پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۹
دانشنامه‌نویسی اهل‌بیت(ع) باید با پژوهش مداوم عجین باشد

حشمت‌الله قنبری،مفسر تاریخ اسلام و پژوهشگر علوم اسلامی در آیین رونمایی از نخستین اثر علمی مصور زندگی امام‌ رضا (ع) گفت: نباید در دانشنامه‌نویسی به تاریخ‌نگاری صرف از زندگانی اهل‌بیت (ع) بسنده کنیم و این کار باید با پژوهش مدام عجین شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین رحیمیان نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در این آیین، كه عصر روز گذشته (28 تیرماه) در هتل هویزه تهران برگزار شد، وجود بارگاه امام رضا (ع) در کشورمان را بزرگترین سرمایه کشورمان دانست و گفت: باید دانست که شیفتگان امام رضا(ع) به داخل مرز‌های کشورمان محدود نمی‌شوند و نه‌تنها اهل تسنن که بسیاری از اقوام و ملیت‌ها و پیروان مذاهب مختلف اسلام در سراسر دنیا از ارادتمندان آن حضرت به‌شمار می‌روند.

وی از سفرهای توریستی ایرانیان به کشور‌هایی که مروج فحشا و فسادند به‌ عنوان واقعه تلخی یاد کرد که سالانه هزینه‌ای در حدود پنج میلیار تومان از درآمد کشور مسلمانمان را به خود اختصاص می‌دهد و افزود: درست است که این اقدام از سوی خطوط پرواز و آژانس‌های هوایی صورت می‌گیرد اما می‌بینیم که دستگاه‌های ذی‌ربط نیز نظارتی بر این اقدامات ندارند و روزنامه‌ها هم به‌گونه‌ای مبلغ این رسانه‌ها شده‌اند.

رحيميان با بیان این‌که «نزدیک به 300 میلیون عاشق امام‌رضا (ع) در ایران و جهان هستند که باید تسهیلات آنان برای زیارت حضرت رضا (ع) از راه احداث بزرگترین فرودگاه ایران در مشهد و تجهیز امکانات رفاهی و گردشگری فراهم شود.» گفت: اما رضا (ع) نه‌تنها خود شهیدند که فرزند شهید و پدر شهید نیز محسوب می‌شوند بنابراین بنیاد شهید و امور ایثارگران ارادت خاصی به ایشان دارد و از این روی در پی فراهم کردن امکانات زیارتی ایشان به بهترین نحو است.

وی در ادامه حضور امام رضا (ع) را در کشورمان را ظرفیت مهمی برای گردشگری و سیاحت دانست و گفت: همه شرکت‌های سیاحتی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی باید حضور ایشان را قدر بداند و برای فراهم کردن امکانات سخت افزاری و معنوی سفر به مشهد مقدس بکوشند.

حشمت‌الله قنبری، مفسر تاریخ اسلام و پژوهشگر علوم اسلامی سخنران دیگر این مراسم، اقدام سازمان سیاحتی کوثر در تهیه دانشنامه رضوی را اقدامی ارزشمند دانست و گفت اگر در کشور نفس دانشنامه نویسی رواج یابد و انتظاراتی را که از دانشنامه نویسی می‌رود بر اساس مختصات آن پیگیری کند، شاهد اتفاقات خوبی در کشور در زمینه تحقیق و پژوهش خواهیم بود.

وی سپس با بیان این‌که دانشنامه‌نویسی همواره بر اساس معیار‌های مرسوم نگاشته می‌شود گفت: بر این اساس آنچه برای مثال در 200 سال پیش به عنوان دانشنامه نگاشته شده، تفاوت چنداني با کار‌های به روزتر ندارند.

این محقق و پژوهشگر افزود: در این میان باید دانست دانشنامه‌هایی که در زمینه اماکن تاریخی و بومی تهیه می‌شوند با آن دانشنامه‌ای که برای اهل بیت (ع) تهیه می‌شود، سیر تحقیقی متفاوتی را طی می‌کنند. بر این پایه، دانشنامه‌ای که برای اماکن تاریخی تهیه می‌شوند نمی‌توانند بسیار متفاوت با نسخه قدیمی خود باشند اما ویژگی مهم قرآن کریم و اهل بیت(ع) به روز بودن، حیات داشتن و زوال نیافتن آن‌هاست.

قنبری درباره انتظاراتی که باید از یک دانشنامه علمی که در زمینه اهل بیت نگاشته می‌شود سراغ گرفت، اظهار کرد: انسان با پیشرفت علم، باز هم می‌بیند که در دامنه قرآن حرکت می‌کند. اهل بیت (ع) نیز تجسم قرآن کریم‌اند و یکی از معجزه‌های قرآن کریم این است که دوست یا دشمن هنوز به حقیقت آن پی نبرده‌اند. بنابراین، نیاز جامعه ما این نیست که تنها به تاریخچه صرف زندگی اهل‌بیت (ع) در دانشنامه‌نویسی توجه کنیم. این کار باید با پژوهش مداوم عجین شود.

وی افزود: هر آن‌چه ما اکنون از ائمه می دانیم، برآیند نگاشته‌های پیشینیان است. باید از راه پژوهش بتوان سره را از ناسره را در متون تاریخی تشخیص داد و نتایج صحیح را منتقل کرد.

برگزاري اين مراسم  بدون سخنرانی ناشر، نویسنده و سایر صاحبان معنوی کتاب در جمع حاضران صورت گرفت و تنها به پخش بخشی از سخنان آن‌ها در قالب کلیپی که در ابتدای مراسم برای حاضران به‌ نمایش درآمد اكتفا شد. آیین رونمایی از نخستین دانشنامه علمی رضوی با قدرداني از نویسندگان، دو نفر از عکاسان، مدیر اجرایی، طراح، خطاط، ویراستاران و مدیر چاپخانه کوثر پایان یافت.

دانشنامه رضوی، نخستین اثر علمی و پژوهشی مصور ز زندگانی حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) و مضجع شریف آن حضرت از اوایل سده سوم هجری قمری است که در انتخاب تصاویر برای این نوشتار از میان چهار هزار تصویر ارزشمند از بارگاه ایشان، 200 اثر برای تدوین در این دانشنامه برگزیده شد. این نوشتار شامل تصاویری گویا از نحوه شکل‌گیری حرم مطهر رضوی،پیشینه تاریخی بارگاه ایشان، جاذبه‌ها و نماد‌های فرهنگی و هنری حرم مطهر ایشان است که در قالب متن و تصویر ارایه شد. این اثر نفیس به بهای 70‌هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها