یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۳:۳۰
كتاب «تفسیر بلاغ» گزیده گو و قابل فهم است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گرامیداشت آیت الله سید ابوالفضل میرمحمدی زرندی که امشب (15 مرداد) در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برپا شد، گفت: «تفسیر بلاغ» آیت الله میرمحمدی نه تنها قابل استفاده دانشجویان و طلاب حوزه است، بلکه عموم مردم نیز به دلیل گزیده گویی و قابل فهم بودن اصطلاحات آن، می‌توانند از این تفسیر بهره ببرند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سید محمد حسینی در این مراسم که با حضور اندیشمندان، پژوهشگران و فعالان حوزه قرآن در انجمن آثار مفاخر فرهنگی کشور برپا شد، اظهار کرد: برخی از تفاسیر قرآن کریم برای خواص نوشته شده‌اند و مردم عادی نمی توانند آن را درک کنند و به دلیل دربرداشتن اصطلاحات مخصوص قرآنی، ویژه افرادی‌اند که در حوزه علمیه درس خوانده و به مسایل علوم قرآنی آشنایی دارند که از آن میان می توان به «تفسیر المیزان» اشاره کرد.

وی در ادامه سخنانش گفت: «تفسیر بلاغ» آیت الله میرمحمدی زرندی به دلیل گزیده گویی، ارایه مطالب به صورت مختصر و کوتاه و توجه به مسایل تاریخی برای همگان قابل فهم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: از سال 69 که عضو هیات علمی دانشگاه الهیات بودم و در آن دوره، مقطع دکتری را پشت سر می گذاشتم درس آیات و احکام را زیر نظر آیت الله سید ابوالفضل میر محمد زرندی می گذراندم، از آن دوره خاطرات بسیاری از او دارم.

وی با بیان این که آیت الله میرمحمدی زرندی حدود 10 سال رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران بود، افزود: به دلیل زحمات بسیاری که وی در دانشکده الهیات دانشگاه تهران متحمل شد و کارهای شایسته تحقیقی قرآنی که انجام داد، بر خود واجب دانستم که در این مراسم حضور داشته باشم و ارادت خود نسبت به وی را بیان کنم.

حسینی عنوان کرد: میرمحمدی زرندی مسوولیت های دیگری را نیز در دستگاه قضایی قبل از انقلاب بر عهده داشت که موفقیت وی در این حوزه ها نیز بر همه آشکار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: این فقیه برجسته کشور آثار و تالیفات بی شماری دارد که از مهم ترین آن ها می توان به همان «تفسیر بلاغ» اشاره کرد.

وی با اشاره به کلام حضرت علی (ع) درباره اهمیت قرآن گفت: بزرگان ما بر تفسیر قرآن کریم تاکید داشتند. بنابراین، هر اندازه در حوزه تفسیر قرآن فعالیت شود و آثار متعددی منتشر شوند، باز هم جای کار دارد و باید بیش از پیش در این حوزه فعالیت کرد.

حسینی اظهار کرد: امسال در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از کتاب های متعددی که تفسیر قرآن را دربرداشتند، رونمایی کردیم. هر ساله با توجه به نیاز جامعه ترجمه ها و تفسیرهای متعددی نوشته می شوند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استناد به فرمایش حضرت علی (ع) گفت: نخستین و آخرین علم ها در قرآن کریم وجود دارد همان گونه که حضرت علی (ع) بیان کرده اند، هیچ سخنی را قرآن فروگذار نگذاشته است. هر حرف، ایده و سخن تازه ای که کشف می شود می توان در قرآن پیدا کرد.

وی همچنین به سخن امام باقر (ع) اشاره کرد و اظهار کرد: ایشان همواره تاکید داشتند که اگر من سخنی بیان و حکمی از احکام الهی را نقل کردم، همه برگرفته از قرآن است و من نشانی‌اش را در قرآن به شما می دهم. 

حسینی با بیان این مطلب که «پیامبر اکرم (ص) قرآن کریم را هم ابلاغ می کردند و هم تکریم و تفسیر آن را به جا می آوردند» اظهار کرد: در زمان پیامبر اکرم(ص) نیز وقتی در مناسبت های مختلف آیه ای نازل می شد، کمتر ابهامی برای مردم باقی می ماند چرا که پیامبر با تفسیر آیه ها ابهام ها و سوال های ایجاد شده برای مردم را رفع می کردند. در عصر حاضر این وظیفه خطیر بر عهده علما، دانشمندان، فضلا و اسلام شناسان است که قرآن را تفسیر کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: قرآن کریم چون کتاب هدایت برای همه مردم است، باید تفسیرهای متعددی وجود داشته باشد تا اقشار مختلف مردم بتوانند از آن ها استفاده کنند .خوشبختانه همین رویکرد هم در جامعه ما وجود دارد تا به فضل خدا خلاء های موجود در این حوزه جبران شود.

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان مراسم از کتاب زندگینامه و معرفی شخصیت و مقام علمی و معنوی آیت الله سید ابوالفضل میر محمدی زرندی رونمایی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها