شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۳
از جمعه بازار کتاب تا همکاری اداره ارشاد

استان خراسان جنوبی از قابلیت بسیار بالایی برای گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی برخوردار است. ناشران این استان هم پیشنهادهاي جالبی برای عرضه هرچه بهتر و در دسترس‌تر کتاب ارایه می‌کنند و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز آماده همکاری با آنان است.-

  خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتابفروشان خراسان جنوبی وجود نداشتن مرکز توزیع و همچنین گرانی کاغذ را عامل رکود بازار کتاب در این استان می‌دانند و معتقدند که برای عرضه کتاب و ایجاد زمینه لازم برای فروش آثار مکتوب باید راهکارهایی خلاقانه را در دستور کار قرار داد.

در این گزارش، پیشنهادهاي چند تن از کتابفروشان استان برای افزایش فروش و عرضه بهتر کتاب همراه با نظرات مدیرکل فرهنگ و ارشاد درباره آمادگی این اداره کل برای همکاری با ناشران در این زمنیه منعکس شده است.

راه‌اندازی جمعه بازار کتاب
مدیر کتابفروشی «شهر کتاب» ایجاد جمعه بازار دایمی کتاب در استان را از راهکارهای افزاش رونق بازار کتاب در استان عنوان می‌کند.

جواد سروریان می‌گوید: گرانی کاغذ و بی‌توجهی به مقوله اطلاع‌رسانی، از مهم‌ترین دلایل رکود در بازار کتاب استان محسوب می‌شوند. به همین دلیل مراجعه مردم به کتابفروشی‌ها کم است.

وی می‌افزاید: افزایش پرداختی یارانه کاغذ و کمک مالی نهادهای فرهنگی برای اطلاع‌رسانی، از دیگر راهکارهای رونق بازار کتاب به شمار می‌آیند که باید به آن‌ها توجه ویژه کرد.

کتابفروش بیرجندی ادامه می‌دهد: هدیه دادن کتاب در جشنواره‌ها و همایش‌های گوناگون و امضای تفاهمنامه با کتابفروشی‌ها برای خریدهای سازمانی نیز کمک موثری به افزایش فروش کتاب خواهد کرد.

راه‌اندازی سامانه تازه‌های نشر استان

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشی‌های خراسان جنوبی راه‌اندازی سامانه پیامکی تازه‌های نشر استان را گامی ارزنده در کمک به رونق بازار کتاب استان عنوان می‌کند.

عبدالله رزقی می‌گوید: استقبال مردم از نمایشگاه‌های کتاب نشان می‌دهد که در صورت اطلاع‌رسانی درست، استقبال آن‌ها از کتاب‌ها مناسب خواهد بود.

وی می‌افزاید: پرداخت یارانه کتاب به کارکنان دستگاه‌های اجرایی مختلف برای خرید کتاب نیز مهم‌ترین گام برای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کمک به ناشران و توزیع کنندگان کتاب است.

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان با بیان این‌که نهادهای فرهنگی متولی، هیچ کمک مالی برای معرفی تازه‌های نشر به ناشران و نویسندگان نمی‌کنند، می‌گوید: حمایت مادی و معنوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری‌ها برای معرفی کتاب‌، بخشی از مشکلات بازار کتاب استان را رفع خواهد کرد.

راه‌اندازی پایانه‌های فروش آنلاین کتاب

مدیر کتابفروشی «قهستان» راه‌اندازی سامانه فروش آنلاین کتاب از طریق خودپردازها را برای فروش هرچه آسان‌تر کتاب پیشنهاد می‌کند.

حسین چاجی می‌گوید: در صورت همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انعقاد تفاهمنامه با بانک‌ها، فروش کتاب از طریق خودپردازها می‌تواند از راهکارهای جدید رونق بازار کتاب به شمار آید.

وی می‌افزاید: نصب این سیستم در مکان‌های دانشگاهی امکان فروش را چندین برابر می‌کند.

کتابفروش بیرجندی با بیان این‌که به دلیل مراجعه زیاد مردم به خودپردازها، این روش امکان افزایش سرانه مطالعه را فراهم می‌سازد، می‌افزاید: اگر کتابفروشی‌ها نتوانند از فناوری‌های روز برای فروش کتاب استفاده کنند، دیر یا زود دچار ورشکستگی می‌شوند.

چاجی یادآور می‌شود: تحققق این راهکارها تنها با حمایت اداره فرهنگ ارشاد و سایر نهادهای فرهنگی و دستگاه‌های اجرایی مختلف از جمله بانک‌ها ممکن است.

ارشاد آماده همکاری با ناشران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی پرداخت یارانه کاغذ به ناشران را مهم‌ترین اقدام فرهنگ ارشاد برای حمایت کتابفروشان وناشران می‌داند.

محمد مطهری‌فر معتقد است: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با پرداخت یارانه کاغذ و برپایی نمایشگاه‌های استانی، سعی دارد به ناشرن کمک کند.

وی می‌افزاید: این اداره آماده همکاری برای تحقق پیشنهاد‌هاي ناشران است و در صورت همکارای کتابفروشی‌ها، اقدام به ایجاد جمعه بازار کتاب خواهد کرد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی بیان این‌که در زمینه اطلاع‌رسانی نیز آماده همکاری با کتابفروشان است، ادامه می‌دهد: فعالیت اداره فرهنگ و ارشاد به تنهایی کافی نیست و ناشران هم باید در این زمینه اقدام کنند و زمینه فروش کتاب را افزایش دهند.

مطهری‌فر یادآور شد: حمایت از حوزه کتاب استان تنها با کمک مردم، ناشران و کتابفروشی ها ممکن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط