سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۱
افشار پيشكسوت عالم كتابداري بود

عبدالله انوار، نسخه‌‌شناس پيشكسوت در مراسم بزرگداشت ايرج افشار گفت: افشار با انتشار مجله «راهنماي کتاب» راهنماي نقادان شد. او اهميت بايگاني و آرشيو را به اهل تحقيق آموخت و به آنان نشان داد که بايگاني چقدر مهم است. افشار در خاندان فرهنگ دوستي پا به عرصه حيات گذاشت و بدون جاه طلبي پا در ميدان زندگي نهاد و در اين ميدان، سر بر آستان ناکسان فرو نياورد. او پيشکسوت عالم کتابداري بود.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، هشتاد و ششمين نشست مرکز پژوهشي ميراث مکتوب به رونمايي از كتاب «ايرج افشار از نسخه‌شناسي تا نسخه شناخت» اختصاص داشت كه عصر دوشنبه 22 اسفند با همکاري موسسه کتابخانه و موزه ملي ملک برگزار شد.

انوار در اين مراسم گفت: اکنون که در اين مجلس عالي گرد آمده‌ايم و از کتابي رونمايي مي‌کنيم که از لوازم فهرست‌نگاري است، بر خود فرض مي‌دانم که از استاد ايرج افشار ياد کنم که همه عمر پرثمر خود را در راه تعالي کتابداري گذراند و يادگارهاي گرانبهايي از خود به جاي گذاشت. محال است که دانش ايران‌شناسي او را فراموش کند. او به پريشاني‌هاي کتابخانه‌ها پايان داد و فهرست‌نگاران را از سردرگمي رهايي بخشيد. او کتاب‌هاي بسياري چاپ کرد که هريک نشان دهنده فرهنگ سترگ ايران است.

وي افزود:درباره ويژگي‌هاي کتاب «نسخه‌شناسي» بايد بگويم که مولف کتاب مطالبي را در اثر خود عرضه داشته است که از لوازم فهرست‌نگاري است. او در ابتدا نشان مي‌دهد که مصداق نسخه خطي چيست و آنگاه مساله تصحيح نسخه را مطرح مي‌کند و روش‌هايي را پيشنهاد مي‌دهد که راهنما و گره‌گشاي فروبستگي‌ها است. پس از آن به شرح عناصر فيزيکي نسخه‌ها مي‌پردازد و توضيحاتي بس گرانبها عرضه مي‌دارد. مولف، با انتشار اين کتاب خدمت بزرگي به ميراث مکتوب ايران کرده است.

سپس اکبر ايراني، مديرعامل مركز پژوهشي ميراث مكتوب گفت: يکسال از درگذشت ايرج افشار، بزرگمرد ايران‌شناس و کتاب‌شناس، گذشت. مي‌توان گفت او در قرن حاضر بي بديل بود. بعد از درگذشت استاد، مراسم تجليل و نکوداشت‌هايي برگزار شد. از سوي نشر ميراث مکتوب نيز يادماني در دانشگاه تهران برگزار شد که همراه با رونمايي از سه کتاب استاد بود.

وي افزود: ويژه‌نامه‌اي هم به همين مناسبت چاپ شد. شايد نزديک به 10 مجله، ويژه‌نامه‌هايي درباره استاد افشار چاپ کردند. نشر ميراث مکتوب نيز شماره‌اي از «آينه ميراث» را به استاد افشار اختصاص داد. به هر روي، هرکس به نوعي کوشش داشت تا سهمي در تجليل از استاد به عهده بگيرد و او را به نسل امروز بشناساند. در اين يک سال نيز که از درگذشت او مي‌گذرد، 12 عنوان کتاب از استاد افشار انتشار يافته است که چاپ چهار عنوان آن از سوي نشر ميراث مکتوب بوده است.

ايراني ادامه داد: نزديک به هشت شخصيت علمي نيز به تاسي از استاد افشار، کتابخانه خود را به مرکز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي اهدا کرده‌اند. کتاب «کاغذ» او نيز در جشنواره فارابي برنده جايزه شد. ايشان همچون شجره‌اي بود که هنوز هم شاهد بالندگي آن هستيم. تقارن رونمايي از کتاب «نسخه شناخت» با سالگرد درگذشت ايشان، مجالي براي تجديد ديدار دوستان استاد افشار فراهم کرد تا ذکري از فضايل اخلاقي او بشود.

علي صفري آق قلعه، نسخه‌پژوه پژوهشگر و نويسنده كتاب «ايرج افشار از نسخه‌شناسي تا نسخه شناخت» نيز گفت: در تدوين کتاب «نسخه شناخت» ناگزير بوده‌ام که مباحث اصلي نسخه شناسي را استخراج کنم و بعد با توجه به نسخه‌هاي موجود، آن‌ها را تکميل سازم. در ضمن در اين کتاب از ساختن اصطلاحات پرهيز کرده‌ام. چون اصطلاحات، دشوار پذيرفته مي‌شوند.

در آغاز نشست، سيد مجتبي حسيني، رييس کتابخانه و موزه ملک، به کوتاهي از خدمات استاد ايرج افشار ياد کرد و گفت: از اين که در اين آخرين روزهاي زمستان و در آستانه بهار و به بهانه دانش مرد يگانه، قدم رنجه فرموديد و به کتابخانه و موزه ملي ملک آمديد، تشکر مي‌کنم. کتابخانه و موزه ملي ملک هم برآمده از سنت حسنه وقف و يادگار مرحوم حاج حسين آقا ملک، امروز يکي از موسسات فرهنگي از مجموعه فرهنگي موسسات آستان قدس رضوي است و افتخار دارد در راهي که مرحوم استاد ايرج افشار علمدار بزرگ آن بود، گام بر مي‌دارد.

وي افزود: براي من و تمام همکاران مايه مباهات است که فهرست 13 جلدي نسخ خطي اين مجموعه در زمان حيات مرحوم واقف به همت و دانش استاد ايرج افشار گردآوري، تنظيم و ثبت شد و ياد و يادگار ايشان امروز و هميشه با کتابخانه و موزه ملي ملک همراه خواهد بود.

در پايان مراسم نيز از سرديس افشار رونمايي شد و به سازنده سرديس ياد شده، جمشيد ماهرنيا، توسط اکبر ايراني و محمد روشن هديه نشر ميراث مکتوب پيشکش شد. شعري نيز از کمال اجتماعي جندقي در يادکرد از استاد افشار خوانده شد. اين نشست با حضور فرزندان استاد افشار برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها