پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۱
فرصت‌سوزی؛ آن هم در بزرگترين رويداد فرهنگي سال

مصلاي امام خميني (ره) نظاره‌گر پرجمعيت‌ترين روزهاي خود است، روزهايي كه دوستداران و علاقه‌مندان كتاب از سراسر ايران عزم خود را براي بازديد از بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران جزم كرده‌اند. در اين ميان اما سهم ناشران خوزستان به عنوان يكي از جنوب غربي‌ترين استان‌هاي كشور در حاشيه خليج فارس و اروند رود سرافراز از اين سفره فرهنگي گسترده، چندان قابل توجه نيست._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، استان خوزستان با پانزده شهرستان، سی‌و پنج بخش، سیزده دهستان و چهار هزار و 496 آبادی به عنوان يكي از استان‌هاي پهناور اسلامي، ناشران چندان زيادي ندارد و ردپاي اين موضوع را مي‌توان به راحتي در نمايشگاه كتاب تهران مشاهده كرد.

جست‌وجو براي يافتن ناشران خوزستان كار چندان راحتي نیست و نخستين نشانه‌اي كه از اين استان توجه هر فردي را به خود جذب مي‌كند، تعاوني ناشران خوزستان است. اين تعاوني در راهروي مياني سالن شبستان قرار دارد، در كنار غرفه تعاوني استان‌هاي ديگري كه ميهمان نمايشگاه كتاب شده‌اند. اگرچه كتاب‌هايي كه در اين غرفه چيده شده است، كم نيست ولي متاسفانه فردي كه به عنوان متصدي فروش در آنجا حضور دارد، نمي‌تواند به خوبي پاسخگو باشد.

وي به نمايندگي از 11 ناشر استاني، حدود 40 عنوان كتاب را بر روي قفسه چيده است و هرچه تلاش مي‌كنيم اطلاعات بيشتري درباره تعاوني و كاركردهاي آن از او بگيريم، به علت محدوديت اطلاعاتش نمي‌تواند پاسخگو باشد.

انتشارات «رسش» يكي ديگر از شركت‌كنندگان خوزستاني نمايشگاه بود كه بعد از دقايقي متوجه شدم چند سالي است به تهران منتقل شده و اكنون به عنوان يك ناشر تهراني فعاليت مي‌كند.

انتشارات «پرسش» در انتهاي راهروي ششم را به عنوان تنها ناشر خوزستاني دیدم كه راحيل رنجبر مسووليت غرفه آن را به عهده داشت.

رنجبر با اشاره به حضور همه ساله انتشارات پرسش در نمايشگاه كتاب تهران، گفت: امسال با 103 عنوان كتاب در موضوع فلسفه و علوم انساني به نمايشگاه كتاب آمده‌ايم و خوشبختانه استقبال خوبي از كتاب‌هاي ما شده است.

وي ادامه داد: يكي از مشکلات اصلي در برگزاری نمایشگاه گرمي هواي شبستان است، به گونه‌اي كه تنفس را براي همگي ما سخت كرده است. البته وضعیت تهویه هوا صبح‌ها بهتر است اما بعد از ظهرها با ازدياد جمعيت، تنفس قدری سخت مي‌شود.

رنجبر در بخش ديگر سخنان خود به مشكلات ناشران استاني اشاره کرد و گفت: هزينه اسكان براي ناشران استاني در روزهاي برگزاري نمايشگاه بسيار بالاست و گاهي با فروش كتاب‌ها برابري مي‌كند.

به گفته وي، بايد راهكاري انديشيده شود تا بر اساس آن براي اسكان ناشران استاني مكاني در نظر گرفته و از حجم بار اضافي بر دوش آن‌ها كاسته شود.

پس از مشاهده حضور كمرنگ ناشران خوزستاني در نمايشگاه كتاب، به سراغ تني چند از ناشران اين استان رفتم و به صورت تلفني درباره چرايي غیبت آن‌ها در نمايشگاه سوال كردم. ناصر تقويان، مديرمسوول انتشارات «افهام» شهر دزفول، نبود كتاب جديد و تازه را دليل غیبت این نشر در نمايشگاه كتاب تهران عنوان كرد.

خليل اسدي، مدير مسوول انتشارات «خالدين» نيز دليل حاضر نشدنش در نمايشگاه امسال را محدوديت تعداد كتاب‌هاي خود عنوان كرد.

با نگاهي به اين حضور كمرنگ و نه چندان مناسب ناشران خوزستاني بايد انديشيد كه چرا برخي از استان‌ها كه ظرفيت و پتانسيل خوبي براي حضور در نمايشگاه دارند، اين‌گونه از موقعيت و فرصت اطلاع‌رساني و فروش محروم مي‌شوند. آيا نشر استان‌ها هنوز به بلوغ نرسيده است و اگر رسيده، چرا شاهد حضور تنك و پراكنده آنان در بزرگترين رويداد فرهنگي ساليم؟

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 23 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط