یکشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
نگاهی به زندگی و آثار ترجمه شده فلانری اوکانر

امروز یکشنبه 6 فروردین 1391 برابر با 25 ماه مارس سالروز تولد فلانری اوکانر، نویسنده‎‌ای از جنوب آمریکاست که در آثارش به تنهایی انسان‌ها و تبعیض نژادی در منطقه زندگی‌اش می‌پرداخت._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فلانری اوکانر در 25 ماه مارس در آمریکا به دنیا آمد. وی تنها فرزند خانواده بود و از همان دوران کودکی با بیماری‌های مختلف دست و پنجه نرم کرد و سرانجام همین بیماری‌ها وی را در سن 39 سالگی شکست داد.

او شخصیتی شناخته‌شده در ادبیات آمریکاست و در مدت کوتاهی که زندگی کرد توانست دو رمان و 32 داستان کوتاه منتشر کند. همچنین نقدهای ادبی او هم در کنار داستان‌هایش از اعتبار زیادی برخوردارند. او در اغلب آثارش می‌کوشید به سوالاتی درباره مسایل اخلاقی و اعتقادی پاسخ دهد و در داستان‌هایش انزوای انسان‌ها و رابطه نزدیکش را با خداوند نشان می‌داد.

اوکانر گرایشات مذهبی شدیدی داشت و این موضوع را در آثارش هم منعکس می‌کرد. این نویسنده آثارش را در دهه 50 و 60 میلادی نوشته است؛ دوره‌ای که در آن شاهد شدت گرفتن اعتراض‌ها نسبت به تبعیض‌نژادی در کشورش بود و بازتاب چنین مسایلی را می‌توان در آثار اوکانر مشاهده کرد.

اوکانر نویسنده‌ای از جنوب آمریکاست و مانند بسیاری از نویسندگان جنوب این کشور، در آثارش به موضوعاتی چون مذهب و خرافات می‌پردازد و در روایت‌هایش از این موضوعات است که داستان‌هایی در سبک گروتسک را خلق می‌کند. 

تاکنون از این نویسنده سه اثر در ایران با عناوین «شهود»، «شمعدانی» و «آوارگان» ترجمه و منتشر شده است. «شهود» عنوان یکی از رمان‌های این نویسنده است که در ایران با ترجمه آذر عالی‌پور منتشر شد؛ داستانی به سبک گوتیک نو، با فضاهایی عجیب و گاه ترسناک که البته هدف اصلی نویسنده ترساندن مخاطب نبوده است. نویسنده کتاب آگاهانه مخاطبش را وارد این فضا می‌کند و می‌کوشد ابتذال جامعه شهری، بی‌بندوباری انسان‌ها و احساس مسوولیت نداشتن آن‌ها را در زندگی نشان دهد.
 
«خشونت را تاب بياور» رمان دیگر این نویسنده است که هنوز در ایران ترجمه نشده است. رمان‌هایی که در آن‌ها به مسایلی چون تبعیض نژادی بین مناطق شمال و جنوب ایالات متحده پرداخته است.

مجموعه‌ داستان «شمعدانی» اثر دیگری از این نویسنده است که مانند رمان «شهود» با ترجمه آذر عالی‌پور در ایران منتشر شده است. این اثر یکی از نخستین مجموعه‌هایی است که از اوکانر به چاپ رسید.

«آوارگان» در سال 1383 با ترجمه احمد اخوت منتشر شد. آغاز داستان روایتی است از مهاجران لهستانی که در حال ورود به مزرعه‌ای در جورجیا هستند و در این میان کشیشی می‌کوشد دیگران را متقاعد کند که برای این پناهندگان، خانه و کار ایجاد شود تا بتوانند به زندگی خود ادامه دهند.

اوکانر سوم آگوست سال 1964 در بیمارستانی از ایالت جورجیا درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها