پنجشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
پرفروش‌ترین جنایی‌نویس جهان 65 ساله شد

امروز پنجشنبه22 ماه مارس (سوم فروردین) سالروز تولد نویسنده‌ای است که کمتر کسی می‌تواند او را از صدر جدول پرفروش‌ترین آثار پایین بیاورد. جیمز پترسون، نویسنده آثار پلیسی و خالق شخصیتی به نام «الکس کراس»، در آثارش با رویکری روانشناسانه به جستجوی پاسخ معماها می‌رود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جیمز پترسون 22 ماه مارس سال 1947 در آمریکا متولد شد.

این نویسنده آمریکایی با آثاری جنایی و پلیسی شناخته می‌شود و مهمترین داستان‌هایش مجموعه‌ای است که با محوریت شخصیتی به نام الکس کراس نوشته شده؛ شخصیتی که برخی او شرلوک هلمز قاره آمریكا معرفی می‌كنند. کراس فردی است كه برای رسیدن به پاسخ معماها، از مسایل روانشناسی بیش از تکنیک‌های کارآگاهی بهره می‌برد. در حقیقت او روانشناسی است كه انسان‌ها و شرایط اطرافش را تحلیل می‌کند و به گونه‌ای به سوی كشف حقیقت به پیش می‌رود كه خواننده تا آخرین فصل كتاب نمی‌تواند پایان آن را حدس بزند. شاخ و برگ دادن‌های او به خط اصلی کتاب بسیار ماهرانه انجام می‌شود و همین مهارت اوست که سبب شده او نویسنده‌ای متمایز باشد.

پترسون در 33 سال بیش از70 رمان نوشت و بسیاری از آثارش در صدر جدول پرفروش‌ترین کتاب‌های مجله نیویورک تایمز قرار گرفتند. او در میان آثارش علاوه بر رمان‌های جنایی، آثاری عاشقانه و غیرداستانی هم دارد. آثار او در آمریکا از مجموع آثار سه نویسنده مطرح آثار پلیسی، استیفن کینگ، جان گریشام و دن براون بیشتر فروش رفته است. 

با این حال کینگ بارها از پترسون انتقاد کرده و او را نویسنده‌ای بسیار ضعیف دانسته. پترسون هم در مصاحبه‌ای و در پاسخ به انتقادهای او گفته بود: من از سبک و شیوه متمایزی در نوشتن بهره نمی‌گیرم زیرا یک داستان‌گو هستم و ممکن است هزاران نفر آثارم را نپسندند، اما می‌دانم میلیون‌ها نفرند که منتظر انتشار آثار جدید من می‌مانند.

پترسون در پرونده کاری خود چندین کار مشترک با نویسندگانی چون ماکسین پائترو، اندور گراس و پیتر دوژانگ دارد و اغلب به این نکته اشاره کرده که در همکاری با دیگران ایده‌های نوین و جالب‌توجهی به ذهنش می‌رسد که از آن‌ها در خلق آثار متفاوت و بیشتر بهره می‌گیرد.

از اين نويسنده تاكنون آثاری چون «چهار موش كور» با ترجمه سعيده رجبی، «دفتر خاطرات سوزان برای نيكلاس» با ترجمه ارمغان جزايری و «من الکس کراس هستم» با ترجمه غزال رمضانی در ایران منتشر شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها