شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۹
شهروندان تهراني از راه دوستان از تازه‌هاي كتاب آگاه مي‌شوند

«دوستان و آشنایان» موثرترین راه آگاهی از انتشار کتاب‌های تازه است. بر اساس نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، حدود ۲۴ درصد از شهروندان تهرانی از راه دوستان و آشنایان خود از منابع تازه کتاب آگاه می‌شوند، این در حالی است که حدود ۲۷ درصد از تهرانی‌ها پی‌گیر چاپ کتاب‌های تازه نیستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، در یک نظر سنجی در سطح شهر تهران میزان مطالعه و مسایل مربوط با آن را در سال ۱۳۹۰ مورد بررسی قرار داده است.

در نظرسنجی اين پژوهشگاه که از هزار و ۲۰ شهروند تهرانی صورت گرفته، بیشترین پی‌گیری اطلاع از انتشار کتاب‌های تازه با ۷/۲۳ درصد از راه دوستان و آشنایان است، آگاهی از راه اینترنت با ۳/۱۳ درصد در رده دوم قرار دارد.

صداوسیما با ۶/۸ درصد، مطبوعات و مجلات با ۱/۶ درصد، نمایشگاه کتاب با ۱/۶ درصد، پی‌گیری در بازار با ۶ درصد، خانواده با ۸/۳ درصد، کتابخانه‌ها ۳/۲ درصد، استادان دانشگاه با ۲/۱ درصد، اطلاع‌رسانی در کتاب‌های مطالعه‌شده با ۹/۰، سایر موارد (انتشارات، محل کار و ...) با ۱/۱ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

در مجموع، ۲/۷۳ درصد از شهروندان تهرانی كه اهل مطالعه‌اند پی‌گیر چاپ کتاب‌های تازه‌اند و  8/۲۶ درصد از تهرانی‌ها پی‌گیر کتاب‌های تازه به چاپ رسیده نیستند.

خرید از مغازه راه اصلی خرید کتاب
از کسانی که اهل مطالعه هستند، ۵/۵۹ درصد از آن‌ها از مغازه کتاب برای مطالعه تهیه می‌کنند، ۵/۱۴ درصد از دوستان و آشنایان کتاب امانت می‌گیرند، ۲/۸ درصد از کتابخانه‌های عمومی، ۲/۶ درصد از کتابخانه‌های مدرسه، دانشگاه، محل کار و... امانت می‌گیرند، ۳/۴ درصد از نمایشگاه کتاب خرید می‌کنند، ۵/۲ درصد از راه اینترنت مطالعه می‌کنند، ۵/۲ درصد از راه اینترنت خرید می‌کنند، ۶/۱ درصد کتاب هدیه می‌گیرند و ۷/۰ درصد سایر موارد (خرید تلفنی، خرید از مترو).

منزل بهترین مکان برای مطالعه
از میان مکان‌هاي مختلف برای مطالعه، «منزل» با ۸/۸۱ دارای بیشترین درصد است و شهروندان تهرانی اهل مطالعه (۳/۹ درصد) کتابخانه‌ها را برای مطالعه انتخاب كرده‌اند.

محل کار با ۱/۴ درصد، فضای باز با ۹/۳ درصد، دانشگاه یا مدرسه با ۹/۰ درصد هم دیگر مکان‌هایی است که در این نظرسنجی برای مطالعه ترجیح داده شده است. ۹/۰ درصد از این افراد هم فرقی نمی‌کند که در کجا مطالعه کنند.

اطلاع‌رسانی از راه رسانه‌ها، بهترین راه از نظر مطالعه‌کنندگان
از میان پیشنهادهای افراد اهل مطالعه برای دسترسی بهتر به کتاب‌های موردعلاقه‌شان، اطلاع‌رسانی از راه رسانه‌ها (حدود ۲۰ درصد)، تجهیز کتابخانه‌ها (حدود ۱۹ درصد) و کاهش قیمت کتاب‌ها (حدود ۱۷ درصد) به عنوان بهترین راه‌ها معرفی شده‌اند.

براساس اين نظرسنجی، میانگین مطالعه منابع گوناگون (اعم از کتاب‌های درسی و کمک‌درسی، کتاب‌های غیر‌درسی، منابع اینترنتی، انواع نشریه و مجله، روزنامه، انواع کتاب‌های دینی، مطالعات کاری و شغلی، منابع کامپیوتری و گوش‌دادن به کتاب‌ها و منابع صوتی) در شبانه‌روز برای هر شهروند تهرانی ۱۸۸ دقیقه و ۱۷ ثانیه اعلام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها