چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۸
هزينه كردن براي كتاب‌هاي درسي، سرمايه‌گذاري براي آينده است

كتاب‌هاي درسي كنوني در حوزه پرداختن به شخصيت‌ها ضعيف عمل كرده و تنها به جنبه اسوه‌سازي و ساختن شخصيت‌هاي دست‌نيافتني از افراد توجه كرده‌است. اين عوامل باعث شده جوانان كنوني به نوعي به اختلال هويتي در تمدن و فرهنگ خود و جامعه‌شان مبتلا شوند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، آيت‌الله محي‌الدين حائري شيرازي، امام جمعه شيراز صبح امروز (چهارشنبه 12 دي 1386 ) در نشست علمي «چگونگي معرفي شخصيت‌ها در كتاب‌هاي درسي» با اشاره به ضعف كتاب‌هاي درسي در بخش معرفي شخصيت‌ها گفت: كتاب‌ها در اين بخش غني نيستند و اين جامعه را دچار مشكلات زيربنايي مي‌كند.

حائري شيرازي بر افزايش اعتبارات در اين بخش تاكيد كرد و افزود: آموزش و پرورش بايد براي پژوهش‌ها، بيشتر سرمايه‌گذاري كند. افزايش اعتبارات در اين حوزه، هزينه نيست بلكه سرمايه‌‌گذاري است و در آينده مي‌توان چندين برابر بهره‌برداري كرد.

وي همچنين بر ضرورت كاهش حجم كتاب‌هاي درسي تاكيد كرد و افزود:كتاب‌هاي درسي بايد كم‌حجم و پرمحتوا باشند.

آيت‌الله حائري شيرازي همچنين به آموزه‌هاي قرآن در اين زمينه اشاره و خاطرنشان كرد: قرآن همواره به عدم مطلق‌گرايي در امور زندگي اشاره و حتي در پرداختن به انبياء هم از اين منطق پيروي مي‌كند. اين در حالي است كه در كتاب‌هاي درسي از شخصيت‌ها به گونه‌اي افراطي تعريف و تمجيد مي‌شود. 

امام جمعه شيراز در ادامه اظهار داشت: شخصيت حافظ و سعدي در كتاب‌ها به‌گونه‌اي آرماني توصيف شده‌است كه اگر كسي به بيتي از اين شعرا اشاره كند و نكته‌اي منفي در آن بيايد، تمامي مباني فكري دانش‌آموز درباره اين افراد متزلزل خواهد شد.

وي تصريح كرد: در اين ميان آموزش دانش‌آموزان به شناخت خود و رساندن آنها به خودشناسي يكي از مهمترين مواردي است كه مي‌تواند آنها را در شناختن صحيح ساير افراد، راهنمايي كند.

در ابتداي اين مراسم حجت‌الاسلام علي ذوعلم، مدير كل دفتر تأليف كتاب‌هاي درسي وزارت آموزش و پرورش هدف از برگزاري اين نشست را استفاده مناسب از شخصيت‌ها در كتاب‌هاي درسي دانست و افزود: در معرفي افراد برجسته جامعه، روش‌هاي مختلفي وجود دارد كه هر كدام تأثير خاص خود را بر دانش‌آموزان خواهد گذاشت.

ذوعلم، رويكرد انتقادي، عبرت‌آموزي، تجليلي و الگوسازي را از جمله اين روش‌ها عنوان كرد و افزود: در حال حاضر تنها به جنبه‌هاي الگو، در كتاب‌ها پرداخته شده و ديگر موارد، مغفول واقع شده‌اند.

وي تصريح كرد: در هر سني يكي از روش‌هاي مذكور تأثيرپذيري بيشتري بر دانش‌آموزان دارد كه بايد با توجه به اين موارد در كتاب‌هاي مقاطع مختلف تغييراتي ايجاد شود.

مشاور وزير آموزش و پرورش با بيان اين مطلب كه بايد در كنار تجليل، به رويكردهاي انتقادي نيز در معرفي شخصيت‌هاي كتاب‌هاي درسي توجه كرد، گفت: اين باعث مي‌شود دانش‌آموزان در پرداختن به شخصيت خود نيز از اين آموزه‌ها بهره‌مند شوند.

در ادامه اين نشست مهدي نويدادهم، معاون وزير آموزش و پرورش نيز از رويكرد كنوني كتاب‌هاي درسي انتقاد كرد و افزود: در حال حاضر كتاب‌ها از افراد، شخصيت‌هاي آرماني و دست‌نيافتني مي‌سازند. 

وي يكي از مشكلات اساسي جوانان را اختلالات هويتي دانست و افزود: اين عدم پايداري، ريشه در كتاب‌هاي درسي دارد.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي درسي به مصوبه جديد شوراي عالي انقلاب فرهنگي مبني بر توجه آموزش و پرورش به تمدن ايراني اسلامي اشاره كرد و افزود: بر اساس اين مصوبه در سال تحصيلي جاري در يكصد كتاب درسي به يكصد شخصيت علمي، مذهبي و سياسي با رويكردي نوين پرداخته شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها