سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۵
کتاب درسی دختران و پسران بايد جدا شود

كتاب‌هاي درسي بايد براي دختران و پسران در مقاطع مختلف تحصيلي مجزا توليد شود. اين تغيير با توجه به تفاوت‌های زیاد دختران و پسران در مقاطع مختلف سنی و تحصیلی و توانایی‌های آنها در دوره‌هاي رشد بايد اعمال شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علی‌رضا علی‌احمدی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در همایش برنامه درسی ملی با اعلام مطلب فوق گفت: این واضح است که کتاب‌های درسی باید متناسب با نیازها و ویژگی‌های دانش‌آموزان، آینده زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی آنها، نیازهای روحی، روانی و عقلانی آنها تنظیم شود.

علی‌احمدی با اشاره به نیازهای متفاوت روحی، روانی و جسمی دختران و پسران در شرایط سنی مشابه گفت: بنابراین ضرورت دارد در برنامه درسی ملی و به تبع آن کتاب‌های درسی به این نیازها پاسخ گوید.

وی تصریح کرد: اما هدف هیچ کدام از این تغییر و تحولات ایجاد ممنوعیت و محدودیت برای خانم‌ها نخواهد بود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در تدوین برنامه درسی علاوه بر ویژگی‌های جنسیتی ویژگی‌های قومی و نژادی و جغرافیایی نیز باید لحاظ شود.

علی‌احمدی با اشاره به تفاوت‌های یک نوجوان عشایر و نوجوان شهری گفت: کتاب درسی باید به نوجوان عشایری حماسه و رشادت و به نوجوان شهری قوانین را بیش از سایر موارد آموزش دهد.

وی در ادامه توجه به چشم اندازهای کشور را به مولفان کتاب‌های درسی گوشزد کرد و افزود: البته تحقیق و پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت کار مولفان نیست و ایشان باید با اشاره به سند و برنامه درسی ملی محتوای کتاب‌ها را تنظیم کنند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر عدم کپی‌برداری از نظام‌های آموزشی غرب در كتاب‌هاي درسي کشور تاکید و خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش ما نباید منفعل باشد و باید با توجه به مبانی ارزشی و اعتقادی کتاب‌های درسی را تنظیم كند.

در ابتدای این مراسم نیز حجت‌الاسلام علی ذوعلم، مدیر کل دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزرات آموزش و پرورش تدوین برنامه درسی ملی برای تالیف کتاب درسی ملی را یکی از بزرگترین پروژه‌های این وزارتخانه دانست و گفت: باید نظرات مولفان کتاب‌های درسی در استان‌های مختلف تبیین و در نهایت یک نتيجه واحد حاصل شود.

ذوعلم افزود: بر اساس تصویب شورای عالی آموزش و پرورش در اردیبهشت ماه سال جاری برنامه درسی ملی باید تا پایان سال آینده تنظیم و برای تصویب به شورا بازگردانده شود.

وی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تحول بنیادی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تدوین برنامه درسی ملی و تالیف کتاب درسی ملی می‌تواند این تحول را در نظام آموزش و پرورش ایجاد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها