چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۳
نویسنده لبنانی جایزه بوکر عربی را به خانه برد

امروز (9 فروردين) همزمان با افتتاحیه نمایشگاه کتاب ابوظبی، نام برنده جایزه بوکر عربی سال 2012 اعلام شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از اهرام آنلاین، سرانجام برنده نهایی جایزه بوکر از میان 6 نامزد اصلی دریافت این جایزه انتخاب شد و ربيع جابر 42 ساله از لبنان با کتاب «دروزی بلگراد»،جایزه ارزشمند بوکر را به خانه برد.

داوران این جایزه کتاب ربیع جابر را دارای داستانی قوی دانستند که به خوبی موفق شده وضعیت شکننده شخصیت اصلی را از طریق یادآوری خاطرات با نثری روان و احساسی قوی به تصویر بکشد. این کتاب ماجرای یک مسیحی تخم مرغ فروش را پس از جنگ و در تبعید و زندان نقل کرده است. داستان در سال 1860 می گذرد و «هانا یاکوب» شخصیت اصلی داستان بعد از جنگ داخلی، به اشتباه گناهکار شناخته می شود. در این کتاب ماجرای 12 سال زندانی شدن وی و رنج هایش در بلگراد و منطقه بالکان با زبانی گیرا روایت می شود.

«جورجس ترابیچی» رییس گروه داوران این جایزه در این باره گفت: پس از بحث و تبادل نظر طولانی میان داوران، سرانجام این تصمیم گرفته شد ولی از نظر ما هر 6 نامزد دریافت این جایزه، برنده هستند. 

«جابر ربیع» رمان نویس و روزنامه نگار لبنانی که سال 1972 در بیروت متولد شده از سال 2001 تاکنون سردبیر هفته نامه فرهنگی آفاق، جایگزین روزنامه الحیات بوده است. نخستین رمان وی با عنوان «آقای تاریکی» جایزه منتقدان را در سال 1992 به خود اختصاص داد. وی 16 رمان دارد که از آن‌ها می توان به «چای تلخ»، «یوسف انگلیسی»، «خانه آخر»، «سفر گرانادا» که سال 2005 به زبان آلمانی منتشر شد، «بیروت: شهری در زیر زمین» که سال 2009 به زبان فرانسه ترجمه و منتشر شد و «آمریکا» که سال 2010 نامزد دریافت جایزه بوکر عربی شد، اشاره کرد.

جایزه بوکر عربی با حمایت بنیاد جایزه بوکر لندن، از سال 2007 توسط بنیاد امارات در ابوظبی پایه گذاری شده است. هدف از تاسیس این جایزه، خروج ادبیات عرب از تنگنا بود تا مردم سراسر جهان بتوانند از رمان ها و کتاب های داستانی پربار این منطقه بهره ببرند.

برای تهیه فهرست اوليه اين جايزه، 101 رمان عربی كه سال گذشته ميلادی در 15 كشور جهان به چاپ رسيده بود، بررسی شدند و سرانجام در نوامبر 2011 نام 13 رمان اعلام شد. از بين اين 13 رمان نیز 6 رمان کاندیدای اصلی دریافت جایزه بوکر شدند .کتاب های راه یافته به لیست نهایی دریافت جایزه بوکر عربی سال 2012، «بیكار» نوشته ناصر عراق از مصر، «آغوشی باز در كنار پل بروكلين» به قلم عزالدين فشير از مصر، «خانه به دوش» اثرجبور الدويهی از لبنان ، «دروزی بلگراد» نوشته ربيع جابر از لبنان، «عروسك آتش» اثر بشير مفتي از الجزاير و «زنان باغ‌ها» به قلم حبيب السلمي از تونس بودند.

هریک از این 6 کتاب راه یافته به فهرست پایانی 10 هزار دلار به خانه بردند و البته به برنده نهایی علاوه بر این مبلغ، 50 هزار دلار اضافه نیز اهدا شد. دریافت این جایزه و یا حتی حضور در فهرست پایانی، نوید استقبال مناسب مخاطبان جهان عرب و همچنین مخاطبان جهانی در صورت ترجمه، به نویسندگان می دهد.

سال پیش 2 رمان «طوق كبوتر» نوشته رجاء عالم و «كمان و پروانه» نوشته محمد الأشعری جايزه بوكر عربی را به طور مشترك از آن خود كردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها