سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۳
محسن كاظمي: خاطرات حميد حسام «روايت ذهن» است

محسن كاظمي در مراسم رونمایي از كتاب «سهم من از چشمان او» اين اثر را پركشش خواند و افزود: كتاب خاطرات حميد حسام، روايت ذهن است، نه روايت ذهني و چنين كتابي در اين فضا كه بيشتر كتاب‌ها دچار روايت ذهني و دست‌كاري شده‌اند، مغتنم است و مي‌توان آن را ترازي براي ديگر آثار قرار داد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)،‌ آيين رونمايي كتاب «سهم من از چشمان او» شامل خاطرات سردار حميد حسام از دوران دفاع‌مقدس و مراسم تجليل از اين پيشكسوت ادبيات دفاع‌مقدس، عصر امروز (ششم تير ماه) با حضور «محسن مومني» رييس حوزه‌هنري، «اميرسرتيپ سيد محمد بالار» جانشين بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس، سرداران مهدي كياني و فتح‌الله جعفري در سالن مهر حوزه‌هنري برگزار شد.

حسين زنجاني، مدير دفتر مطالعات و ادبيات پايداري مراكز استاني حوزه‌هنري در ابتداي اين مراسم اظهار كرد: كتاب «سهم من از چشمان او» حاصل خاطره‌گويي سردار حميد حسام و تلاش مصطفي رحيمي است كه با همكاري حوزه‌هنري استان البرز منتشر شده است.

وي ادامه داد:‌ اين اثر، جزو معدود كتاب‌هايي است كه به موضوع ديده‌باني در دفاع‌مقدس پرداخته و شخص سردار حسام هم صاحب تاليفات متعدد، با قلم روان و شيواست. به نظرم كنار هم قرار گرفتن مصطفي رحيمي و حميد حسام براي تدوين كتاب «سهم من از چشمان او» منشا خير و بركت خواهد بود.

سپس محسن كاظمي، نویسنده و پژوهشگر تاریخ انقلاب و دفاع مقدس كه اين كتاب را مطالعه كرده، تاكيد كرد: حميد حسام، عمر خود را صرف ادبيات كرد و حالا خاطراتش را از جنگ براي مصطفي رحيمي تعريف كرده و كتاب «سهم من از چشمان او» منتشر شده است. من اين كتاب را با اشتياق خواندم. در طول يك سال اخير، هيچ كتابي را با اين دقت و علاقه نخوانده و ادامه نداده بودم.

نويسنده «خاطرات عزت شاهي»، كتاب «سهم من از چشمان او» را اثري پركشش خواند و افزود: كتاب خاطرات حميد حسام، روايت ذهن است، نه روايت ذهني و چنين كتابي، در اين فضا كه بيشتر كتاب‌ها دچار روايت ذهني و دست‌كاري شده‌اند، مغتنم است و مي‌توان آن را ترازي براي ديگر آثار قرار داد.

كاظمي، خاطره‌نگاري را يكي از مهم‌ترين روش‌هاي ثبت تاريخ دفاع‌مقدس دانست و گفت: منابع مكتوب پژوهشي، كمبودها و كاستي‌هايي دارند كه خاطرات نهفته در سينه‌ها، نقاط تاريك آن‌ها را روشن مي‌كنند. از آن‌جايي كه برداشت‌هاي مختلفي از زواياي جنگ مي‌شود، كنار هم قرار دادن اين روايت‌ها، تصوير روشني از زمان دفاع‌مقدس خلق مي‌كند.

وي با اشاره به بخش‌هايي از كتاب «سهم من از چشمان او» تصريح كرد: يكي از كاركردهاي خاطره‌گويي، آزادسازي اطلاعات و عبرت‌آموزي و التيام‌بخشي به خاطره‌گوست. اين افراد، بار سنگيني در سينه و ذهن دارند كه با بازگويي خاطرات، اين بار را سبك و ما را به فضاي نوستالژيك خود نزديك مي‌كنند.

اين خاطره‌نگار انقلاب و دفاع‌مقدس در توصيف شخصيت حميد حسام در كتاب «سهم من از چشمان او» گفت: حميد حسام، نه تنها گرا و مختصات مناطق مختلف را رصد كرده، بلكه گراي روحي آدم‌ها را هم زير نظر داشته است. ما امروز از دكل خاطره‌نگاري مصطفي رحيمي بالا رفته و از دوربين ديده‌باني،‌ وارد خاطرات حميد حسام مي‌شويم و وظيفه ترويج و معرفي اين كتاب رابر دوش داريم.

محسن كاظمي اظهار كرد: يكي از اتفاقات خوب درمسیر تدوین كتاب «سهم من از چشمان او» اين است كه كتاب قبل از چاپ، به سه كارشناس سپرده شده كه اميدوارم اين روند مانند دفتر مطالعات و ادبيات پايداري مراكز استاني حوزه‌هنري، در همه نهادهاي پژوهشي انجام شود. تصميم‌گيری فردی ومحدود درباره چاپ يا چاپ نشدن يك كتاب، يكي از آسيب‌هاي جدي عرصه خاطره‌نويسي محسوب مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها