شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰
به بهانه سالروز تولد خالق «دور دنیا در 80 روز»

زندگی ژول ورن گرچه روایتی علمی تخیلی نیست اما به مانند آثارش پرهیجان و مملو از حوادث هیجان‌انگیز و غیرمنتظره است. امروز 24 مارس (5 فروردین) 107 سال از درگذشت این نویسنده فرانسوی می‌گذرد؛ نویسنده‌ای که می‌توان او را مطرح‌ترین نویسنده آثار علمی تخیلی دانست._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ژول ورن 24 ماه مارس سال 1905 در سن 77 سالگی در کشور فرانسه از دنیا رفت. او را پایه‌گذار و استاد داستان‌های علمی تخیلی می‌نامند که اغلب با رمان‌هایی چون «بیست فرسنگ زیر دریا»، «دور دنیا در 80 روز» و «سفر به مرکز زمین» شناخته می‌شود. وی پیش از اختراع زیردریایی در آثارش درباره سفر به مکان‌هایی چون فضا، هوا و زیر دریا نوشت و مخاطبان خود را وارد دنیایی ناشناخته کرد. با این حال نوشته‌های ژول ورن فقط به همین موارد خلاصه نمی‌شد. او علاقه زیادی به شناخت مناطق مختلف جهان داشت و در زندگی‌اش به سفرهای دور و درازی رفت.

در سال 1852 بود که ژول ورن داستانی تاریخی با نام «مارتین پاز» را منتشر کرد؛ اثری تاریخی با محوریت جنگ‌ که در آن به کشمکش‌های هندوها و دورگه‌های پرونی و اسپانیولی پرداخته شده بود. این اثر با استقبال فراوانی روبه‌رو شد و نام ژول ورن را به عنوان نویسنده‌ای جوان و قوی بر سر زبان‌ها انداخت. او همزمان به نمایشنامه‌نویسی هم مشغول بود و آثار زیادی از وی روی صحنه تئاتر رفت.

او در توصیف مکان‌های مختلف دقت زیادی می‌کرد و با جزییات فراوان به صحنه‌سازی برای مخاطبش می‌پرداخت. برای مثال در اثری به نام «فاتح آسمان‌ها» از کشور ایران می‌نویسد و به توصیف مناطق شمالی و کویری کشور می‌پردازد. وی با توصیفات دقیق خود از بخش‌های مختلف جهان، در دوره‌ای که سفرهای متعددی صورت نمی‌گرفت، سبب شد نه تنها کودکان علاقه‌مند به آثار تخیلی بلکه بزرگسالان هم به مخاطبان ثابت او تبدیل شوند و آثارش در کشورهای متعددی ترجمه و منتشر شوند.

زندگی شخصی ژول ورن بسیار هیجان انگیز و سرشار از حوادث جدید بوده. او مدتی بعد از این‌که به شهرت رسید برای خود یک کشتی گردشگری تهیه کرد و سفرهایی جدید را آغاز کرد. او بخشی از سفرهایش را با کشتی پیمود و از تجربیات خود برای نوشتن آثاری پخته‌تر بهره برد. 

نهم ماه مارس سال 1886 میلادی زمانی که او در حال بازگشت به خانه بود از سوی برادرزاده 25 ساله خود مورد شلیک گلوله قرار گرفت؛ گلوله‌ای که به پای ژول ورن اصابت کرد و این حادثه سبب شد این نویسنده فرانسوی تا پایان عمر نتواند به راحتی راه برود.

آثار او بعد از آگاتا کریستی در رتبه دوم کتاب‌های ترجمه شده قرار دارد و برخی از آثارش در قالب برنامه‌های تلویزیونی و فیلم به تصویر درآمده‌اند. برخی او را «پدر داستان‌های علمی‌ تخیلی» می‌نامند؛ عنوانی که ژول ورن گاه آن را با نویسندگان دیگری چون هِربرت جورج وِلز شریک می‌شود.

از ژول ورن آثار زیادی بر جای مانده است. او علاوه بر رمان‌‌هایش تعداد زیادی داستان‌ کوتاه، مقاله، نمایشنامه و شعر دارد. «شهر پولاد»، «دور دنيا در 80 روز»، «دور ماه»، «جزيره اسرارآميز»، «زيرزمين اژدها»، «فرزندان كاپيتان گرانت»، «جزيره اسرارآميز»، «جايزه بزرگ»، «میشل استروگف» و «كارابان لجوج» از جمله آثاری هستند که از این نویسنده در ایران ترجمه و منتشر شده است.

ژول ورن در ایران مورد توجه مترجمان مختلف است و بسیاری از آثارش به چاپ‌های متعدد رسیده‌اند و با ترجمه‌های مختلف منتشر شده‌اند. تعداد ترجمه‌هایی که در سال 1390 از ژول‌ورن برای کسب مجوز فرستاده شده به عدد 9 می‌رسد که در میان آن‌ها عناوین آشنایی چون «دور دنیا در 80 روز» و «سفر به مرکز زمین» هم دیده می‌شود. برخی از این آثار، داستان‌هایی مصورند.

24 ماه مارس برابر با 5 فروردین، 107 سال از درگذشت ژول ورن می‌گذرد؛ نویسنده‌ای که کمتر کسی است نام آثاری از او چون «دور دنیا در 80 روز» را نشنیده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها