یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۳
امیرخانی: دوران حاضر عصر طلایی هنر خوشنویسی ایران است

مراسم رونمایی از کتاب‌های نفیس «رنگ و نی» و «گلستان بسم‌الله» عصر دیروز با حضور عموم استادان مطرح هنر خوشنویسی ایران در تالار ایوان شمس برگزار شد. غلامحسین امیرخانی هنرمند پیشکسوت و استاد خوشنویسی ایران، دوران حاضر را دوران طلایی خوشنویسی ایران خواند و از مسوولان فرهنگی تقاضا کرد تا حمایت خود را از هنرمندان این عرصه بیشتر کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب‌های نفیس «رنگ و نی» و «گلستان بسم‌الله» عصر دیروز شنبه 15 مهر با حضور استادان خوشنویسی ایران چون غلامحسین امیرخانی، یدالله کابلی، احمد آریامنش، عین‌الدین ‌صادق‌زاده، کاوه تیموری و با اجرای محمدرضا کمره‌ای، دبیر جشنواره بسم‌الله در تالار ایوان شمس برگزار شد.

غلامحسین امیرخانی، استاد خوشنویسی ایران یکی از سخنران این مراسم بود. او در بخشی از سخنان خود گفت: ایامی که در آن زندگی می‌کنیم، دوران طلایی هنر خوشنویسی ایران است، چرا که کمیت و کیفیت به دست آمده، هنر خوشنویسی ایران را صاحب جایگاه مهمی در حلقه هنر جهان کرده است. من از مسوولان تقاضا دارم قدر این فرصت را دانسته و از هنرمندان حمایت کنند.

وی افزود: دورانی که ما در آن زندگی می‌کنیم دوران مواجهه و برخورد با مدرنیته است که اقتضائات مخصوص به خود را دارد. ما که به نمایندگی هنر غنی و با پیشینه خوشنویسی افتخار می‌کنیم، از یک طرف به گذشته پایبنديم و از طرف دیگر باید به دوران حاضر هم توجه داشته باشیم.

امیرخانی گفت: در طبیعت هنر خوشنویسی، هماهنگ شدن با ذوق زیبایی‌شناسانه دوران حاضر، وجود دارد. مساله‌ای که می‌تواند هنر خوشنویسی را با چالش روبه‌رو کند، وجود نداشتن نقد درست و علمی است. نقد به عنوان یک بحث روشنگر، می‌تواند زوایای نادیده‌ای را که خود هنرمند کمتر می‌بیند یا به آن توجه دارد، عیان کند و آن‌را در معرض دید مخاطبان جدی قرار دهد.

این استاد پیشکسوت هنر خوشنویسی در ادامه با اشاره به این نکته که برای پویاشدن جریان نقد هنری، فضای گفت‌وگو و تعامل باید به وجود بیاید، گفت: من مکرر از استادان طراز اول این هنر شنیده‌ام که به عنوان مثال بیان می‌کردند که «من خورشیدم و دیگران در طول تاریخ ستاره». جالب است که استادان این جمله را از سر صدق و ایمان می‌گفتند و نه از روي خودخواهی، چرا که فضا، به هیچ عنوان فضای بحث و گفت‌وگو نبود و معمولا یک استاد عالی مقام با شاگردان خود بحث و بررسی داشت و نه دیگر استادان.

امیرخانی گفت: منتقدان زوایایی از هنر را می‌بینند که برای دیگران نادیده است. آن‌ها با آسیب‌شناسی و واکاوی فراز و فرودهای کاری یک هنرمند، جامعه را به سمت صرافی هنر پیش می‌برند. با این کار به طور واضح سره از ناسره مشخص خواهد شد.

امیرخانی در ادامه با اشاره به این نکته که بسترسازی برای جریان نقد کار دشواری است، گفت: جریان نقد صحیح باعث خواهد شد تا مخاطبان به نگاهی دقیق‌تر مسلح شود و به جز سلیقه خود دیگر سلیقه‌ها را هم مورد توجه قرار دهند. در این حالت آرام آرام مقوله «ارزش» جایگزین «سلیقه» خواهد شد.

کاوه تیموری، محقق و پژوهشگر حوزه خوشنویسی دیگر سخنران این مراسم گفت: هنر خوشنویسی وسیله‌ای است تا ما به کمک آن به فرزندان خود فرهنگ گذشته را منتقل کنیم. بنابراین خوشنویسی پل تفاهم با باغ ادب پارسی است.

وی افزود: یکی از فرزندان خلف خوشنویسی، هنر نقاشی-خط است. این هنر در ابتدای شکل‌گیری خود، هنری مهجور بود، اما با تلاش هنرمندان و هنرجویان امروز به حد اعلای خلاقیت رسیده است. اردیبهشت ماه گذشته ما نمایشگاهی با آثار حدود 50 هنرمند برگزار کردیم که در نوع خود منحصر به فرد بود.

مولف کتاب «راز نقاشیخط استاد جلیل رسولی» در ادامه با اشاره به این نکته که امروزه هنر نقاشی-خط به عنوان یک شیوه هنری تثبیت شده است، گفت: نقاشی-خط در جامعه هنری ما حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. نسل سوم هنرمندان نقاشی-خط ایران بسیار فعالند و در پنج قاره جهان نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی برگزار کرده‌اند.

تیموری در ادامه سخنان خود براي هرچه فعال‌تر و پویاتر شدن جامعه، از مسوولان تقاضا کرد تا بسترهای رشد هنرمندان و همچنین زمینه‌های تعامل بین هنرمندان جوان و استادان هنر را فراهم آورند.

یدالله کابلی هنرمند پیشکسوت خوشنویسی ایران، نیز دقایقی در این مراسم سخنرانی کرد. او گفت: هنر خوشنویسی در میان هنرهای تجسمی به عنوان یک هنر قدسی و معنوی جایگاه بزرگی از هنر را به خود اختصاص داده است، چرا که این هنر نقش مهمی در ارایه و حفظ و ثبت دستاوردهای ادبی، فلسفی و عرفانی ایران اسلامی داشته است.

وی افزود: امروزه شاهد یک رویارویی و رقابت هنر خوشنویسی ایران با سایر هنرهای تجسمی هستیم، اما شهرت هنر خوشنویسی و نقاشی-خط ایران فراگیر است و در بازارهای جهانی خریداران عمده‌ای دارد.

کتاب «گلستان بسم‌الله» مشتمل بر آثار راه یافتگان نهمین جشنواره بسم الله در دو بخش گرافیک و نقاشی است.

کتاب «رنگ ونی» نیز در قطع رحلی شامل آثار بزرگان خوشنویسی و نقاشی-خط ایران چون غلامحسین‌ امیرخانی، عباس اخوین، جواد‌ بختیاری، کیخسرو خروش، محمد سلحشور، جلیل‌رسولی، علی‌اشرف ‌صندوق‌آبادی، یدالله ‌کابلی، کرمعلی‌ شیرازی، اسرافیل ‌شیرچی، قربان‌علی اجلی، رسول‌ مرادی، غلامرضا مشعشعی و عین‌الدین ‌صادق‌زاده در 140 صفحه دو زبانه، منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها