جمعه ۱۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۲

بیوک ملکی، پیام روز جهانی کتاب کودک را در مراسمی که به بهانه این روز و هم‌زمان با دیدار نوروزی اعضای انجمن برپا شد قرائت کرد. «بوی کاغذ کاهی» از آن‌هایی می‌گوید که برای کودکان نوشتند و می‌نویسند؛ کسانی که مخاطب را با هر کلمه از خانه به کوچه، از کوچه به خیابان و از خیابان به هزار پله کودکی‌ها می کشانند._

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، جشن روز جهانی کتاب کودک و دیدار نوروزی اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، ساعت 18 پنج‌شنبه 17 فروردین 1391 در کتابخانه این انجمن برگزار شد.

اجرای این مراسم را محسن هجری برعهده داشت. دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نخستین سخنران این نشست بود. محمود برآبادی پس از تبریک سال نو اظهار امیدواری کرد که اعضای انجمن در سال 91 فعالیت خوبی داشته باشند.

وی به روز شدن سایت خبری انجمن را از پیشرفت‌های این نهاد در سال گذشته عنوان کرد و درباره سایر برنامه‌های انجمن در سال جدید گفت: کارگروه‌های تخصصی یکی از برنامه‌های انجمن است که در سال جدید نیز هم‌چون گذشته ادامه می‌یابد.

برآبادی افزود: کارگروه قصه به سرپرستی نوید سیدعلی‌اکبر ساعت 5 روزهای یک‌شنبه به صورت یک هفته در میان برگزار می‌شود و در یک‌شنبه‌هایی که این کارگروه تشکیل نمی‌شود؛ کارگروه ادبیات نمایشی با مدیریت مجید راستی برپا خواهد شد.

دبیر انجمن در ادامه اظهار امیدواری کرد که دیگر کارگروه‌های انجمن هم‌چون کارگروه شعر به سرپرستی ناصر کشاورز و آکادمی رمان به مدیریت مصطفی خرامان در آینده فعالیت داشته باشند و از اعضا خواست شرایط حضور در این جلسات را با مراجعه به سایت انجمن مطالعه کنند. او در پایان از برگزاری مجمع عمومی در روز 28 اردیبهشت خبر داد.

در بخش بعدی برنامه، عباس جهانگیریان چند داستانک طنز قرائت کرد. امسال نگارش پیام روز جهانی کتاب کودک را بیوک ملکی برعهده گرفته بود. در این پیام که «بوی کاغذ کاهی» نام داشت، آمده است:

«من با چراغ سبز تو برخاستم

از خواب

از خواب هزار ساله

از خواب هزاران ساله

بی‌تاب رفتن و در سکون و سکوت نماندن

تو با بوی کاغذ کاهی مرا برانگیختی

با هر کلمه از خانه به کوچه، از کوچه به خیابان

از خیابان به هزار پله کودکی‌هایم کشاندی

گام‌های من کوتاه بود و هزار پله بلند

هزار پله طولانی

با تو بالا رفتم

پله،پله، پله

از هر پله که بالا رفتم

ستاره‌ای پایین آمد

ستاره‌ای که روشن بود

ستاره‌ای که چشم و چراغ من بود

دیروز تو آتشی در من برافروختی که هنوز هم نورافشان است

و امروز

من با ستاره‌ای روشن در دست

گرد شهر می‌گردم.»

در ادامه این مراسم، رییس هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان سخن گفت. فریدون عموزاده خلیلی اطهار کرد: نویسندگان کودک و نوجوان  دارای برخی از ویژگی‌های کودکان هستند و این قابل تحسین است. وی توضیح داد: ویژگی نخست آن است که کودکی همیشه با راستی، صداقت و پاکی همراه است. ویژگی دوم شادی است که در روح هر نویسنده این حوزه شادمانی و شیطنتی نهفته است.

وی امید را یکی دیگر از این ویژگی‌ها برشمرد و گفت: من کمتر بچه‌ای را دیده‌ام که در کودکی ناامید باشد. بچه‌ها در بدترین شرایط هم نسبت به آینده امیدوارند.

مصطفی رحماندوست سخنران بعدی این جلسه بود که با استفاده از ویژگی‌های طرح شده، وظایفی را برای نویسندگان کودک و نوجوان پیش‌بینی کرد. وی در این‌باره گفت: این نویسندگان باید بچه‌ها را شاد کنند. آن‌ها را متکی به نفس و قوی بار بیاورند. باعث خلاق شدن‌شان شوند و بچه‌ها را به وجهی تربیت کنند که دیگران و تفاوت‌هایشان را به رسمیت بشناسند و خودشان را خدای روی زمین ندانند.

دیدار نوروزی اعضای انجمن نویسندگان با بیان خاطرات، اشعار و نکاتی از زبان رضی هیرمندی، اسدالله شعبانی، سیدعلی‌محمد رفیعی، طاهره ایبد، هدیه شریفی، نسرین وکیلی و محمدرضا یوسفی پایان پذیرفت.

 

 

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها