دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷
مبتكرسرابي: 6 كتابخانه سيار در استان تهران بدون استفاده مانده‌اند

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در اولین نشست مشترک شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ضمن تاكيد بر جذب نيرو در كتابخانه‌ها گفت: هم اكنون 6 كتابخانه سيار در استان تهران وجود دارند كه براي هر يك از آن‌ها 40 ميليون تومان اعتبار هزينه شده اما به دليل كمبود نيرو بدون استفاده مانده‌اند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اولین نشست مشترک شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در سال 91 امروز 21 فروردين در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

در این گردهمایی علاوه بر اسفندیار مبتکرسرابی مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، سیدجواد سادات‌فاطمی معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همچنين روسای ادارات شهرستان‌های استان تهران حضور داشتند.

مبتكرسرابي در ابتداي اين مراسم با اشاره به روند برگزاري اين نشست در طول سال گفت: اين جلسات به صورت فصلي برگزار مي‌شوند و در آن تجربيات و نقاط ضعف شهرستان‌ها مطرح شده، براي رفع آن‌ها برنامه‌ريزي صورت مي‌گيرد. پس از گذشت سه ماه مي‌توانيم مصوبات اجرايي اين جلسات را ارزيابي كنيم و تمام سعي ما بر اين است تا تمامي مصوبات اين جلسات اجرايي شوند.

وي در ادامه سخنان خود برخي از مشكلات موجود در كتابخانه‌هاي استان تهران را تبيين كرد و افزود: كمبود نيرو يكي از مشكلات اصلي ماست و هم اكنون 6 كتابخانه سيار در استان تهران وجود دارند كه براي هر يك از آن‌ها 40 ميليون تومان اعتبار هزينه شده اما به دليل كمبود نيرو بدون استفاده مانده‌اند، چون كتابداران اين كتابخانه‌هاي سيار، هم بايد راننده باشند و هم كتابدار.

مبتكرسرابي ادامه داد: از دو سال گذشته بنا بوده تا 17 نيروي كتابدار به استان تهران اضافه شوند كه متاسفانه هنوز اين موضوع عملي نشده است و ما كماكان به صورت قطره‌چكاني نيرو جذب مي‌كنيم! در سال گذشته نيز برخي از نيروهاي خود را از دست داديم و 23 نيروي ما نيز به شهرستان‌ها منتقل شدند كه همين موضوع مشكلاتي براي ما ايجاد كرد.

مبتكرسرابي با بيان ‌اين‌كه اكنون استان تهران با 30 نيروي كتابدار فعاليت مي‌كند، گفت: متاسفانه كتابخانه‌هايي كه در تهران به صورت دو شيفت كار مي‌كنند تنها دو نيرو دارند و اين دو نيرو نيز با وجود داشتن حق مرخصي و ... نمي‌توانند از اين حقوق استفاده كنند، چراكه نيرو در كتابخانه‌ها كم است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در بخش ديگري از سخنانش گراني زمين در تهران و قديمي بودن كتابخانه‌ها را از مشكلات ديگر اين استان دانست و اضافه كرد: فضاي كتابخانه‌اي در استان تهران كم است.

وي در ادامه اظهار كرد: نيروهاي كارشناس كتابداري تنها در كتابخانه‌‌هاي نهادي مشغول به كار هستند، در حالي‌كه كتابخانه‌هاي روستايي و مشاركتي ما نيز مشكلات كمي ندارند و از كمبود نيرو رنج مي‌برند. 

مبتكرسرابي گفت: پيشنهاد مي‌كنم آن دسته از شهرستان‌هاي تهران كه بيش از 3 انجمن فعال دارند حداقل يك كارشناس كتابخانه مشاركتي به آن‌ها اضافه شود، چون اداره اين‌گونه كتابخانه‌ها در شرايط فعلي مشكل است.

وي با بيان اين كه نزديك به 80 نفر نيرو كم داريم، افزود: اداره كتابخانه‌هاي شبانه‌روزي استان نيز به دليل كمبود نيرو با مشكل مواجه است و ما نمي‌توانيم در برخي از مناطق، نيروهاي غيركتابدار را استخدام كنيم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران همچنين درباره مشكلات كتابخانه «نور» نيز سخن گفت و ادامه داد: كتابخانه نور در سال 88 با اعتباري افزون بر 30 ميليارد تومان و مساحت 5 هزار متر و با 4 نيرو آغاز به كار كرد اما به دليل تمديد نشدن قرارداد نيروها، وضعيت اين كتابخانه بلاتكليف مانده است. اگر نتوانيم نيرويي جذب كنيم بايد كتابخانه نور را تحويل بدهيم. 

وي با بيان اين‌كه درآمدزايي براي كتابخانه‌هاي استان يكي ديگر از مسايل ماست، افزود: مدتي بر اساس توافقي كه با بانك‌ها داشتيم سعي كرديم تا دستگاه‌هاي خودپرداز را به داخل كتابخانه‌ها بياوريم كه متاسفانه اين موضوع نيز با مشكلاتي مواجه شد.

مبتكرسرابي در بخش پاياني سخنانش با تاكيد بر افزايش اعتبار كتابخانه‌هاي شهرستان‌هاي استان تهران تصريح كرد: اكنون بسياري از كتابخانه‌هاي شهرستان‌هاي تهران مشكلات مالي دارند و بدهكارند. لازم است تا اين مشكلات مرتفع شود.

وي در پايان خواستار تخصيص هديه صدهزار توماني رييس‌جمهوري به كتابداران شد و اظهار كرد: هم اكنون اين صدهزار تومان به مديران اختصاص مي‌يابد و اميدواريم اين مبلغ به كتابداران نيز اهدا شود.

این نشست یک روزه در حال برگزاري است و در آن برنامه‌های کلی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در سال 91 ابلاغ و گزارش عملکرد سال 90 به بحث و بررسی گذاشته مي‌شود. پیگیری تشکیل جلسات نهضت مطالعه مفید، جلسات انجمن‌ها و چگونگی روند اجرای مصوبات آن‌ها، روند واگذاری زمین در روستاهای فاقد کتابخانه و همچنين رف‌خوانی و وجین از جمله برنامه‌هايي هستند كه گزارش عملكرد آن‌ها در اين نشست ارايه مي‌شوند.

گزارش تكميلي نشست متعاقبا بر خروجي ايبنا قرار مي‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها