دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۴
اعدام انقلابي "منصور"

كتاب «زندگی و عملكرد حسنعلی منصور به روایت اسناد» توسط منيژه صدري گردآوري و از سوي انتشارات اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده ‌است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حسنعلي منصور فرزند علي منصور در سال 1302 در تهران به دنيا آمد و پس از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه، به استخدام وزارت امور خارجه در آمد. وي پس از ورود به مجلس شوراي ملي و سنا در شهريور 1342 و تاسيس حزب ايران نوين، راه صدارت را براي خود باز مي ديد.
حسنعلي منصور از اسفند 42 تا بهمن 43 به مدت كمتر از يك سال نخست وزير بود. 

تصويب كاپيتولاسيون، افزايش قيمت بنزين و تبعيد حضرت امام خميني(ره) به عنوان نخستين گام اجراي روش او در اداره كشور محسوب مي‏شد. در ساعت 10 صبح روز اول بهمن 1343 هنگامي كه حسنعلي منصور با غرور تمام قصد پياده شدن از اتومبيل در جلوي در ورودي مجلس شوراي ملي را داشت، هدف گلوله شهيد محمد بخارايي از اعضاء شاخه اجرايي هيات مؤتلفه اسلامي قرار گرفت و به هلاكت رسيد. 

در راستاي معرفي زندگي و عملكرد حسنعلي منصور كتاب‌هايي منتشر شده كه به چند نمونه از آنها اشاره مي‌كنيم:

زندگی و عملكرد حسنعلی منصور به روایت اسناد

كتاب «زندگی و عملكرد حسنعلی منصور به روایت اسناد» توسط منيژه صدري گردآوري شده و از سوي انتشارات اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده‌است.

گردآورنده، در اين كتاب تلاش كرده تا تمامي مراحل زندگي و عملكرد حسنعلي منصور را منعكس و با نثري روان اطلاعات را به مخاطب منتقل كند. 

در بخشي از اين كتاب آمده‌است: حسنعلی منصور یكی از نخبگان عرصه‌ سیاست دوران پهلوی، از خانواده‌ای دیوان‌سالار با سابقه‌ حضور در وزارت خارجه بود. وی، ضمن ارتباط نزدیك با دربار و شاه، ارتباط تنگاتنگی هم با عوامل آمریكایی‌ و انگلیسی‌ داشت. آن چه پرونده‌ زندگی سیاسی او را در هم پیچیده، تصویب لایحه‌ حق قضاوت كنسولی(كاپیتولاسیون)،‌ برای آمریكایی‌ها بود كه موج جدیدی از مبارزه علیه حكومت پهلوی را ایجاد كرد. در پی آن، امام خمینی(ره)، پیشتاز مراجع مبارز، با ایراد سخنرانی شدیداللحنی در چهارم آبان 1343، تصویب آن را به شدت محكوم نمود كه دستگیری و تبعید ایشان را در پی داشت. همین اقدام انگیزه‌ای شد تا یكی از اعضای جمعیت مؤتلفه‌ اسلامی، شهید محمد بخارایی، در اول بهمن 1343 او را ترور نماید. 

كتاب «زندگی و عملكرد حسنعلی منصور به روایت اسناد»، در چاپ اول، با شمارگان 3000 نسخه و قيمت 19000 ريال در دي‌ماه 1384 منتشر شده‌است.

چالش مشروعیت در رژیم شاه و ترور نخست وزیر

كتاب «چالش مشروعیت در رژیم شاه و ترور نخست وزیر» تالیف سيروس فيضي توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده ‌است.

در اين كتاب، نويسنده به ریشه‌یابی‌،‌ تحلیل و تبیین علل و پیامدهای اعدام انقلابی نخست وزیران رژيم شاه توسط نیروهای مذهبی می‌پردازد. اعدام انقلابی علی رزم‌آرا و حسنعلی منصور در دو مقطع بحرانی از تاریخ ایران به وقوع پیوست.
 حسنعلی منصور نیز عامل پذیرش كاپیتولاسیون و تبعید امام خمیني(ره) در سال 1343 به خارج از كشور بود كه او نیز توسط محمد بخارایی از اعضای جمعیت مؤتلفه‌ اسلامی،‌ به دلیل بی‌حرمتی به مرجع تقلید شیعیان و پایمال كردن استقلال سیاسی كشور اعدام انقلابي شد. 

كتاب «چالش مشروعیت در رژیم شاه و ترور نخست وزیر»، در چاپ اول با شمارگان 2000 نسخه و قيمت 20000 ريال مهرماه 1383 منتشر شده‌است.

تاریخ شفاهی هیأت‌های مؤتلفه اسلامی 

كتاب «تاریخ شفاهی هیأت‌های مؤتلفه اسلامی» توسط حكيمه اميري تدوین و از سوي مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده‌است.

اين كتاب به وضعيت حسنعلي منصور و چگونگي اعدام انقلابي وي اشاره دارد: در فرآیند انقلاب‌ها و جنبش‌های سیاسی ـ اجتماعی، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی، با ماهیت و خط مشی متفاوتی مشاركت دارند. در به ثمر رساندن انقلاب شكوهمند اسلامی، نقش و جایگاه نیروهای مذهبی به لحاظ بسترسازی، سازماندهی و فعالیت‌های تشكیلاتی، از اهمیت به سزایی برخوردار بود.
از میان گروه‌های سیاسی، هیأت‌های مؤتلفه‌های اسلامی، تنها تشكل و گروهی بود كه از همان ابتدا فعالیت‌های سیاسی ـ مذهبی خود را حول محور رهبری حضرت امام(ره)، علیه رژیم استبدادی پهلوی متمركز كرد. 

الگوی رفتاری و فكری هیأت‌های مؤتلفه‌ اسلامی در تاریخ تحولات سیاسی ـ اجتماعی ایران، منبعث از سلف خویش یعنی فداییان اسلام بود و حتی برخی از اعضای آن از جمله شهید مهدی عراقی، از فعالان جمعیت فداییان اسلام بودند و متناسب با شرایط و اوضاع و احوال سیاسی ـ اجتماعی رژیم، اقدامات متفاوتی را در دستور كار قرار می‌دادند. 

كتاب «تاریخ شفاهی هیأت‌های مؤتلفه اسلامی» در چاپ اول با شمارگان 2000 نسخه و قيمت 28000 ريال، شهريورماه 1386 منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها