شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۸
یثربی: هاوکینگ در نظریاتش در پی رسیدن به خداست

یحیی یثربی در نشست بررسی و رونمایی از کتاب «طراح بزرگ» که در پاسخ به نظریات استيون هاوکینگ، فيزيكدان آمريكايي نوشته شده، گفت: به عقیده من هاوکینگ در پی یافتن خداست و ما اگر بخواهیم پاسخ نظریات او را بدهیم باید به اندازه او تحقیق کنیم و با زبان خود او حرف بزنیم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست بررسی و رونمایی کتاب «طراح بزرگ» نوشته هومن اهرامی، عصر امروز شنبه (17 تیرماه) با حضور نویسنده کتاب و دکتر سیدیحیی یثربی و دکتر علی‌اصغر اصغرنژاد، استادان دانشگاه در رشته‌های فلسفه و روانشناسی، در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست اصغرنژاد، استاد رشته روانشناسی، صحبت‌هایش را درباره کتاب هاوکینگ و ادعاهایش آغاز کرد و گفت: هاوکینگ کوشیده در کتاب خود پدیده‌های جهان هستی را از مفاهیم خرد مطرح در آن تا موضوعات کلان تبیین کند. هر دانشی روش‌شناسی خاص خود را دارد و دانشمندان مختلف هم عناصر موجود در جهان را طبقه‌بندی و جای هر عنصری را تبیین کرده‌اند.

این استاد رشته روانشناسی، با توجه به مطالعاتی که در حوزه‌های گوناگون داشته، گفت: در مطالعاتم کمتر به قانونی مشخص رسیده‌ام که بتوان به کمک آن پدیده‌های ذهنی انسان را درک و آن‌ها را در قالب مفاهیمی مشخص، تبیین و منتقل کرد.

به اعتقاد اصغرنژاد، هر تغییری در شرایط موجود زنده، سبب تغییر خواص زیست شیمیایی او می‌شود و باید در نظر داشته باشیم که قوانینی که بر شیمی حاکم است ممکن است در بیوشیمی صدق نکند. در واقع این باور که می‌توان انسان‌ها را مانند پدیده‌ها و عناصر دیگر تبیین کرد بسیار ساده‌انگارانه است.

این عضو کمیسیون تخصصی روانشناسی بالینی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، افزود: دانش بشر در موارد بسیاری در مراحل اولیه قرار دارد و ما با پدیده‌هایي سروکار داریم که شناخت آن‌ها دشوارند. بسیاری از نظریه‌پردازان به دلیل همین پیچیدگی‌ها، نظرات خود را تغییر داده‌اند. برای مثال چامسکی، در طول عمر حرفه‌ای خود چندین بار در دیدگاه‌هایش بازنگری کرده و به اصلاح آن‌ها پرداخته است.

اصغرنژاد شناخت علوم اجتماعی و انسانی را دشوار دانست و گفت: هر چه از علوم پایه به سمت علوم زیستی، انسانی و اجتماعی به پیش برویم این دشواری بیشتر می‌شود. در هر عصری به دلیل مشکلاتی که در درک پدیده‌ها وجود داشته، انسان توجیهی برای حل مشکلاتش پیدا کرده که گاه مبتنی بر فرضیه‌ای اشتباه بوده ولی در یک دوره خاص، جواب درستی به دست داده.

به گفته این استاد دانشگاه، پدیده‌هایی خارج از دانش بشر وجود دارند که انسان راهی ندارد جز این‌که آن‌ها را با خضوع بپذیرد. وی در این‌باره افزود: اگر قرآن کریم را بررسی کنیم می‌بینیم که نظم دقیقی در آن وجود دارد که انسان را دچار اعجاب می‌کند و نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن گذشت.

وی با بیان این توضیحات، درباره کتاب «طرح بزرگ» به قلم هاوكينگ گفت: به ادعای این کتاب، فلسفه، باروری لازم را ندارد و علم باید به تبیین چنین پدیده‌هایی بپردازد و فیزیک همان علمی است که می‌تواند مسایل جهان را تبیین کند.

اصغرنژاد افزود: پیچیدگی پدیده شناخت، قانونمندی آن را دشوار می‌کند و در این حال، افراد مجبور به نظریه‌پردازی می‌شوند و همین مساله سبب شده که با مشکلاتی مواجه شویم. هاوکینگ در کتاب «طرح بزرگ» از یک زاویه محدود و بسته می‌خواهد تمام پدیده‌های جهان را تبیین کند و این، کاری غیرمعقول است.

این روانشناس بر غیرمعقول بودن نظریات هاوکینگ تاکید کرد و گفت: این نویسنده و هر شخص دیگری که بخواهد از زاویه‌ای بسته به تبیین پدیده‌ها بپردازد به مشکل برمی‌خورد. افراد بسیاری سعی کرده‌اند قانونی کلی درباره انسان ارایه دهند اما آثار آن‌ها در بوته نقد و تحلیل شکست خورده است. احساس می‌شود که برخی از این افراد توهم دارند و گمان می‌کنند همه چیز را فهمیده‌اند، در حالی که در حال هذیان گفتن هستند. در واقع هر انسانی که احساس کند همه پدیده‌ها را می‌شود با یک یا چند فرمول تبیین کرد باید به فهمش شک کرد.

به گفته اصغرنژاد، مزیت نظریات هاوکینگ، شکل‌گیری بحث و تبادل‌نظر بوده و این موضوع به درک بهتر مفاهیم کمک می‌کند.

بعد از صحبت‌های اصغرنژاد، دکتر یثربی سخنانش را با تمجید از هاوکینگ آغاز کرد و درباره صحبت‌های اصغرنژاد با زبان طنز گفت: روانشناسان، به دلیل برخورد با بیماران مختلف، اغلب انسان‌ها را دیوانه می‌پندارند ولی هاوکینگ یکی از افتخارات دوره ماست و در مهم‌ترین نظریه‌های امروز جهان سهم داشته. هاوکینگ باید الگویی برای ما باشد و با نگاهی به او، به نخبگان کشورمان این فرصت را بدهیم که کارهای علمی مختلفی را در حوزه‌های گوناگون انجام دهند.

عضو هيات علمی دانشگاه علامه طباطبايی تهران درباره نظریه‌ برخی که معتقدند «فلسفه مرده است» گفت: فلسفه‌ قرون وسطی و امثال آن که بر پایه مفاهیم می‌چرخند مرده است و فلسفه‌ای که متکی بر دانش امروز جهان باشد، فلسفه‌ای زنده است.

به گفته یثربی، روشنفکران غرب ملحد نیستند و دینی دارند که آن‌ها را قانع نمی‌کند. وی با بیان این مطلب افزود: دنیای جدید برای همه مزایایی دارد و انسان هوشمند همیشه در تلاش بوده تا به «هست» و «نیست» برسد. هاوکینگ نظریه‌پردازی است که هیچ عنادی با خدا ندارد و به اعتقاد من خیلی دوست دارد به خدا برسد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: خدا نشانه‌های خود را از ما نمی‌گیرد ولی انسان موجودی آزاد است و افراد می‌توانند ایمان بیاورند و به‌زور نمی‌شود مفاهیم را به انسان‌ها اثبات کرد.

عضو سابق پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی در پایان گفت: باید بتوانیم با هاوکینگ با زبان خودش صحبت کنیم. او سال‌ها زمان صرف پژوهش کرده و فعالیت‌های زیادی انجام داده و ما هم باید به اندازه او تحقیق کنیم تا بتوانیم پاسخی قانع‌کننده به او ارایه دهیم.

نویسنده کتاب «طراح بزرگ» سخنران پایانی این نشست بود. اهرامی صحبت‌هایش را با گلایه‌ای از استادان رشته فیزیک آغاز کرد که علی‌رغم دعوت وی در این نشست حضور نیافته‌ بودند و گفت: جای بحث علمی در کشور ما خالی است و با همین نشست‌ها و پاسخ دادن به نظریه‌هاست که علم پیشرفت می‌کند.

وی به مقاله‌های مختلفی اشاره کرد که پاسخی به هاوکینگ بوده‌اند و افزود: بسیاری از دانشمندان با آوردن دلیل اظهار داشته‌اند که از علم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم پاسخ همه سوالات را بدهد.

کتاب «ساعت‌ساز نابینا»، «خدا بزرگ نیست» و «توهم خدا» آثاری بودند که به گفته اهرامی، در آن‌ها کوشیده شده نظریاتی مانند نظریه هاوکینگ بیان شود. اهرامی در این‌باره گفت: ما در این حوزه قصور کرده‌ایم و پاسخی به این نظریه‌ها نداده‌ایم.

در پایان این سخنرانی‌ها، دکتر یثربی از کتاب «طراح بزرگ» رونمایی کرد و آثاری به یادگار به اهرامی و دکتر یثربی تقدیم شد که یثربی هدیه خود را به فرهنگسرای رسانه اهدا کرد.

بیست‌وهفتمین نشست «زرین قلم» عصر امروز، شنبه‌ 17 تیرماه با حضور هومن اهرامی نویسنده كتاب «طراح بزرگ»، دکتر علی‌اصغر اصغرنژاد، استاد دانشگاه در رشته روانشناسی و دکتر سیدیحیی یثربی استاد رشته فلسفه دانشگاه، در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

این کتاب پاسخی است به کتاب «طرح بزرگ» اثر استیفن هاوکینگ و در واقع نقد مدعای هاوكینگ مبنی بر انکار وجود خداست.

در این کتاب مولف، براساس رهنمود دكتر سیدحسین نصر، مقاله‌ای از دكتر ولفگانگ اسمیت، استاد ریاضیات دانشگاه كالیفرنیا را به‌طور كامل ترجمه كرده و تحلیل‌های خود را نیز بر کتاب افزوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها