پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۸
جداشدن جرم سياسي و غيرسياسي نوعي رياكاري است

مراسم رونمایی از کتاب «نظریه یگانگی» اثر قدرت‌الله رحمانی با حضور محمدحسین صفارهرندی و محمد ربیعی و با حضور نویسنده کتاب برگزار شد. رحماني جدا شدن جرم سياسي و غيرسياسي را رياكاري سياسي دانست و گفت: اين جدايي نمي‌تواند ضرورت داشته باشد./

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، به نقل از ستاد خبری سرای اهل قلم بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب، نشست رونمایی از کتاب «نظریه یگانگی؛ جرایم سیاسی و مطبوعاتی»   چهارشنبه (۲۰ اردیبهشت) در سرای اصلی اهل قلم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

صفار هرندی که به عنوان میهمان ویژه در این مراسم حضور داشت در ابتدای سخنانش گفت: من نه حقوق‌دانم و نه علاقه‌ای به این مباحث دارم اما برای حقوق‌دانان احترام خاصی قایلم و حضورم در این نشست برای رونمایی از کتاب نیست بلکه در صددم از شخصیت نویسنده این کتاب، یعنی آقای قدرت‌الله رحمانی، رونمایی کنم.

صفار هرندی در ادامه از دوره آشنایی خود با رحمانی كه به دوره فعالیت وی در روزنامه كیهان مربوط می‌شود، اشاره كرد و چنین گفت: ما از افرادی چون آقای رحمانی موارد زیادی آموخته‌ایم اما بزرگ‌ترین درس در این میان، درس زندگی بود كه من از آقای رحمانی فراگرفتم. وی حدود 30 سال پیش در میانه جریان‌های پس از عملیات رمضان نشان افتخارآمیز جانبازی را در راه دفاع از ایران بر تن خود نشاند و بعد از پایان جنگ، با فعالیت‌های علمی خود این راه را به نوعی دیگر ادامه داد.

صفارهرندی در ادامه خاطراتی از سال‌های آشنایی خود با رحمانی را بیان كرد و به جلسه دفاعیه او اشاره داشت. وی افزود: باید همواره نسبت به چنین شخصیت‌های والایی رويكرد ستایشگرانه داشته باشیم ولی متاسفانه گاه بی آن‌كه بخواهیم به این افراد ستم می‌كنیم.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به فعالیت‌های علمی و پژوهشی رحمانی اشاره كرد و گفت: قوای فكر و اندیشه و استواری كلام وی در كنار رشادت‌هایش قابل توجه است. با نگاهی به این آثار در می‌یابیم او نشان یك عالم فرزانه را نیز با خود به همراه دارد كه بالاتر از نشان جانبازی وی است.

وی بعد از این تمجیدها، به محتواي كتاب پرداخت و در این باره گفت: جرم سیاسی در كشورهایی به رسمیت شناخته شده كه تصویر زیبایی از آن‌‌ها در ذهن افراد باقی نمانده و  از آن جمله می‌توان به دوره حكومت معمر قذافی اشاره كرد. این كتاب نشان می‌دهد كه مقوله‌ای به اسم جرم سیاسی نمی‌تواند ضرورت داشته باشد.

صفارهرندی جدا شدن جرم سیاسی و غیر سیاسی را ریاكاری سیاسی دانست كه ظاهر حقوقی پیدا كرده و گفت: آن‌چه در این كتاب بدان تكیه شده راهكاری كاملا قابل قبول و علمی است. گرچه ممكن است برخی كارشناسان با نتیجه‌گیری‌های نویسنده موافق نباشند اما همه به این باور مشترك رسیده‌اند كه روش تحقیق این كتاب علمی است.

وی تلاش علمی رحمانی را برابر با تلاش او در برابر متجاوزان به خاك ایران دانست و گفت: آقای رحمانی بعد از جانبازی‌اش، فعالیت‌های مهمتری را آغاز كرد و این اثر و آثار قبلی‌اش هم از تلاش‌های او نشان دارند.

فعالیت‌ رحمانی در نقش یك خبرنگار، محور بخش دیگری از صحبت صفارهرندی بود. وی در این باره گفت: او در قامت یك خبرنگار سراغ آقای هاشمی رفت و به نقد صریح او پرداخت و نباید از حق گذشت كه آقای هاشمی هم از او استقبال كرد. این رفتار و نتیجه آن، به سرمایه ارزشمندی تبدیل شد كه نشانه‌ای از قدرت فكر و اندیشه این انسان اهل تفكر و تامل است.

معاون سابق مدیر مسوول روزنامه كیهان در پایان صحبت‌هایش از حضور در این نشست اظهار خوشحالی كرد و گفت: آقای رحمانی یكی از فعالان عرصه روزنامه‌نگاری است و نسبت به مسایل اسلام دغدغه زیادی دارد. همین خصوصیات او سبب شده تا با حضور در این مراسم، بكوشم فرصت‌هایی را كه پیش از این برای قدردانی از زحماتش از دست دادم جبران كنم.

بعد از صحبت‌های صفار هرندی، نویسنده كتاب «نظریه یگانگی» با تشكر از صحبت‌های او،‌ درباره نتایجی كه این كتاب به مخاطب ارایه می‌دهد، چنين گفت: این مراسم قرار بود رونمایی از كتاب باشد اما به تجلیل از نویسنده تبدیل شد. این كتاب در واقع می‌تواند گره‌گشا و راهگشایی باشد تا یكی از مهم‌ترین مشكلات جامعه حقوقی را حل كند.

وی گفت: جوامع و حكومت‌هایی كه جرم سیاسی و غیر سیاسی را از هم جدا كرده‌اند ضد هدف داشته‌اند و نتیجه كار این ‌می‌شود كه با هدف تشدید برخوردها و رفتارهای سركوبگرانه، مجرمین سیاسی را شناسایی می‌كنند. 

اين نويسنده و پژوهشگر در ادامه از برخی حكومت‌ها در جهان نام برد كه چنین رویه‌ای را در پیش گرفته‌اند و نتیجه‌اش شكل‌گیری حكومت‌های خودكامه شده است.

رحمانی تاكید كرد: چنین حكومت‌هایی هدفشان تخفیف مجازات‌ها نبوده و باید با نگاهی به آن‌ها از وارد شدن قوانین مشابه به داخل ایران جلوگیری كرد.

بعد از سخنان حاضران در نشست، مراسم نمادین رونمایی از كتاب «نظریه یگانگی؛ جرایم سیاسی و مطبوعاتی» نوشته قدرت‌الله رحمانی توسط محمدحسین صفار هرندی انجام شد.

این نشست از ساعت 16 و 15 دقیقه چهارشنبه 20 ارديبهشت 91در سرای اصلی اهل قلم نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران برگزار شد. سرای اصلی اهل قلم در طبقه دوم شبستان مصلي واقع شده است.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران تا شنبه 23 اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها