فرانکفورت از صبح نوزدهم مهر فعال شده است. 

تا سه روز حرفه ای های کتاب و نگارش و نشر و بازار آن بازدید کننده اند و تا دو روز بعد از آن عموم علاقمندان کتاب. از این بیشتر نمی شود، زیرا هزینه های نمایشگاه برای همین زمان از سوی غرفه داران و بازیدکنندگان پرداخت شده است. 

برنامه افتتاح نمایشگاه عصر هجدهم مهر برگزار می شود. از ایران فقط محمد عظیمی، مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و علی شجاعی صائین، مدیر عامل موسسه خانه کتاب می توانند در این برنامه شرکت کنند. به گفته شجاعی صائین بیشتر برنامه های افتتاح به سخنرانی هایی از نمایندگان زلاند نو (نیوزیلند) اختصاص داشته است. این کشور میهمان ویژه نمایشگاه امسال فرانکفورت است و برزیل میهمان ویژه سال بعد. 

فضای داخلی نمایشگاه برای آخرین هماهنگی ها کمی شلوغ می شود و غرفه داران کم و بیش آخرین کارها را سامان می دهند. همین بعد از ظهر پیش از افتتاح، آرایش غرفه های موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران به پایان نزدیک و کتاب ها برای نمایش چیده می شوند؛ غرفه ای برای کتاب های بزرگسالان و غرفه ای برای کتاب های کودکان و نوجوانان با مجموع حدود 1400 عنوان کتاب. 

در غرفه کتاب های کودک و نوجوان، آثاری که به زبان های انگلیسی و عربی ترجمه یا دو زبانه منتشر شده اند، در اولویت قرار می گیرند و بعد برگزیده آثار به نمایش درمی آیند. همچنین با تابلوهایی از طراحی های کتاب های کودکان و نوجوانان تزیین می شوند. 

در غرفه اصلی کتاب های بازار نشر ایران، یک سو برگزیده کتاب های حوزه های دین و تاریخ و خلیج فارس و دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، شعر و رمان و ادبیات معاصر قرار می گیرند و در سوی دیگر کتاب های عمومی معرفی ایران. صبح امروز،نوزدهم مهر این غرفه ها گشوده شدند. این غرفه از سه سو همسایه دارد؛ رومانی و یونان و ترکیه. روز اول با بازدید برخی ایرانیان حاضر در فرانکفورت (چه ساکن آلمان و چه میهمان این روزها) سپری می شود. خبرنگاران رادیو و تلویزیون هم می آیند و گزارش تهیه می کنند. 

بازدیدکنندگان خارجی فضای غرفه ایران را با مرور کتاب ها و عکس گرفتن در صحنه ای با زمینه ای از کتاب های فارسی که عکس های سرزمین ایران را بر جلد دارند، تجربه می کنند. 

بازدیدکنندگان ایرانی کتاب هایی را که در سال های اخیر در رسانه های ایران بیشتر مطرح و معرفی شده اند، از نزدیک می بینند و بازدیدکنندگان خارجی بیشتر به سوی کتاب هایی جذب می شوندکه مصورند و طراحی جلد و گرافیک توجه برانگیزی دارند یا به زبان انگلیسی ترجمه شده اند. 

ظهر روز نخست نمایشگاه 64 فرانکفورت علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد اللهیاری، رییس اداره کتاب و هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از غرفه ایران بازدید کردند و از نزدیک در جریان نحوه برپایی و برنامه های این غرفه قرار گرفتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها