یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۶
بهمنی: ثروتیان پژوهشگری صريح‌گو بود

محمدعلی بهمنی و چند تن از پژوهشگران دیدگاه‌های خود را درباره اهمیت کارهای بهروز ثروتیان، پژوهشگر فقید، در حوزه نظامی‌‌پژوهی و همچنین جایگاه ادبی این پژوهشگر مطرح کردند. بهمنی وی را یک معلم اخلاق و انسانی بی‌ریا و صريح‌گو می‌داند که کاملا به‌جا و براساس ضرورت‌های حوزه نظامی‌پژوهشی به تصحیح و شرح آثار نظامی پرداخته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بهروز ثروتیان متولد 1316 در میاندوآب، نظامی‌شناس، پژوهشگر و فارغ‌التحصیل دکترای ادبیات از دانشگاه تهران بود. وی ظهر شنبه (هفت مرداد) براثر ایست قلبی در منزل خود در کرج درگذشت. بر همین اساس «ایبنا» گفت‌و‌گویی با چند تن از پژوهشگران ادبی درباره جایگاه خدمات و پژوهش‌های ادبی مرحوم ثروتیان داشت.

بهمنی: ثروتیان معلم اخلاق بود
محمدعلی بهمنی در آغاز از مرحوم ثروتیان به عنوان معلم اخلاق یاد کرد و گفت: وی انسانی بی‌ریا و صريح‌گو،‌ و از سوی دیگر در حوزه کارهای پژوهشی‌اش فردی بسیار پیگیر بود.

وی ادامه داد: پیش از آن‌که کتاب «بهت‌زدگی در شعر بهمنی» ایشان منتشر شود، در نکوداشتی که برای من در بندرعباس برگزار شده بود، شرکت و در آن‌جا صحبت‌هایی را مطرح کردند. در حاشیه مراسم هم خبر تالیف چنین کتابی را به من دادند.

این شاعر افزود: پس از انتشار کتاب و مطالعه آن، بسیار از وی آموختم؛ چراکه بادقت نظر تمامی شعرهایم را مطالعه کرده بودند و به نکته‌های ارزنده‌ای اشاره داشتند.

وی درباره کارهای ثروتیان در حوزه نظامی‌‌‌پژوهشی توضیح داد: کار ایشان در ارتباط با آثار نظامی کاری بسیار با ارزش و ماندگار است. همچنین تصحیح و شرح آثار نظامی بسیار ضروری بود که ایشان به خوبی آن‌را انجام داد.

بهمنی در پایان به تصحیح و شرح دیوان حافظ از سوی ثروتیان اشاره و تشریح کرد: درباره حافظ کارهای زیادی انجام و منتشر شده است، اما این اثر نیز جزو آثار خوب درباره حافظ است؛ چراکه مرحوم ثروتیان نگاه متفاوتی به حافظ و شعر حافظ داشته و از زوایه‌هایی جدیدی به آن پرداخته است.

موحد: دیدگاه‌های ثروتیان دور از ذهن و متفاوت بود
ضیاء موحد، شاعر و پژوهشگر گفت: زمانی‌که مرحوم ثروتیان تصحیح و شرح آثار نظامی را انجام داد، علی‌اکبر سعیدی سیرجانی، نقدی بر کارهای او نوشت و از تفاوت دیدگاه‌های وی با دیگران گفت، که به گمانم در نشریه دانش منتشر شد.

وی ادامه داد: بعدها در ارتباط با شرح دیوان حافظ نیز، مرحوم ثروتیان دیدگاه‌های دور از ذهن و متفاوتی ارایه کرد و البته ناگفته نماند که گاهی نکته‌های خیلی ظریفی را بیان می‌کردند که تاکنون کسی مطرح نکرده بود.

این پژوهشگر افزود: برهمین اساس معتقدم کارهای ایشان بسیار متناقض است و کسی که به سراغ کارهای وی می‌رود باید سره را از ناسره جدا کند.

وی به کتاب «اندیشه و هنر در شعر نیما» اثر دیگر ثروتیان اشاره و تشریح کرد: در این اثر مرحوم ثروتیان به نکته بسیار مهمی توجه کرده و به شباهت «قلعه سقریم» نیما یوشیج به یکی از کارهای نظامی اشاره کرده است، اما هرگز نگفته که کار نیما نسبت به داستان ماهان هفت پیکر نظامی بسیار ضعیف است؛ به عبارت دیگر می‌توانست نتیجه قطعی در این زمینه ارایه کند، اما چنین کاری را انجام نداده است.

وی در پایان یادآور شد: مرحوم ثروتیان در حوزه نظامی‌پژوهی فعالیت‌های زیادی داشت و ساختار و استحکام اشعار نظامی را خوب می‌دانست. برهمین اساس متعجبم که چرا نتیجه قطعی را در ارایه دیدگاه‌هایش ارایه نکرده است.

ذوالفقاری: ثروتیان نظامی را زنده کرد
حسن ذوالفقاری، پژوهشگر ادبی نیز درباره مرحوم ثروتیان گفت: وی نظامی‌پژوه بزرگی بود و گامی موثر در زمینه تصحیح و شرح آثار نظامی برداشت.

وی توضیح داد: باتوجه به اشکالاتی که در تصحیح وحید دستگردی از آثار نظامی دیده می‌شد، تصحیح «خمسه نظامی» از سوی ثروتیان این متن را دوباره زنده کرد.

ذوالفقاری افزود: تلاش‌های مرحوم ثروتیان در زمینه نظامی‌پژوهی بسیار ارزنده است و وی جزو افرادی به حساب می‌آید که خدمت‌های گسترده‌ای به نسل ما کرده است.

علی تسلیمی، پژوهشگر نقد ادبی و استاد دانشگاه گیلان، نیز درباره آشنایی‌اش با مرحوم ثروتیان گفت: با ایشان بیشتر از طریق کتاب‌هایشان آشنا بودم؛ همچنین با تصحیح «خمسه نظامی» به کوشش مرحوم ثروتیان نیز از دوران دانشجویی آشنا شده‌ام.

وی توضیح داد: هرچند پیش‌تر وحید دستگردی شرحی بر «خمسه نظامی» نوشته بود، اما کار مرحوم ثروتیان ادامه همان مسیر، البته با دیدگاه‌های متفاوت‌تری بود. وی از جنبه‌های مختلفی به شرح نظامی پرداخته بود و برهمین اساس کار ایشان ارزش بسیاری دارد.

مراسم تشییع پیکر بهروز ثروتیان، صبح فردا (9 مرداد) از مقابل منزل وی در کرج به سوی بهشت سکینه (س) انجام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط