شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۲
ارتباط مستقیم ناشر و دانشجو در نمایشگاه کتاب دانشگاه شریف

نخستین نمایشگاه همزمان کتاب‌های دانشگاهی در دانشگاه‌های شهر تهران در نخستین روز سال تحصیلی جدید در دانشگاه صنعتی شریف گشایش یافت؛ نمایشگاهی که با برقراری ارتباط مستقیم بین ناشر و دانشجو، به دانشجویان کمک می‌کند تا حدودی در هزینه‌های مربوط به تهیه کتاب صرفه‌جویی کنند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین نمایشگاه کتاب‌های دانشگاهی در دانشگاه‌های تهران در حالی صبح امروز و همزمان با نخستین روز سال تحصیلی جدید در دانشگاه صنعتی شریف آغاز به کار کرد که بسیاری از کتابفروشی‌های خیابان انقلاب از فروش با تخفیف کتاب‌ها در ابتدای سال تحصیلی در دانشگاه‌های تهران گلایه کرده‌اند.

در این نمایشگاه که کتاب‌ها و جزوه‌های موردنیاز دانشجویان رشته‌های مختلف در غرفه‌های آن ارایه می‌شود ناشران داخلی و خارجی دانشگاهی مختلفی حضور دارند.
 
در نخستین روز این نمایشگاه با این‌که دانشجویان ورودی جدید دانشگاه صنعتی شریف، به دلیل حضور در اردوهای ابتدایی سال هنوز فرصت بازدید از کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه را نداشته‌اند مسوولان غرفه‌های مختلف، از استقبال دانشجویان اعلام رضایت کردند.

امیر انوشه، مدیریت نمایشگاه، استقبال دانشجویان را فراتر از انتظار دانست و یکی از دلایل استقبال را توجه به نیازهای دانشجویان و تخفیف ارایه شده در نمایشگاه دانست. وی درباره ویژگی‌های این نمایشگاه گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه تخصصی آثار دانشگاهی، ارتباط مستقیم ناشران با دانشجویان و ارایه مستقیم آثار مورد نیاز آن‌ها بوده است. در همین راستا علاوه بر تخفیفی که ناشران برای حضور در این نمایشگاه در نظر گرفته بودند یارانه‌ای هم از سوی دانشگاه لحاظ شده تا آثاری که دانشکده‌ها به آ‌‌ن‌ها اعلام نیاز کرده بودند در اختیار دانشجویان قرار بگیرد.

وی درباره موضع‌گیری برخی کتابفروشی‌ها در قبال چنین نمایشگاه‌هایی گفت: ما در درجه نخست، به فکر دانشجویان هستیم و طبق نیازهای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم. برگزاری یک نمایشگاه مسایل مختلفی را در بردارد که شاید منجر به ضرردهی برخی از گروه‌ها شود و ما بنا به چنین دلایلی نمی‌توانیم از برگزاری نمایشگاهی که به نفع دانشجوست جلوگیری کنیم. 

انوشه از برگزاری نمایشگاهی مشابه در پایان آبان ماه خبر داد و درباره مشکلات پیش روی ناشران گفت: قیمت بالای کتاب یکی از مسایلی است که ناشران با آن درگیرند و امیدواریم با استقبال خوب دانشجویان در زمان برپایی نمایشگاه‌ها بتوانیم راهکاری برای این گرانی‌ها بیابیم.

مدیر نمایشگاه افزود: برای برپایی این نمایشگاه، مسوولان دانشگاه صنعتی شریف نهایت همکاری را با ما انجام دادند و از لحاظ تجهیز با مشکل خاصی روبه‌رو نبودیم، در حالی که برخی دانشگاه‌ها این همکاری را انجام ندادند. زمان برپایی این نمایشگاه‌ها طبق خواست خودِ دانشگاه و بر اساس برنامه‌ زمانی ارایه شده از سوی آن‌ها انتخاب شده است.

مریم طاهریان، مدیر روابط عمومی مرکز نشر دانشگاهی، برپایی نمایشگاه کتاب تخصصی در سطح دانشگاه‌ها را به نفع دانشجویان دانست و اظهار کرد: فروش غرفه‌ها در این نمایشگاه خوب بوده و هدف ما این است که تخفیف‌ها را به طور مستقیم به دست دانشجوبیان برسانیم.

وی به همکاری نکردن برخی دانشگاه‌های معتبر تهران هم اشاره کرد و گفت: این دسته از دانشگاه‌ها درخواست هزینه‌های سنگین از ناشران داشتند که به دلیل تخفیفی که هر ناشر روی کتا‌ب‌هایش لحاظ کرده این امر میسر نیست. ما ترجیح می‌دهیم شرایطی را فراهم آوریم که دانشجویان در ابتدای ترم و با توجه به گرانی قیمت کاغذ، کتاب‌های مورد نیازش را با تخفیف خریداری کند و هدف ناشران شرکت‌کننده در این نمایشگاه، تسهیل روند دسترسی دانشجو به آثار مورد نیازش است که در شرایط امروز و با گرانی کاغذ چنین نمایشگاه‌هایی ضروری به نظر می‌رسد.

مدیر روابط عمومی مرکز نشر دانشگاهی، شناسایی دانشجویان علاقه‌مند به همکاری با مرکز نشر دانشگاهی را یکی دیگر از برنامه‌های این مرکز دانست و گفت: دانشجویان می‌توانند به عنوان نماینده مرکز نشر در دانشگاه‌های خود فعالیت کنند زیرا مدیریت مرکز بر این اعتقاد است که استفاده از ظرفیت دانشجویان و ارتباط مستقیم ناشر و دانشجو راهی‌ست که می‌تواند به پویایی نشر کشور کمک کند.

انتشارات مک گروهیل، یکی از مراکزی بود که در این نمایشگاه آثار لاتین را به دانشجویان عرضه می‌کرد. مسوول غرفه این انتشارات در نمایشگاه کتاب دانشگاه شریف، تخفیف بیش از 50 درصدی را عاملی دانست که سبب شده دانشجویان استقبال خوبی از این کتاب‌ها داشته باشند و آثار مورد نیاز خود را مستقیما از غرفه انتشارات دریافت کنند.

بخشی از این نمایشگاه به مرکز فروش جزوه‌های دانشگاه شریف اختصاص یافته بود. غرفه‌ای که به گفته مسوول آن، جزوه‌های رشته‌های هوافضا و فیزیک را به دانشجویان ارایه می‌دهد و جزوه‌ها به اندازه تمامی دانشجویان این رشته‌ها تکثیر شده و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

فروش نسخه الکترونیکی کتاب‌های دانشگاهی هم در بخشی از این نمایشگاه قابل توجه بود. فریبرز جبارزاده، مسوول این بخش، کتاب‌های الکترونیک را پدیده‌ای ناگریز در جهان امروز دانست و گفت: کتاب الکترونیک، علی‌رغم استقبال جهانیان از آن، هنوز در ایران جا نیفتاده و مورد استقبال قرار نگرفته است اما ما به ماندگاری در این صنعت امیدواریم. 10 سال پیش و زمانی که بحث کتاب‌های الکترونیک در جهان مطرح شد مورد مخالفت زیادی قرار گرفت و به دلیل قابلیت انتقال آسان آن طرد شد.

جبارزاده افزود: با تمامی این بحث‌ها استفاده از کتاب‌های الکترونیک اجتناب ناپذیر است. به تدریج دانشگاه‌های کشور متوجه اهمیت و مزایای آن می‌شوند زیرا کتاب الکترونیک ارزش‌هایی مانند قابلیت جست‌وجو را به مخاطب ارایه می‌کند که قابل مقایسه با کتاب چاپی نیست.

وی معتقد است با توجه به بالا رفتن بهای کاغذ و پیشرفت فناوری، در یک افق 50 ساله استفاده از کتاب‌های چاپی شاید خنده‌دار به نظر برسد. 

دانشگاه‌های شهید بهشتی، علم و صنعت، علامه طباطبایی، خواجه نصیر طوسی، شهید رجایی و خوارزمی از دانشگاه‌های دیگری هستند که نمایشگاهی مشابهی در آن‌ها برگزار خواهد شد. 

نمایشگاه دانشگاه شریف تا پایان هفته نخست ماه مهر، همه روزه از ساعت 9 تا 16 در سالن مخصوص نمایشگاهی دانشگاه شریف برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های چاپی و الکترونیک و همچنین جزوه‌های مورد نیاز دانشگاهی خود را از این مکان تهیه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها