یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۸
جشنواره موسيقی «فاس» ميراث «عمر خيام» را گرامی‌ می‌دارد

جشنواره ساليانه موسيقی «فاس» در كشور مراكش، كه هجدهمين دوره موسيقی سنتی خود را در ماه ژوئن برگزار خواهد كرد امسال ياد شاعر پارسی زبان ايرانی «حكيم عمر خيام» را با عنوان صوفی بزرگی كه تأثيرش حتی در شرايط افزايش روند مادی‌گرايي و تك بعدی تمدن انسانی، مشهود است، گرامی مي‌دارد.-

به گزارش خبرگزاری كتاب ايران (ايبنا) به نقل از الجزيره، هجدهمين جشنواره موسيقی «فاس» در روزهای 8 تا 16 ژوئن (19 تا 27 خرداد 91) برگزار خواهد شد.اين جشنواره در قالب كنسرتي چند مليتي ميراث معنوي شاعر بزرگ ايراني «حكيم عمر خيام» را گرامی مي‌دارد و در نمايشی، به زندگی اين نماد محبت و بخشش كه تمدن‌های مختلف بشری در مقابل تأثير او سر تعظيم فرود آورده‌اند، خواهد پرداخت. 

در همين ارتباط، «فوزی الصقلی» مدير جشنواره «فاس»، كه شهرتی جهانی دارد و هر سال ميزبان چهره‌‌های معروف موسيقی از ميان ملت‌های جهان است، انتخاب «عمر خيام» به عنوان نماد اين دوره از جشنواره را به شخصيت متمايز اين حكيم مرتبط دانست و افزود: «عمر خيام» مردی است كه بين معرفت علمی كه سازنده جنبش پيشرفت تمدن بشری است، از يك سو، و بين الهام شعر معنوی، كه عنصری گم‌شده در اين پويايی جنون‌آميز است، از سوی ديگر، پيوند برقرار می‌كند.

الصقلی، كه دكترای مردم شناسی دارد ادامه داد: بازگرداندن مجدد ميراث عمر خيام، تلنگری برای «انسانيت» به منظور عبور از گرايش مادی تك قطبی است كه اكنون ديدگاه حاكم بر تصميم‌سازی‌های سياسی و اقتصادی است و نيازهای نوع بشر را تا سطح اولويت‌های حسی و ملموس در محيط اجتماعی و اطرافش پايين آورده است. اين امر به ناديده‌ گرفته شدن تغذيه معنوی و انسانی منجر شده است.

وی توضيح داد كه بزرگداشت خيام، به واسطه كنسرتی كه هنرمندانی از شرق و غرب در آن حضور دارند جنبه‌ای جهانی به خود می‌گيرد و در قالب برنامه‌های ديگر به شيوه و روش عمر خيام و ميراث به جای مانده از اين شاعر مسلمان و دانشمند نجوم و رياضيات می‌پردازد.

برگزاركنندگان جشنواره در خصوص شعار اين دوره با عنوان «جلوه‌های هستی» معتقدند: جلوه‌های هستی به معنای پيگيری امكان ايجاد ارتباط جديد با جهانی است كه ديگر جايی برای «اجتناب‌ناپذيری» و تسلط «امر واقع شده» نيست. جلوه‌های هستی همچنين به معنای پركردن شكافی است كه جوامع امروز ما برای بازستاندن جايگاه انسان و فرهنگ و ارزش‌های معنوی با آن مواجهند. اين‌ها آموزه‌اي است كه می‌توان آن را در دانشمند و فيلسوف سبك روح، كه آثارش از موجودگرايی ويژه واهميت به حال، برخوردار است، يعنی «حكيم عمر خيام»، خلاصه كرد. 

در اين جشنواره همچنين با كنسرتی با عنوان «بهترين سرود»، ياد شاعر فلسطينی «محمود درويش»  گرامی داشته خواهد شد و نيز به تجربه‌ای كه ميراث ادبی شعری اين شاعر فلسطينی را جلوه‌ای جهانی بخشيد، خواهد پرداخت. 

در حاشيه جشنواره و در عرصه فكری هم، سمينارها و نشست‌های متعددی در خصوص امور موجود در روابط بين‌الملل كنونی و با عناوين «شاعر و شهر»، «بعد از بهار عربی؛ كدامين آينده؟»، «بحران مالی يا بحران تمدن» و همچنين «كارآفرينی و ارزش‌های معنوی» برگزار مي‌شود.

غیاث‌الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری، كه هجدهمين جشنواره موسيقی «فاس» به نام او مزين شده است، در سال ۴۲۷ خورشیدی در نیشابور به دنيا آمد و در۵۱۰ خورشیدی در نیشابور درگذشت. «حكيم عمر خيام» فیلسوف، ریاضیدان، ستاره‌شناس و رباعی سرای ایرانی در دوره سلجوقی است. اگرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی او است و لقبش «حجةالحق» بوده‌ است ولی آوازه وی بیشتر به واسطه نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. رباعیات خیام تا كنون به اغلب زبان‌های زنده دنيا ترجمه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها