چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷
کتاب‌های ابن‌سینا منشا تحول در علم پزشکی بوده اند

در مراسم گرامیداشت روز پزشک که صبح امروز با حضور وزیر بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، سخنرانان به اهمیت پژوهش در پزشکی تاکید کردند و کتاب‌های به جا مانده از ابن‌سینا را منشا تحول در علم پزشکی دانستند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امروز، چهارشنبه، یکم شهریور ماه  همزمان با سالروز ولادت طبیب نامدار و برجسته ایرانی، شیخ‌الرییس ابوعلی سینا، مراسم گرامیداشت روز پزشک و قدرداني از استادان ممتاز و پزشکان پیشکسوت با حضور وزیر بهداشت، در ستاد مركزی دانشگاه (پرديس پورسينا) برگزار شد. 

دکتر باقر لاریجانی، رییس دانشگاه علوم پزشکی نخستین سخنران این آیین بود که در سخنانش بر اهمیت پزشکی از منظر اجتماعی تاکید کرد و پزشکان را سرمایه‌هایی ملی و اجتماعی دانست.

وی ابن‌سینا را انسانی چندبُعدی معرفی کرد و گفت: روز تولد ابن‌سینا فرصت مغتنمی است که به ابعاد وجودی وی توجه کنیم. او دانشمندی جامع بود و جامعه پزشکی باید تلاش کند تلاش‌ها و دیدگاه‌هایش را گسترش دهد؛ از همین روست که دانشکده میان‌رشته‌ای را در حال تاسیس داریم و جلساتی با عنوان طبیب روحانی از سوی دانشگاه برگزار می‌شود.

لاریجانی در ادامه صحبت‌هایش به تولیدات و پژوهش‌های کشور در حوزه پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: حدود 40 درصد تولیدات علمی کشور در عرصه بین‌المللی را استادان پزشکی انجام داده‌اند.

توجه به کتاب‌های حوزه پزشکی و اهمیت مرور تاریخ پزشکی موضوع دیگری بود که لاریجانی به آن اشاره کرد و افزود: کتاب «نخستین‌ها» که به قلم دکتر شریعت نوشته شده، شواهدی را به دست می‌دهد که می‌توان به کمک آن‌ها به درک بهتری از تلاش‌های جامعه پزشکان کشور رسید. با مرور زندگی استادانی چون دکتر حسین گل گلاب یا دکتر میرسپاسی می‌توان جنبه‌های گوناگون انسانی را در آن‌ها مشاهده کرد.

وی نگارش کتاب‌های مشابه را در پیشرفت علم بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: حکمت، گمشده انسان امروز است و زندگی و فعالیت استادان می‌تواند الگویی عملی برای زندگی افراد جامعه باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی توجه عمیق به زندگی استادان کشور را لازم دانست و اظهار داشت: سامان گرفتن بهتر شبکه علمی کشور را بی‌شک مدیون این استادان و آثاری هستیم که آن‌ها از خود بر جای گذاشته‌اند.

دکتر محمدمهدی اصفهانی، رییس مرکز تحقیقات قرآن، حدیث و طب با تمرکز بر جامعیت نگاه ابن‌سینا و کتاب «قانون» وی صحبت‌هایش را آغاز کرد و درباره دیدگاه‌های سایر اندیشمندان درباره این دانشمند اظهار كرد: جرج سارتن، ابن‌سینا را جامع‌العلوم، فیلسوف، طبیب، ریاضیدان، منجم و افتخار تمدن اسلامی و همچنین شخصیت برجسته‌ای در جهان معرفی می‌کند.

اصفهانی ادامه داد: ابن‌سینا کتاب‌هایی از خود به نام‌های «قانون» در طب و «شفا» در حکمت بر جای گذاشت که حتی نامگذاری وی هم نشان از جامعیت دانش او دارد. او کتابی را که به بیشتر به مسایل طب نظری پرداخته «قانون» نامیده و کتاب فلسفی خود را «شفا» نامگذاری کرده است.

«رساله عهدیه» کتاب دیگری از ابن‌سیناست که اصفهانی آن را روشنگر بخشی از زندگی ابن‌سینا معرفی کرد و توضیح داد: نظرات مختلفی درباره می‌خوارگی این دانشمند مسلمان وجود داشته اما وی در این کتاب تمام نظرات مغرضانه را باطل کرده و می‌گوید که حتی برای درمان بیماری‌ها هم لب به آن‌چه خداوند ممنوع کرده نخواهد زد.

وی با تاکید بر این‌که باید در حفظ آثار به جا مانده از اندیشمندانی چون ابن‌سینا بکوشیم گفت: کشورهای زیادی کوشیده‌اند از این شخصیت ارزشمند به نام خود بهره ببرند اما او حکیمی ایرانی است و بیش از 200 اثر خطی منتسب به ابن‌سینا هم در کتابخانه‌های ما وجود دارند.

اصفهانی، دلیل ماندگاری و جاودانه شدن کتاب «قانون» را جامعیت این کتاب دانست و گفت: این کتاب اکنون به عنوان یکی از منابع اصلی در شبه قاره هند و در رشته طب سنتی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابن سینا خدا را در گام به گام آموزه‌هایش نشان می‌دهد و آثاری ارزشمند خلق می‌کند که اندیشمندان معاصر سال‌ها برای درک و تفسیرشان زمان می‌گذارند.

وجود بحث‌های اخلاقی در کتاب‌های اندیشمندان گذشته موضوع بعدی سخنان اصفهانی بود. وی درباره این موضوع گفت: ورود این بحث‌ها که در آثار پیشینان ما پررنگ بوده، نوعی شیوه تربیتی است که امروزه کم‌رنگ شده. دانش پزشکی امروز هم نیازمند این است که غرور و غفلت را کنار بزند و با طب سنتی مخالفت نکند زیرا این دو در کنار هم تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت.

وی در پایان صحبت‌هایش از برخی دیگر از آثار دانشمندانی چون رازی نام برد که بعد از سال‌ها همچنان در علم پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دکتر شمس شریعت تربقان، مولف مجموعه «نخستین‌ها» سخنران بعدی این مراسم بود. وی تاکنون آثار مختلفی را در حوزه پزشکی منتشر کرده که می‌توان به «زندگینامه امیر اعلم»، «آسیب‌شناسی»، «پاتولوژی تومورهای استخوان»، «پروفسور ارلن و نقش او در آموزش پزشكی نوین در ایران»، «تاریخ آموزش پزشكی در ایران»، «تاریخچه آسیب‌شناسی در ایران»، «تاریخچه سرطان و انستیتو كانسر ایران» و «ساركوم‌های غیر استخوان‌ساز استخوان‌ها» اشاره کرد.

رییس موزه ملی تاريخ علوم پزشكی جمهوری اسلامی ايران سخنان خود را با بحثی درباره تاریخ پزشکی کشور آغاز کرد و گفت: توجه به تاریخچه علم اهمیت زیادی دارد اما مورد غفلت واقع شده است. ایران زمانی منشا علم بوده و باید باز هم شکوفاتر از این شود.

وی افزود: تاریخ پزشکی باید در کتابخانه‌های کشور گنجانده شوند و به دلیل همین اهمیت بود که تاریخ پزشکی ایران را به طور مستند در یک مجموعه هفت جلدی نوشتم. حال نوبت این رسیده که مسوولان شرایطی را ترتیب دهند که این تاریخ بررسی شود و  مسایل با عمق بیشتری مورد بررسی قرار بگیرند.

دکتر بهادری و دکتر یلدا از تجلیل‌شدگان در این مراسم نیز دقایقی در این مراسم سخنرانی کردند و از خاطرات و تجربیات خود و اهمیت بزرگداشت علم و اهمیت دادن به دانایی گفتند.

دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، که در این مراسم حضور یافته بود در سخنانش بر اهمیت پزشکی تاکید بسیار کرد و گفت: پزشکی دانش یگانه و ارزشمند و والاتر و ارجمندتراز سایر دانش‌هاست.

وی از رونمایی از هشت داروی جدید در هفته‌های پیش رو خبر داد و گفت: این پیشرفت‌ها نتیجه پژوهش‌ها و تحقیقات پزشکان است.

دکتر علیرضا مرندی، دکتر عباس شیبانی، دکتر محمود طباطبایی، جمال‌الدین سجادی، غلامرضا شاه‌حسینی، دکتر ابطحی، دکتر موسوی‌زادگان، دکتر رضا ملک‌زاده، دکتر شهرام قانع اردکانی، دکتر نادر جلوه، دکتر سهیلا قجری و دکتر شمس شریعت از جمله استادانی بودند که در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفتند.

در حاشیه این مراسم، دو جلد از مجموعه کتاب «نخستین‌ها» در معرض دید عموم قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها