چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۸
اعتراض نویسندگان و دانشگاهیان به انهدام کتاب‌های کتابخانه منچستر

انهدام شمار قابل توجهی از کتاب‌های کتابخانه مرکزی منچستر که در قالب برنامه پاکسازی کتابخانه صورت گرفته، با اعتراض چهره‌های برجسته فرهنگی، ادبی و دانشگاهی بریتانیا روبه رو شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از گاردین، این چهره‌های ادبی با انتشار نامه‌ای در اعتراض به این تخریب، که به امضای شمار قابل توجهی از چهره‌های دانشگاهی، نویسندگان، ناشران و چهره‌های هنری رسیده، خواستار پاسخگویی مقامات مسوول شورای شهر به این مساله شده‌اند.
 
در این نامه آمده است: مجموعه کتاب کتابخانه مرکزی منچستر یک منبع فوق‌العاده گرانبها برای همه جهان است. این مجموعه شامل منابع ادبی، تجاری، آموزشی و سیاسی است که قدمت آن‌ها به 150 سال پیش باز می گردد. لغت نامه‌ها، دایره المعارف‌ها و نسخه‌های کتاب درباره تاریخ علم و مهندسی نیز بخش دیگری از این مجموعه را تشکیل می‌دهند. بیشترین نسخه های موجود در این مجموعه به سال‌های بین 1850 تا امروز مربوط است. این مجموعه در بریتانیا تنها با کتابخانه بریتیش قابل مقایسه است. 

تخریب بخش مهمی از مایملک این کتابخانه در بخش انبار کتاب که با عنوان پاکسازی کتابخانه صورت گرفته، در مجامع خبری و رسانه های عمومی و مجازی بازتاب وسیعی یافته و موجب اظهار نظرها و ادعاهای متفاوتی شده است. 

با وجود دلگرمی‌هایی که ابتدا داده شد مبني بر اين که این پاکسازی بسیار محدود است، فقدان کتاب‌ها که در پوشش عملیات عادی پاکسازی صورت گرفته و اکنون از سوی خدمات کتابخانه نیز تایید شده، به رقم 210 هزار کتاب منبع که در قفسه‌های مشهور نگهداری می‌شدند، بالغ شده است. حتی برخی از منابع این رقم را تا 500 هزار نسخه برآورد کرده اند. این تخریب از 18 ماه پیش در پشت درهای بسته صورت گرفته و دیگر اکنون کسی نمی تواند به درستی برآورد کند که حجم این تخریب تا چه اندازه گسترده است. 

در بخش دیگری از این نامه آمده است:  به نظر می‌رسد این تغییرات بسیار فراتر از یک پاکسازی معمولی است؛ پاكسازي‌اي که می‌تواند شامل کتاب‌های تاریخ مصرف گذشته یا آسیب دیده بشود. ما هنوز نمی‌دانیم چرا این سیاست اعمال شده است. چه کسی این تصمیم گیری را انجام داده و نتیجه این جابه جایی عظیم چیست؟ چرا نتیجه‌ای از این عملیات در میان مردم منتشر نمی‌شود؟ 

در انتهای این نامه آمده است کتاب های کتابخانه مرکزی متعلق به شورای شهر نیستند، بلکه این کتاب‌ها به مردم منچستر تعلق دارند. این آن‌ها هستند، نه سیاستمداران یا بوروکرات ها که باید بدانند چه اتفاقی دارد برای گنجینه باارزش منچستر می‌افتد. 

دکتر جرومی دو گروت از دانشگاه منچستر، جولی ویلکینوسن از از دانشگاه منچشتر، پروفسور یوانا هوگ از بخش فلسفه داشنگاه، دکتر اندرو مور، دکتر آنجلیکا میشلز و دکتر پل ویک از جمله دانشگاهیانی هستند که این نامه را امضا کرده‌اند.
 
امضای چهره‌های برجسته ادبی از جمله کارول آن دافی ملک الشعرای بریتانیا، سیمون آرمیتاژ شاعر، جان کوپر کلارک شاعر، مایک گری شاعر، جانت وینترسون رمان نویس، فرانک کوترل بویس رمان‌نویس، ویلی راسل نمایشنامه نویس، ملویون بروگس رمان نویس، جین راجرز رمان نویس، آدل گیرس رمان نویس، دیو سیمپسون نمایشنامه نویس، دیو هاسلام نویسنده نیز در پای این نامه مشاهده می‌شود. 

شماری از هنرمندان، کتابداران و ناشران نیز این نامه را امضا کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها