سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۷
کتابخانه تخصصی تاریخ مجلس راه اندازی شد

رییس کتابخانه مجلس در سومین نشست تخصصی تاریخ مجلس، از راه اندازی کتابخانه تخصصی تاریخ مجلس خبر داد و گفت: با راه اندازی این کتابخانه افراد می توانند آثار خود را به این کتابخانه ارسال کنند. ما نیز آثار خوبی را كه خریداری کردیم در دسترس محققان قرار می دهیم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) سومین نشست تخصصی تاریخ مجلس (ادوار سیزدهم تا شانزدهم) دقایقی پیش با حضور رسول جعفریان، رییس سازمان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام دعایی و جمعی از تاریخ پژوهان امروز(26 اردیبهشت) در محل کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
 
جعفریان در ابتدای این نشست با اشاره به برگزاری سومین نشست تخصصی تاریخ مجلس گفت: طی سه سال گذشته، سنتی را برای پژوهش در حوزه تاریخ مجلس پایه گذاری کردیم. در ابتدا ممکن است به نظر بیاد که این موضوع قابلیت تحقیق ندارد اما تجربه این سه سال نشان داده که این حوزه از گستره وسیعی برخوردار است و به دلیل فواید و نتایج آن برای نشان دادن جایگاه حقیقی مجلس به مردم کار بسیار پرثمری است. 

وی ادامه داد: با برپایی این جلسات و حضور دانشگاهیان به نظر می آید که موفق شدیم و امیدواریم توفیق های بیشتری را در این زمینه کسب،و توجه دانشجویان کارشناسی ارشد را برای کار روی پایان نامه ها برای تحقیقات بیشتر جلب کنیم.

جعفریان افزود: در این تحقیقات جای نمایندگان مجلس خالی است با وجود اين، حضور دانشجویان و استادان برای تحقیقات پایه ای در این دوره نشست موثر است. 

رییس کتابخانه مجلس در ادامه با اشاره به آغاز انتشار اسناد مربوط به مجلس از سوی این مرکز افزود: پیش از دوران ریاست من نیز یک دوره چهار جلدی از اسناد روحانیت در مجلس منتشر شده بود که امروز جلد پنجم آن نیز منتشر می شود. 

وی اضافه کرد: ما در نمایشگاه کتاب امسال با 25 اثر حضور پیدا کردیم و هنوز نتوانستیم تنها یک درصد از اسناد خود را منتشر کنیم. تلاش داریم تا تحقیقات اسنادی خود را گسترش داده و آن را تبدیل به یک رشته تحصیلی کنیم. من سال گذشته نیز این پیشنهاد را برای دوره کارشناسی ارشد مطرح کردم که هنوز به نتیجه‌اي نرسيده است.
 
این پژوهشگر تاریخ کشورمان با بیان این که انتشار این اسناد در قیاس با حجم آن خیلی مفصل نیست اضافه کرد: علاقه مندان می توانند در کتابخانه مجلس به راحتی به این اسناد دسترسی یابند. 

وی ضمن اشاره به کمبود امکانات و بودجه این مرکز گفت: نمی توانیم به تنهایی این کار را انجام ندهیم. متاسفانه در کشور ما از اسناد استفاده تبلیغی نمی شود و باید به این موضوع توجه بیشتری شود. 

جعفریان ادامه داد: ما اسناد دیگری در موضوعاتی مانند اقلیت های مذهبی و قومی داریم که می توانیم علاوه بر اسناد انتخاباتی منتشر کنیم اما هنوز روی آن کاری انجام نشده است.
 
رییس کتابخانه مجلس در بخش دیگری از سخنان خود از راه اندازی کتابخانه تخصصی تاریخ مجلس خبر داد و افزود: با راه اندازی این کتابخانه افراد می توانند آثار خود را به این کتابخانه ارسال کنند. ما نیز آثار خوبی را در طی این مدت خریداری کردیم.
 
وی تصریح کرد: این اطلاعات باید به صورت لوح فشرده با قابلیت جستجو در اختیار افراد قرار گیرد تا محققان بتوانند در کمترین زمان به آن دسترسی یابند. 

این پژوهشگر تاریخ در ادامه به انتشار لوح فشرده مشروح مذاکرات مجلس اشاره کرد و افزود: ما این لوح را منتشر کردیم اما متاسفانه غلط های زیادی داشت به همین دلیل تا پایان خردادماه جاری دوباره مشروح مذاکرات تایپ و غلط گیری می شود و مشروح مذاکرات 24 دوره مجلس شورای ملی آماده و عرضه می شود. 

وی با تاکید بر کافی نبودن فعالیت های انجام شده در کتابخانه مجلس اضافه کرد: با شرایط ایده آل در این زمینه فاصله داریم و می خواهیم تا اطلاعات به محض تولید در اینترنت یا لوح فشرده ارایه شود. این موضوع را دور از دسترس نمی بینم که نوشتن یک مقاله به جای سه ماه، یک ماهه از سوی محقق انجام شود. 

جعفریان در ادامه سخنان خود از عدم نظریه پردازی ایرانیان در حوزه فلسفه سیاسی و علوم سیاسی انتقاد کرد و گفت: ما مرکزی برای فکر کردن نداریم و اگر از کلمه اتاق فکر هم استفاده کنم این کلمه لوث شده است اما باید بگویم متاسفانه ما عادت به فکر کردن نداریم. 

رییس کتابخانه مجلس افزود: کار دانشجویان ما خواندن منابع و نظریات اندیشمندان غربی است. گاهی دانشجویان ما دروسی از اندیشه های غربی را می خواند و حفظ می کند در حالی که آن فرد كاملا با مبانی فکری ما فاصله دارد!
 
وی تاکید کرد: در حوزه علم سیاست، فلسفه سیاست و اندیشه افراد متفکر نداریم و باید با شیوه های تازه ای برای نظریه پردازی بومی در این حوزه ها کار کرد. 

جعفریان اضافه کرد: جلال فارسی در سال 46 کتاب برنامه عمل را نوشت. بعدها بنی صدر نیز چنین کتابی را در 100 صفحه در پاریس نوشت. من به محتوای کتاب و درست بودن آن کاری ندارم اما همین که فردی روی شیوه های تشکیل نظام سیاسی و تغییر آن کار کرده مهم است. 

رییس کتابخانه مجلس با اشاره به این که در ایران تفکر خوب نداریم اظهار کرد: این ضعف هم به سیستم آموزشی ما بر می گردد. حقیقت موجود ما منفی نیست چون در حال کار کردن هستیم اما باید برای این مسیر برنامه ریزی کرده و بیشتر کار کنیم. در دنیای امروز همین که ماندیم کافی است و این که همه چیز را در حاشیه ببینیم مصلحت نیست. 

کارگروه های تخصصی سومین نشست تخصصی تاریخ مجلس آغاز شده و مقالات برتر در آن ارایه می شود. همچنین قرار است تا در ساعت 18 با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی اختتامیه این مراسم برگزار و آثار جدید منتشر شده کتابخانه مجلس شورای اسلامی رونمایی شود.

گزارش های تکمیلی این مراسم متعاقبا ارسال می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها