شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵
زنان نیوزيلندی کتابخوان تر از مردانند

مسوولان فرهنگی نیوزيلند با انجام نظرسنجی جدیدي به بررسي ميزان مطالعه در جامعه خود پرداخته‌اند ولی تحلیلگران از نتیجه این مطالعه چندان دلخوش نيستند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیوزلند هرالد، نتایج مطالعات نشان می‌دهد در طول یک سال گذشته، از هر 4 مرد نیوزيلندی یک نفر حتی یک کتاب هم مطالعه نکرده است. در بخش دیگری از این نظرسنجی مشخص شد 9درصد از مردم نیوزيلند در یک سال گذشته بیش از 50 جلد کتاب مطالعه کرده‌اند که البته متوسط سن این دوستداران و طرفداران پروپاقرص کتاب، بالای 65 سال است.

یکی دیگر از نکات شايان توجه نظرسنجی كه در ميان 505 نفر انجام شد، درباره عادات مطالعه بود كه در اين زمينه نیز فاصله فراواني بين میزان علاقه به مطالعه در زنان و مردان ایرلندی وجود داشت. نتايج اين بخش نشان مي‌دهد 23 درصد از مردانی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، در یک سال گذشته حتی یک جلد کتاب هم نخوانده اند در حالی که این رقم در زنان نیوزيلندی تنها به 8درصد می رسد.

«پال توماس» نویسنده نیوزيلندی در اين زمينه گفت: نتایج این نظرسنجی مرا غافلگیر نکرد زیرا همیشه بر سر این واقعیت که زنان بیش از مردان کتاب می خوانند حرف و حدیث فراوانی وجود داشته ولی واقعیت این است که زنان بیش از مردان به خرید و مطالعه کتاب علاقه مندند و تاثیر و نقشی ویژه در صنعت نشر نیوزيلند دارند.

وی افزود:حالا دیگر این وضعیت حتی درباره کتاب های ورزشی نیز صدق می کند و زنان بیش از مردان به این کتاب ها روی آورده اند؛ البته بسیاری از زنان،این کتاب ها را به عنوان هدیه برای مردان می خرند.

«پال توماس» افزایش تعداد مسابقات ورزشی و پخش زنده آن‌ها از طریق تلویزیون را یکی از دلایل فاصله گرفتن بسیاری از مردها از کتابخوانی دانست و افزود: از سویی دیگر جوانان بیشتر ترجیح می دهند یک بازی یارانه‌ای درباره ورزش انجام دهند تا این‌که کتاب بخوانند در حالی که دختران جوان طبیعتا به خواندن کتاب بیش از بازی کامپیوتری اهميت می دهند.

این تحقیق همچنین نشان داد مردان نیوزيلندی ترجیح می دهند در اوقات فراغت خود بیشتر به مطالعه روزنامه و مجله بپردازند و یا اطلاعات خود را از طریق اینترنت بیابند تا این‌که کتاب بخوانند در حالی که زنان مطالعه کتاب را در اوقات فراغت به کارهای دیگر ترجیح می‌دهند.

نتیجه دیگر این نظرسنجی و پژوهش این بود که 20 درصد بالای 65 ساله‌ها در یک سال گذشته بیش از 50 جلد کتاب مطالعه کرده اند در حالی که تنها 4درصد 18 تا 44 ساله ها این تعداد کتاب را در یک سال گذشته خوانده اند.«توماس» معتقد است 65 ساله ها نسلی هستند که با رفتن به کتابخانه و مطالعه تک تک کتاب ها رشد کرده و بالیده‌اند و امید ندارد جوانان نوجوانانی که بیشتر اوقات خود را به بازی های کامپیوتری می گذرانند هرگز به این رشد برسند. وی افزود: شما به کتابخانه می روید تا چیزی فراتر از کتاب های درسی به دست بیاورید؛ چیزی که به نظر می رسد جوانان از آن فاصله گرفته اند.

یکی دیگر از مسايلی که در این نظرسنجی پرسيده شد،میزان علاقه مردم نیوزيلند به کتاب‌های الکترونیک بود. نتایج نشان داد: فرقی نمی کند نیوزيلندی‌ها در طول سال یک جلد یا 100 جلد کتاب خوانده باشند ولی بیشتر آن‌ها ترجیح می‌دهند کتاب های چاپی را مطالعه کنند و با کاغذ سروکار داشته باشند تا این‌که کتاب دیجیتال بخوانند و برای عوض کردن صفحات کتاب،کلیک کنند.

با وجود روند رو به رشد بازار کتاب های الکترونیک در سطح جهان،مردم نیوزيلند علاقه چندانی به این گونه کتاب ها ندارند و بیش از 77درصد کسانی که در یک سال گذشته حداقل یک کتاب خوانده اند ترجیح می دهند کتاب چاپی در دست داشته باشند تا یک كتاب الكترونيك.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها