دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۰
وظیفه ما معرفی کتاب‌های مفید به جامعه است

آیین رونمایی از آثار فاخر قرآنی آیت الله محمد محمدی ری شهری و آیت الله عبدالنبی نمازی دوشنبه (9 مرداد) در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: معرفی کتاب‌های مفید و ارزنده به جامعه و علاقه‌مندان به کتاب وظیفه اصلی ماست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب «شناخت نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث» اثر آیت الله محمد محمدی ری شهری و کتاب «تفسیر هدی» اثر آیت الله عبدالنبی نمازی با حضور سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام حمید محمدی، رییس بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و جمعی از پژوهشگران و محققان قرآنی برگزار شد.

وزیر ارشاد در این مراسم گفت: هر ساله در نمایشگاه قرآن کریم شاهد برپایی مراسم رونمایی از بهترین آثار هستیم. سال گذشته ترجمه قرآن کریم دکتر غلامعلی حداد عادل و نرم افزار مربوط به تفسیر قرآن کریم حجت الاسلام محسن قرائتی رونمایی شدند.

حسینی ادامه داد: فراهم آوردن شرایط مناسب در نمایشگاه قرآن برای تشویق و ترغیب مردم به قرآن کریم، مقدمه ای برای تدبر و فهم آن‌ها در این کتاب آسمانی است چرا که خداوند خود در قرآن کریم به مواخذه شدن افرادی اشاره کرده است که اهل تدبر نیستند.

وی با بیان این که بهترین راه شناخت قرآن، همان زبان قرآن است، افزود: تمام تفسیرهای قرآن کریم که تاکنون ارایه شده اند، مفیدند اما کافی نیستند چون قرآن کتابی است که هر اندازه از شگفتی‌ها و معجزات آن بیان شوند، باز هم نکات دیگری دارد که باید کشف شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: وقتی بزرگانی که سال‌ها در خدمت نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند و هستند و به مباحث حکومتی اشراف دارند، دست به قلم می شوند و کتاب تالیف می کنند، به یقین آثار آن‌ها متفاوت تر از آثار عالم زاهد گوشه نشینی است که نسبت به محیط پیرامون خویش بیگانه است.

حسینی در ادامه سخنانش تاکید کرد: آثار بزرگانی که نسبت به محیط اطراف خود و مسایل مرتبط با آن آگاهی دارند، مفید و قابل استفاده تر هستند.

وی گفت: مجموعه چهارده جلدی «میزان الحکمه»، مجموعه شانزده جلدی «دانشنامه قرآن و حدیث»، مجموعه‌های چهارده جلدی «دانشنامه امیر المومنین(ع)» و «دانشنامه امام حسین(ع)» از جمله آثار آیت الله محمد محمدی ری شهری است. وی همچنین در حوزه احادیث پزشکی و علم و حکمت نیز آثاری را ارایه کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، گفت: با برپایی چنین نمایشگاه هایی می کوشیم تا قرآن، کتاب زندگی باشد. همچنین می کوشیم تا تمهیدات برپایی چنین نمایشگاه هایی را در شهرستان ها و استان های مختلف فراهم کنیم.

حسینی عنوان کرد: بخشی از تنوع نمایشگاه قرآن کریم به قرائت قرآن کریم و بخشی دیگر به تدبر و فهم قرآن کریم مربوط می شود؛ این تنوع همچنین در بخش هایی مانند کودک و نوجوان و خانواده قابل تامل است.

وی در ادامه از هنرمندان قرآنی قدردانی کرد و گفت: هنرمندان به تدریج وارد حوزه معرفی قرآن شده اند و می کوشند تا با هنرهای مختلف خود، قرآن را به جامعه ارایه کنند. البته امیدواریم که این هنرمندان بیش از پیش در این حوزه قدم بردارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و حضور عالمان و قرآن پژوهان در این رویداد بزرگ معنوی در جهان بی نظیر و بی بدیل است. همچنین نشست های متعدد قرآنی که در این نمایشگاه برگزار می شوند، در نوع خود کاملا بی بدیل است.

حسینی در پایان گفت: امیدواریم که در سایر نمایشگاه های قرآن نیز شاهد برپایی مراسم رونمایی از کتاب های مفید باشیم و آن ها را به سایر زبان های زنده دنیا ترجمه کنیم. همان طور که ما از تجارب و دستاوردهای دیگران استفاده می کنیم، لازم است تا بهترین کتاب های خود را نیز جمع آوری و به زبان های زنده دنیا ترجمه کنیم و آن ها را در اختیار علاقه مندان قرار دهیم.

آیت الله محمد محمدی ری شهری از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی گفت: کتاب «شناخت نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث» از دو قسمت تشکیل شده است؛ بخش نخست متن قرآن و حدیث را دربردارد. در این قسمت قرآن از زبان خود قرآن و معارف اهل بیت (ع) معرفی شده است. قسمت دوم این اثر دربردارنده تحلیل های آیات و روایات اهل بیت (ع) است.

این پژوهشگر برجسته قرآنی ادامه داد: در این اثر سعی شده است تا از بهترین محققان حوزه علمیه قم، مطالبی که حاوی آخرین نظریات موجود در حوزه قرآن‌اند، ارایه شوند.

آیت الله محمدی ری شهری در پایان گفت: امیدوارم به برکت نورانیت قرآن کریم و ماه مبارک رمضان، خداوند متعال به ما و همه خدمتگزاران قرآن و اهل بیت (ع) توفیق دهد تا بتوانیم به مسوولیت سنگین این مقطع از تاریخ ایران و اسلام یعنی همان بیداری اسلامی، عمل کنیم و معارف اهل بیت (ع) را به گوش جهانیان برسانیم.

در ادامه مراسم، آیت الله عبدالنبی نمازی احیای کتاب آسمانی را که در طول تاریخ مهجور مانده بود، از جمله آثار و دستاورد انقلاب اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: بشر به هنگام تولد جاهل و ضعیف است و احتیاج به هادی و معلم دارد. زندگی بشر ابهامات زیادی دارد و قرآن کریم تنها کتابی محسوب می شود که پاسخگوی همه سوالات و ابهامات بشری است.

وی ادامه داد: هیچ عالمی نه در گذشته و نه در آینده نمی تواند ادعا کند که بر قرآن احاطه دارد چرا که این کتاب آسمانی نامتناهی و غیر قابل دستیابی به صورت کامل است. قرآن کلام خالق است و خالق یک موجود نامتناهی است. بنابراین، سنخیت کلام با متکلم اقتضا می کند که قرآن نیز نامتناهی باشد.

آیت الله نمازی در پایان گفت: ما باید در حول قرآن کریم کار جمعی کنیم. ما باید امروز در جمهوری اسلامی ایران در حوزه علمیه قم یک مرکز پژوهشی جمعی تاسیس کنیم که عده‌ای از فقها و علما در آن جمع شوند و کار کارشناسی و مشاوره جمعی در حوزه قرآن کریم انجام دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها