پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۹
شعرهای «ساعت بدون تيك تاك» غمناک اند

در نشست «ساعت بدون تيك تاك» يك خواننده نوجوان از غمناک بودن اشعار گلایه کرد. مرادی در پاسخ به وي گفت: در زندگی غم و شادی در کنار هم وجود دارند. بعضی وقت‌ها به خاطر اتفاقات کوچک زندگی غم به وجود می‌آید و ما می‌توانیم کاری کنیم که از وقوع این اتفاقات جلوگیری کنیم./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از ستاد خبري سراي اهل قلم بيست و پتجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، نشست نقد و بررسي مجموعه شعر «ساعت بدون تيك تاك» با حضور شاعر اثر و مخاطبان نوجوان اين اشعار از دبستان پيام انقلاب در سراي اهل قلم كودك نمايشگاه كتاب تهران برگزار شد. دانش‌آموزان این دبستان در کلاس پنجم تحصیل می‌کنند.

مهدی مرادی در ابتدای این نشست درباره ویژگی‌های منحصربه فرد مجموعه «ساعت بدون تيك تاك»گفت: اندیشه نقش مهمی در این شعرها بازی کرده است. خیلی‌ها معتقدند بچه‌ها به دلیل سن  و سال پایین توان درک برخی از مفاهیم را ندارند اما حیرت و شگفتی بچه‌ها در مواجهه با مسائل مختلف هستی برای من رشک‌برانگیز است و می‌نویسم تا به این عنصر پاسخ دهم.

این شاعر ادامه داد: قالب شعرهای این کتاب نوآوری چندانی ندارد اما به دلیل زاویه دید و نگاه شاعر به جهان، از سایر آثار متمایز شده است.

در ادامه این جلسه، نوجوانان پرسش‌های خود را درباره کتاب با شاعر اثر در میان گذاشتند. یکی از دانش‌آموزان دبستان پیام انقلاب سوالی را درباره میزان دخالت شاعر در طرح تصاویر کتاب مطرح کرد. مرادی در پاسخ به این سوال گفت: معمولاً روال کار به این شکل است که ناشر کتاب را در اختیار یک تصویرگر قرار می‌دهد و او برداشت خودش از شعرهای کتاب را به صورت تصویر درمی آورد. البته نویسنده هم گاه می‌تواند درباره تصاویر اظهار نظر کند.

نوجوان دیگری از شاعر خواست درباره مفهوم شعر «خدای باران» توضیح دهد. مرادی دراین باره اظهار کرد: من در این شعر خودم را جای یک گیاه گذاشتم و باران نیز در این شعر نماد خداوند است.

یک دیگر از مخاطبان درباره مفهوم «قاب سرد لحظه‌ها» سوال کرد. شاعر «ساعت بدون تیک تاک» در پاسخی کلی توضیح داد: شعر با کلام عادی فرق دارد و هر کس می‌تواند برداشت خود را از اصطلاحات شعر بیان کند. من هم از شما می‌خواهم برداشت خودتان را از این اصطلاح و به طور کلی از شعر «انار و لبخند» بیان کنید.

یکی از نوجوانان در پاسخ به این درخواست گفت: شما در این شعر ماجرای چاک خوردن انار به وسیله چاقو را می‌گویید اما از لبخند انار حرف می‌زنید در حالیکه انار باید از این مساله ناراحت باشد.

نوجوان دیگری نظر داد: من فکر می‌کنم انار هم باید خوشجال باشد و هم ناراحت. اصطلاح لبخند خونین انار هم این دو حس را نشان می‌دهد.

یکی دیگر از دانش‌آموزان درباره شعر «خوش به حال آسمان» اظهار کرد: شما در این شعر شهر زشتی را توصیف کرده‌اید که روی خانه‌های آن را غبار گرفته و از پنجره‌های آن نه ستاره دیده می‌شود و نه چهچه پرندگان به گوش می‌رسد. پس چرا در این شعر می‌گویید: خوش به حال آسمان!

شاعر اثر درباره این موضوع توضیح داد: چون آسمان وسیع و بی‌ کران است و مانند تراس خانه‌های پایتخت کثیف و دودگرفته نیست.

سوال دیگر نوجوانان درباره شیوه انتخاب نام برای این مجموعه بود. بسیاری از آنان نام «ساعت بدون تیک تاک» را با موضوع و معانی شعرها بی‌ارتباط دانستند. مرادی در این‌باره اظهار کرد: انتخاب نام برای کتاب یکی از سخت‌ترین کارهاست چون نخستین قسمت کار که همراه جلد دیده می‌شود نام آن است. به نظر من «ساعت بدون تیک تاک» نام مناسبی بود اما اگر شما آن‌را نمی‌پسندید به شما به عنوان مخاطب مجموعه حق می‌دهم.

یکی دیگر از مخاطبان مجموعه درباره مفهوم شعر «قله خوشبخت» سوالی را مطرح کرد. شاعر در این‌باره گفت: قله خوشبخت نماد آدم‌هایی است که به نظر دیگران همه چیز دارند و خوشبخت اند اما در حقیقت مثل یک قله تنها هستند و از این موضوع رنج می‌برند.

مخاطب دیگری پرسشی را درباره معنای شعر «پرنده» طرح کرد و مرادی در پاسخ به این سوال توضیح داد: سوسن طاقدیس کتابی به نام «قدم یازدهم» نوشته است و داستان شیری را بازگو می‌کند که در یک قفس زندگی می‌کند که طول آن به اندازه ده قدم است و به همین خاطر عادت کرده که فقط ده قدم بردارد.

وی ادامه داد: بعضی آدم‌ها هم همینطورند و به زندگی روزمره عادت می‌کنند. قصد من این بود که زندگی چنین انسان‌هایی را در این شعر نشان دهم.

مرادی از مخاطبان حاضر در جلسه خواست درباره تصاویر کتاب نظر دهند. همه نوجوانان اعتقاد داشتند تصویر جلد کتاب جذاب نبود ولی بیشتر آنان تصاویر کتاب را دوست داشتند. برخی نیز معتقد بودند بهتر بود تصاویر رنگ آمیزی شادتری داشته باشند.

یکی دیگر از دانش‌آموزان دبستان پیام انقلاب از غمناک بودن اشعار گلایه کرد. مرادی در پاسخ به این نوجوان گفت: در زندگی غم و شادی در کنار هم وجود دارند. بعضی وقت‌ها به خاطر اتفاقات کوچک زندگی غم به وجود می‌آید و ما می‌توانیم کاری کنیم که از وقوع این اتفاقات جلوگیری کنیم.

او افزود: البته از یک جنبه هم به شما حق می‌دهم چون شما دنیای شادتری دارید و دوست ندارید غمگین شوید.

«ساعت بدون تيك تاك» عنوان دومين مجموعه‌ شعر مهدي مرادي در شاخه‌ ادبيات كودك و نوجوان است كه در سال 1390 از سوي نشر كتاب‌هاي شكوفه وابسته به انتشارات اميركبير براي گروه سني ج (نوجوان) با تصويرگري علي‌رضا جلالي‌فر به چاپ رسيده است.  این مجموعه در سال 1390 به عنوان اثر شايسته‌ تقدير هفدهمين دوره‌ جشنواره كتاب فصل معرفی شد.

نشست نقد و بررسي مجموعه شعر «ساعت بدون تيك تاك» ساعت 15 تا 17  پنج‌شنبه 14 ارديبهشت در سراي كودك نمايشگاه كتاب واقع در طبقه دوم شبستان برگزار ‌شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها