چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۵
چندین مشکل و یک وعده!

کتابخانه‌های دانشگاهی خراسان جنوبی از منابع و ظرفیت زیادی برخوردارند اما نداشتن دسته‌بندی موضوعی، کمبود فضا و مشکلات نرم‌افزاری مهم‌ترین معایب این کتابخانه‌ها محسوب می‌شوند. به عقیده برخی کارشناسان، احداث کتابخانه‌های جدید در دانشکده‌ها این معایب را رفع خواهد کرد.-

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)_ از زمانی که انسان متوجه شد برای آموزش همگانی به مکان‌هایی مانند مکتب، مدرسه، حوزه و دانشگاه نیاز دارد، کتابخانه‌ها هم به عنوان عنصر اصلی در کنار این مکان‌ها به وجود آمدند و در درازمدت شکل‌های مختلفی به خود گرفتند.

اکنون کتابخانه‌ها در کنار مدارس و دانشگاه‌ها، منبع مهمی برای پژوهش یا حتی اکتشافات علمی مهم به شمار می‌آیند و به دلیل واقع شدن دانشگاه‌ها در پردیس‌های خارج شهر، این کتابخانه‌ها تنها مکان‌های ترویج فرهنگ مطالعه در دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند.

در دسترس نبودن منابع جدید علمی
دانشجوی کارشناس ارشد فیزیک هسته‌ای دانشگاه بیرجند در دسترس نبودن منابع جدید علمی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های کتابخانه‌های دانشگاهی عنوان کرد. 

علی یوسفی در این باره اظهار می‌کند: یکی از مهم‌ترین مشکلات کتابخانه‌های دانشگاهی، به‌روز نبودن منابع و متناسب نبودن آن‌ها با رشته‌های جدید دانشگاهی است.

وی افزود: اکنون دانشگاه‌ها بدون توجه به نیاز تحقیقاتی و پژوهشی دانشجویان اقدام به ایجاد رشته‌های جدید کرده‌اند و همین موضوع به دلیل نبود منابع مرتبط با آن رشته، دانشجویان را دچار مشکل کرده است.

دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک هسته‌ای دانشگاه بیرجند با بیان این‌که اغلب دانشگاه‌های استان به بانک‌های اطلاعاتی کارآمد متصل نیستند، گفت: در دانشگاه‌های شهرستانی یک دانشجوگاهی برای یافتن منبع مرتبط با رشته خود نیاز به انجام مسافرت طولانی به مرکز استان دارد.

یوسفی یادآور شد: مدت زمان پاسخگویی روزانه کتابخانه‌ها به دانشجویان کافی نیست و علاوه بر این، امکان دریافت کتاب از کتابخانه دانشکده‌های مختلف برای دانشجویان وجود ندارد.

نداشتن فهرست‌بندی موضوعی
کتابخانه‌های دانشگاه بیرجند فهرست‌بندی موضوعی ندارند و این موضوع، پیدا کردن کتاب مورد نظر را دشوار می‌کند.

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ادبیات دانشگاه بیرجند با اشاره به این مشکل گفت: کتابخانه‌های دانشگاه بیرجند علاوه بر این که فاقد قفسه چوبی جست‌وجوی کتابند، به دلیل وجود نداشتن سایر امکانات نمی‌توانند در جست‌وجوی کتاب‌های مورد نظر دانشجویان نقش موثری داشته باشند.

محبوبه مهدیان با بیان این‌که بیشتر اوقات به دلیل ازدیاد مراجعه دانشجویان امکان جست‌وجوی کتاب از طریق نرم‌افزار کتابداری وجود ندارد، گفت: کتابخانه‌های دانشکده‌های مختلف تنها به دانشجویان خود کتاب امانت می‌دهند.

دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات دانشگاه بیرجند با بیان این‌که کمبود منبع در کتابخانه‌های دانشگاهی غوغا می‌کند، گفت: محدودیت بودجه برای تامین منبع، مشکلات کتابخانه‌های دانشگاهی را مضاعف کرده است.

مهدیان یادآورشد: به دلیل محدودیت مکانی، امکان مراجعه دانشجویان دکترا و ارشد به مخازن کتابخانه وجود ندارد.

کمبود فضا و بودجه
کتابدار کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه بیرجند کمبود فضا و بودجه را مهم ترین مشکل کتابخانه‌های دانشگاهی عنوان کر‌د.

محمد شجاع در این باره گفت: کتابخانه دانشکده‌های مختلف دانشگاه بیرجند به دلیل قدیمی بودن ساختمان، فضای کافی را برای مطالعه و مراجعه مستقیم دانشجویان به مخازن کتابخانه در اختیار ندارند.

وی افزود: محدودیت بودجه امکان به‌روز کردن منابع کتابخانه‌ها را دشوار کرده و به‌روز نبودن منابع موجب سردرگمی دانشجویان شده است.

کتابدار کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه بیرجند با بیان این‌که کتابخانه‌های دانشگاه به نرم‌افراز کتابداری مجهزند، گفت: آشنا نبودن دانشجویان با این نوع سیستم نیز باعث شده است تا بیشتر اوقات نرم‌افزارها دچار مشکل بشوند و امکان جست‌وجوی کتاب برای سایر دانشجویان وجود نداشته باشد.

شجاع یادآو رشد: خرید بانک‌های اطلاعاتی دیجیتال برای کتابخانه‌ها علاوه بر پاسخگویی به نیاز دانشجویان، مشکل کمبود فضا را نیز در دانشگاه بیرجند برطرف می‌کند.

تجهیز کتابخانه‌های دانشگاه به بانک اطلاعاتی «چند رسانه‌ای»
تا ابتدای سال تحصیلی جدید بیشتر کتابخانه‌های دانشگاه بیرجند به منابع الکترونیکی و به‌روز مجهز می‌شوند.

محمدرضا میری، رییس دانشگاه بیرجند، با بیان این خبر افزود: تاسیس ساختمان‌های جدید برای دانشکده‌های مختلف دانشگاه بیرجند، کمبود فضای کتابخانه‌های دانشگاه را برطرف خواهد کرد.

رییس دانشگاه بیرجند با بیان این‌که سعی شده است تا بودجه جداگانه‌ای برای به‌روز رسانی منابع کتابخانه‌های دانشگاه بیرجند در نظر گرفته شود، گفت: به دلیل گرانی کتاب، امکان خرید تمامی منابع مورد نیاز دانشجویان وجود ندارد.

میری ادامه داد: دانشگاه بیرجند آمادگی احداث کتابخانه مشارکتی را دانشگاه دارد و در این زمینه ارتباط نزدیکی با نهاد عمومی کتابخانه‌ها برقرار کرده است.

وی یادآور شد: حل مشکلات کتابخانه‌های دانشگاه تنها با کمک خیّران ممکن است و اهدای کتاب به کتابخانه‌های دانشگاه کمک موثری به غنی‌سازی منابع می کند. البته انجام این کار نیازمند یک برنامه‌ریزی منسجم در کمیته نهضت مطالعه مفید استان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط