دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۴
گزارشی انتقادی از مراسم گشایش هفته هنر پهلوانی

عصر دیروز مراسم گشایش هفته هنر پهلوانی در تالار شهناز خانه هنرمندان برگزار شد. بنا به کلام مدیر بنیاد فردوسی قرار بود در حاشیه این مراسم نمایشگاه کتابی هم برپا شود که این قول عملی نشد. هنگام قدردانی از منصور وفایی، نقاش و تصویرگر شاهنامه، مدیر بنیاد فردوسی به اهدای هدیه به ایشان اشاره کرد و گفت که دست ما تنگ بوده و این مبلغ را به سختی فراهم کرده‌ایم. مطلبی که در زیر می‌خوانید گزارش انتقادی خبرنگار ایبنا از این مراسم است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عصر دیروز 22 مرداد از ساعت 19 تا افطار مراسم گشایش هفته هنر پهلوانی به کوشش بنیاد فردوسی و فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای و با پشتیبانی موسسه توسعه هنرهای تجسمی در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. 

یاسر موحدفرد دبیر بنیاد فردوسی در این نشست گفت: بنیاد فردوسی تفاهمنامه‌ای را با فدراسیون ورزش‌های پهلوانی برای امور مختلفی چون پژوهش امضا کرده است. 

همچنین میثم موحدفرد دبیر هفته پهلوانی در این مراسم گفت: زورخانه مکان مناسبی و انسان سازی بود، اما متاسفانه جاهل‌ها در آن پناه گرفتند و امیدواریم که در آینده بتواند به جایگاه اصلی خود باز گردد.

پرویز بیگی حبیب‌آبادی، شاعر و پژوهشگر نیز در این مراسم شعرخوانی کرد. همچنین از منصور وفایی، هنرمند خیالی‌ساز و نقاش قهوه‌خانه‌ای نیز در این مراسم با اهدای لوح و نشان ویژه و همچنین مبلغ 500 هزار تومان، تجلیل شد. آخرین اثر وفایی 20 تابلو از شاهنامه بود که فرهنگستان هنر آن‌را خریداری کرد. 

بنا بر کلام یاسر موحدفرد قرار بود که در این نشست نمایشگاه کتابی هم وجود داشته باشد، که این کلام به مرحله عمل درنیامد. همچنین این مراسم با بی‌برنامگی و کاملا نامنظم برگزار شد؛ به گونه‌ای که دکتر قدمعلی سرامی و منصور وفایی با وجود کهولت سن، بدون دلیل و بی‌هدف دقایق طولانی را روی سن تالار شهناز، ایستاده بودند! 

در ابتدای مراسم، هنرمندی به اجرای ضرب‌زورخانه و شعرخوانی به سبک مرشدها پرداخت، حجم صدای ساز و خود این هنرمند به گونه‌ای بود که بدون بلندگو نیز صدایش واضح به کل سالن می‌رسید، اما برای او میکروفن گذاشته و صدایش از بندگوها پخش می‌شد و به گونه‌ای صدای او آزاردهنده شده بود که بسیاری از مخاطبان سالن را ترک کردند. 

یاسر موحدفرد هنگام قدرداني از استاد منصور وفایی چند بار پیاپی به مبلغ هدیه به این هنرمند اشاره و گفت که دست بنیاد خالی بوده و این مبلغ را به زحمت فراهم کرده‌اند. 

همچنین موحدفرد از تریبون اعلام کرد که همگی حضار به مراسم افطار دعوت هستند، اما گویا فقط مهمانان ویژه این مراسم پذیرایی افطار شدند و بسیاری از حاضران توسط پرسنل حراست خانه هنرمندان به بیرون هدایت شدند. 

در پایان باید از مدیر بنیاد فردوسی پرسید که هدف از برگزاری این مراسم چه بود؟

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آماده انتشار نظرات دیگر و پاسخ احتمالی بنیاد فردوسی درباره ناهماهنگی در این مراسم است.


 


در واکنش به انتشار این گزارش از سوی «ایبنا» دبیرکل بنیاد فردوسی، آقای یاسر موحدفرد در خبرگزاری کتاب حضور یافته و به ارایه توضیحاتی درباره مراسم روز یکشنبه پرداختند. «ایبنا» به زودی این توضیحات را که احتمالا منجر به تغییر نگرش مخاطبان نسبت به این جلسه خواهد شد منتشر می‌کند.
از جمله این توضیحات این نکته است که نمایشگاه کتابی در حاشیه این برنامه وجود داشته، اما شکل و شمایلش با شکل معمول نمایشگاه‌های کتاب متفاوت بوده است، اجرای ضرب به ذائقه هنرمندان با صدای بلند پخش شده و آقایان قدمعلی سرامی و منصور وفایی به خواست و رضایت خود برای مراسم قدردانی از هنرمندان ایستاده بودند.
خبرگزاری کتاب از پاسخ‌گویی و شفاف‌سازی بنیاد فردوسی و شخص آقای یاسر موحد فرد، دبیرکل این بنیاد، سپاسگزار است و این پاسخ‌گویی سریع و دوستانه را فرهنگ و منشی بسیار قابل احترام می‌داند و از فعالیت‌های این مجموعه مردمی تقدیر می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها