پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۷
خاطرات جانباز شیمیایی در «پرواز پروانه‌ها» منتشر شد

کتاب «پرواز پروانه‌‌ها» شامل خاطرات یکی از جانبازان شیمیایی از مبارزه با رژیم‌ شاه، دوران پس از انقلاب ‌اسلامی و دفاع مقدس،در قالب داستانی و به قلم حمزه تدین‌منش منتشر شده است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «پرواز پروانه‌ها» شامل خاطرات یک جانباز شیمیایی است که در کتاب به نام محمدحسن معرفی شده و در کنار روایت خاطراتش، بخشی از تاریخ ایران در دوران پهلوی، وضعیت بعد از انقلاب اسلامی در شهر اندیمشک و استان خوزستان و هشت سال دفا‌‌ع مقدس هم بازگو می‌شود.

این کتاب شامل ۱2 فصل است که 4 فصل «رهایی از پیله»، «پروانگی»، «نیاز به رفتن» و «شوق پرواز» خاطراتی از دوران رژیم شاه و مبارزات انقلابی با این رژیم را در بر دارند.

از فصل «آغاز سفر» انقلاب‌اسلامی به ثمر نشسته و هفت فصل آسمان اول تا آسمان هفتم مربوط به هشت سال دفاع‌مقدس‌اند که با حملات هوایی و زمینی عراق به ایران آغاز می‌شوند و با حضور محمدحسن و دیگر ایثارگران در عملیات‌های دفاع مقدس ادامه می‌یابند.

محمدحسن در طول هشت سال چهار بار مجروح می‌شود. کتاب «پرواز پروانه‌ها» با تولد محمدحسن در سال 1341 درشهر اندیمشک و شرح وضعیت زندگی او آغاز می‌شود و در فصل آسمان هفتم با بمباران شیمیایی شهر حلبچه در سال 1366 و جانبازی او پایان می‌یابد.

حمزه تدین‌‌منش نویسنده این کتاب در گفت‌وگو با ایبنا، در پاسخ به سوالی درباره دلیل انتخاب عنوان «پرواز پروانه‌ها» برای کتابش گفت: ایثارگران و شهدا پروانه‌هایی بودند که همه آنان به نوعی پرواز کردند. عده‌ای به فرمان مولایشان رفتند تا خبری از نور بیاورند و برگشتند، تعداد‌ی سوسویی از نور را می‌بینند و صدمه جسمی می‌خورند و به عقبه جنگ برمی‌گردند، عده‌ای هم که به شمع می‌رسند و خودشان نور می‌شوند و دیگر برنمی‌گردند.

وی با اشاره به سرگذشت محمدحسن، زندگی‌ بیشتر ایثارگران را شبیه هم دانست و افزود: بیشتر ایثارگرانی که در بنیاد شهید پرونده داشتند و من آن‌ها را مطالعه کردم مانند محمدحسن در فعالیت‌های قبل و بعد از انقلاب،‌ در دفاع مقدس و در سخت‌ترین مسایل انقلاب اسلامی حضور داشته و فعالیت کرده‌اند.

نویسنده کتاب «پرواز پروانه‌ها» با بیان این‌که می‌خواسته شخصیتی را به عنوان الگویی از ایثارگران ارایه کند، نام محمدحسن را نامی مستعار عنوان کرد و درباره دلیل انتخاب چنین اسمی گفت: نام بیشتر شهدایی که در بنیاد شهید پرونده داشتند‌، محمد و حسن بود،‌ من این دو اسم را با هم ترکیب کردم.

این جانباز درباره دلیل دیگر انتخاب چنین اسمی خاطر نشان کرد: همچنین به دلیل علاقه‌ای که به شهید حسن هرمزی داشتم می‌خواستم به گونه‌ای نام او در این کتاب بیاید.

تدین‌منش در توضیحی درباره حسن هرمزی گفت: او از مبارزان فعال علیه رژیم شاه در گروه منصورون بود که توسط ساواک به شهادت رسید.

نویسنده کتاب «پرواز پروانه‌ها» درباره نحوه آشنایی‌اش با شهید هرمزی یادآور شد: من به واسطه حاج آقا صفایی (روحانی و شخصی که محمدحسن را در مبارزه علیه رژیم شاه هدایت می‌کرد‌)‌ با حسن آشنا شدم و او ما را در نحوه مبارزه راهنمایی می‌کرد.

این جانباز با اشاره به این که کتاب «پرواز پروانه‌ها» خلاصه‌ای از حرکت‌هایی است که ایثارگران انجام داده‌اند، اظهار کرد:با نوشتن این کتاب می‌خواستم اعمال و کردار ایثارگران و زحمت‌هایی را که برای انقلاب کشیده‌اند نشان دهم تا رویدادها در تاریخ ثبت شوند و در آینده مردم بدانند برای انقلاب چه تلاشی صورت گرفته است.

کتاب «پرواز پروانه‌ها» درقطع رقعی و 144 صفحه با شمارگان 3 هزار نسخه و بهای 27 هزار ریال از سوی موسسه فرهنگی قدر ولایت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها