دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰
وداع مردم بیرجند با پدر علم جغرافیا

شهرستان بیرجند صبح امروز شاهد حضور یکپارچه پژوهشگران عرصه جغرافیا و علاقه‌مندان پروفسور محمد حسن گنجی (پدر علم جغرافیای ایران) بود. پیکر این دانشمند مشهور ایرانی در پارکی که مزین به نام پروفسور گنجی است به خاک سپرده شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این مراسم با حضور نخبگان و استادان نامی کشور در حوزه جغرافیا، اهالی دایره المعارف بزرگ اسلامی ، اعضای انجمن جغرافیای ایران، اعضای بنیاد ملی پروفسور گنجی، استادان دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی، پروفسور هنری بنیانگذار اکولوژی سلامت و محمد باقر قالیباف برگزار شد. 

استاندار خراسان جنوبی در این مراسم طی سخنانی گفت: گنجی از چهره‌های ارزشمند جهان و ایران است که خراسان جنوبی هویت علمی و فرهنگی خود را مدیون اوست. 

قهرمان رشید با بیان این که پروفسور گنجی علاوه شخصیت برجسته علمی دارد، گفت: این دانشمند گرامی از مشاوران وزیر دفاع کشور در دوران دفاع مقدس بوده است. 

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های پروفسور گنجی این بود که او علاقه زیادی به ثبت وقایع و عکاسی داشت و به همین دلیل در سفرهای خود به استان عکس‌های زیادی می‌گرفت و این عکس ها امروز مهم‌ترین سند در زمینه ثبت وقایع علمی کشوراست. 

رشید اظهار کرد: پروفسور گنجی در آخرین سفری که به سازمان ملل متحد یونسکو داشت با تبحر خاصی کتاب «اجرام عبدالعلی بیرجندی» ریاضیدان مشهور جهان اسلام را تشریح کرد، به گونه‌ای که پس از پایان مراسم در این سازمان تجلیل شد.
 
در ادامه این مراسم، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز در سخنانی  گفت: پروفسور گنجی دارای شخصیت منحصر به فردی بود و حسد، دروغ و ریا در شخصیت وی جایی نداشت. 

وی افزود: اين دانشمند دارای شخصیت خستگی‌ناپذیری بود که این روحیه برگرفته از طبیعت سخت کویر است. 

شاگرد پروفسور گنجی با اشاره به شیوه زندگی این دانشمند ایرانی، اظهار کرد: وي همواره در طول زندگی خود سعی می‌کرد صفا، صمیمت و همدلی را در میان شاگردان خود گسترش دهد به شکلی که جامعه جغرافیای کشور وحدت و همدلی خود را مدیون ایشان است. 

قالیباف گفت: مهم‌ترین دغدغه فکری پروفسور گنجی جغرافیای دانایی و خرد بود و ایشان معتقد بود که انسان با توجه به پیچیدگی‌هایی که دارد می‌تواند بر همه سختی‌ها غلبه کند. 

وی اظهار کرد: تطبیق با سختی‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های پروفسور گنجی بود و وی همواره از مشکلات نردبانی برای پیشرفت می‌ساخت.

در بخش دیگری از این مراسم، پروفسور هنری بنیانگذار اکولوژی سلامت در سخنانی گفت: جهان ما جهان تغییرات است و کسانی می‌توانند این تغییرات را مدیریت کنند که دارای نقشه باشند. 

وی افزود: پروفسور گنجی پس از محمد بلخی جغرافیدان مشهور مسلمان، نقش مهمی را در تدوین نقشه‌های جغرافیای مدرن داشته است. 

بنیانگذار اکولوژی سلامت و شاگرد پروفسور گنجی با بیان این‌که آسیا قلب پروازهای جهان است گفت: نقشه‌های هوانوردی آسیا را دکتر گنجی تهیه کرده و به همین دلیل جهان سلامت پروازهای خود را مرهون زحمات پرفسور گنجی است. 

پروفسور هنری با بیان این که جوانان بیرجندی با الگو گیری از پروفسور گنجی باید عرصه علمی کشور را مدیریت کنند،‌گفت: پروفسور گنجی به تنهایی پایه‌های پیشرفت خود را ساخت. 

وی اظهار کرد: حضور مردم در این مراسم نشان قدرشناسی آن‌ها از این دانشمند بزرگ و شهیر است.

در انتهای مراسم بعد از قرائت نماز بر پیکر این دانشمند مشهور ایرانی، وی را در خیابان توحید شهر بیرجند در پارکی که مزین به نام پروفسور گنجی است به خاک سپردند. 

پروفسور گنجی در طول عمر 100 ساله خود 120 کتاب به زبان های فارسی و انگلیسی و بیش از 200 مقاله در زمینه جغرافیا منتشر کرد که اطلس جغرافیا از مهم ترین آثار  وی به شمار می‌آید.

گنجی در 28 تیرماه بر اثر زمین خوردن در منزل شخصی خود دچار خونریزی مغزی شد. پس از آن به بیمارستان پیامبران منتقل و تحت عمل جراحی قرار گرفت اما متاسفانه 29 تیرماه درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط