جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۲
اهالی کتاب به زودی در «باغ کتاب» گرد هم می‌آیند

نشست «باغ کتاب تهران» صبح امروز با حضور علی اکبر اشعری و مصطفی رحماندوست، در سرای اهل قلم بيست و پنجمين نمایشگاه بين المللي کتاب تهران برگزار شد. اشعري، مدیر پروژه باغ کتاب تهران این مکان را محلی برای حضور و گردهم‌آیی تمامی اهالی فرهنگ و کتاب دانست و از فتتاح آن در ماه‌های آینده خبر داد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری سرای اهل قلم بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نشست باغ کتاب تهران، صبح امروز (جمعه 15 اردیبشهت‌) با حضور مصطفی رحماندوست و علی‌اکبر اشعری در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، اشعری، مدیر پروژه باغ کتاب تهران، درباره دلایل شکل‌گیری ایده احداث باغ کتاب تهران گفت: پس از برپایی چند دوره نخست نمایشگاه کتاب تهران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، به مرور و با افزایش تعداد ناشران، دو سوال و دغدغه اساسی در ذهن اهالی فرهنگ شکل گرفتند. یکی از این دغدغه‌ها درباره مکان نمایشگاه بود که تا چند سال پیش در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شد، در حالی که این مکان ویژه نمایشگاه‌های صنعتی طراحی شده است،‌اما نمایشگاه کتاب اقتضائات خاص خود را دارد.

اشعری ادامه داد: دومین سوال این بود که با توجه به جمعیت عظیم مراجعه‌کننده به نمایشگاه کتاب که به معنای عطش مردم نسبت به کتاب است، چرا این فرصت را در طول سال در اختیار مردم قرار ندهیم تا بتوانند در هر زمانی که علاقه داشتند، برای تهیه و بازدید کتاب‌ها به مکان مناسبی با شرایط نمایشگاه کتاب مراجعه کنند؟

وی افزود: علاوه بر این، مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود در بازدید از نمایشگاه کتاب در سال 72 تاسیس یک نمایشگاه دایمی برای کتاب را امری لازم و مفید دانستند. بنابراین این شرایط مسبب و انگیزه ایجاد پروژه باغ کتاب شدند و این امر در حال محقق شدن است و تا چند ماه آینده این پروژه افتتاح خواهد شد. 

مدیر پروژه باغ کتاب با اشاره به تاسیس این مکان در زمینی به وسعت 110 هزار متر مربع و با حدود 7 هزار متر بنا افزود: نمایشگاه کتاب فعلی، در طول سال در باغ کتاب برپا خواهد بود و تمامی کتاب‌های چاپ داخل و همچنین کتاب‌های ارزشمند چاپ خارج از کشور، به صورت موضوعی در این نمایشگاه عرضه خواهند شد. یکی از مشکلات مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه کتاب فعلی این است که باید برای یافتن موضوع خاصی به تمامی غرفه‌ها مراجعه کنند که این موضوع وقت و انرژی زیادی از آنان می‌گیرد، اما در باغ کتاب تهران، کتاب‌ها در 16 موضوع طبقه‌بندی و ارائه خواهند شد.

اشعری به حذف فروشنده در باغ کتاب اشاره کرد و افزود: در باغ کتاب محل‌هایی با عنوان «لمکده» تعبیه شده تا مراجعه‌کنندگان به باغ کتاب بتوانند با آرامش کتاب را تورق و در صورت علاقه‌مندی کتاب را خریداری کنند. همچنین راهنماها و مشاورانی با تخصص‌های مختلف و مرتبط با موضوع کتاب‌ها در باغ کتاب حضور خواهند داشت و درباره کتاب‌ها و وضعیت جهانی نشر در آن حوزه به مراجعه‌کنندگان مشاوره خواهند داد.

وی درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای تردد مراجعه‌کنندگان به باغ کتاب تهران گفت: قرار است پارکینگی با ظرفیت 6 هزار خودرو در کنار باغ کتاب تاسیس شود. همچنین ایستگاه‌های مترو و اتوبوس شرکت واحد با فاصله‌های کوتاهی از باغ کتاب قرار دارند و امکان تردد آسان‌تر به این مکان را برای مردم فراهم می‌کنند.

در ادامه این نشست مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده کودک، با اشاره به این‌که یافته‌های تحقیقات نشان می‌دهند که «گسترش و رشد کتاب‌های الکترونیک کتاب‌های کاغذی را از رونق نخواهد انداخت» درباره برنامه‌های باغ کتاب تهران در بخش کو دک و نوجوان گفت: لازمه گسترش و عمیق شدن مطالعه در کشور این است که کودکان و نوجوانان کتاب را ببینند و اگرچه رابطه کودکان امروز با دنیای الکترونیک و رایانه بسیار رابطه صمیمانه‌ای است، اما این آشنایی و صمیمیت نمی‌تواند نیاز به مطالعه و ایجاد انگیزه تحقیق و لذت بردن از کتاب را در کودکان از بین ببرد.

رحماندوست ادامه داد: مواجهه با کتاب و تماشای کتاب‌ها در کودکان شوق و انگیزه‌های نهفته به مطالعه را در کودکان بیدار خواهد کرد. همچنین ایجاد فرصت لمس و مطالعه کتاب و حتی دور انداختن آن برای کودکان، باعث علاقه‌مندی و دوستی آنان با کتاب می‌شود. این اتفاق در بخش کودک باغ کتاب رخ خواهد داد و علاوه بر ارایه کتاب‌ها در گروه‌های سنی مختلف برای کودکان، امکان بازی و تفریح و تورق کتاب‌ها برای کودکان در باغ کتاب تعبیه شده است و کودکان می‌توانند اوقات خوبی را در باغ کتاب با مربیان سپری کنند.

در ادامه این نشست، اشعری درباره برخی امکانات موجود در باغ کتاب گفت: در باغ کتاب برای استادان و نویسندگان و اهالی فرهنگ و مطالعه برای تشکیل جلسه‌های فرهنگی و برنامه‌های نقد و بررسی کتاب امکاناتی فراهم شده اند، به عنوان مثال میزهایی با نام‌گذاری‌های ایرانی مانند میز سعدی، حافظ و... در باغ کتاب تعبیه شده اند که افراد می‌توانند برای برگزاری جلسات خود از آن‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به احداث 6 سالن مدرن در باغ کتاب برای تشکیل فعالیت‌هایی با موضوع کتاب، اظهار کرد: به عنوان مثال تئاترهایی با محوریت کتاب، اکران فیلم سینمایی، ارکستر موسیقی فاخر و همایش‌هایی با موضوع کتاب در این مکان‌ها برگزار خواهند شد. علاوه بر این برخی نمایشگاه‌های کتاب از جمله نمایشگاه کتاب‌های دانشگاهی، نمایشگاه یاد یار مهربان و ... که در طول سال در مکان‌های مختلفی برگزار می‌شوند، به این مکان منتقل خواهند شد.
اشعری با بیان این‌که «هرگونه فعالیتی با محوریت کتاب در این مکان انجام خواهد شد» افزود: از ایجاد کلینیک کتاب‌درمانی تا برگزاری دوره‌های آموزش ویراستاری، صحافی و ... در سطوح عالی با حضور استادان برجسته کشور از دیگر برنامه‌های باغ کتاب تهران است.

وی بر انجام تمامی این فعالیت‌ها در فضای مجازی نیز تاکید کرد و گفت: با مذاکراتی که با اتحادیه ناشران داشته‌ایم به تفاهم‌هایی در این باره رسیده ایم که بتوانیم برخی کتاب‌ها را برای افراد خارج از کشور نیز ارسال کنیم. هدف ما از انجام این امر آن است که با کمک ناشران، در فضای مجازی یک فضای فروش ویژه ایجاد کنیم تا به عنوان مثال افراد بتوانند از طریق مراجعه به سایت باغ کتاب تهران از نزدیک‌ترین فروشگاه برای تهیه کتاب خود آگاه شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها